Design je výrazný. Podobný ale už mají i podstatně "běžnější" hybridní Toyoty

Design je výrazný. Podobný ale už mají i podstatně "běžnější" hybridní Toyoty

Záď se výrazně svažuje

Záď se výrazně svažuje

Na ovládání vozu se dá rychle zvyknout

Na ovládání vozu se dá rychle zvyknout

Přestože je design v interiéru hodně futuristický

Přestože je design v interiéru hodně futuristický

Řidič má k dispozici klasické "elektromobilní" údaje

Řidič má k dispozici klasické "elektromobilní" údaje

Středová konzola je velmi originální, volič jízdních režimů ale už nepřekvapí

Středová konzola je velmi originální, volič jízdních režimů ale už nepřekvapí

Nad zadním kolem je klasický kryt tankovacího otvoru a pod ním ventil pro čerpání vodíku

Nad zadním kolem je klasický kryt tankovacího otvoru a pod ním ventil pro čerpání vodíku

Nádrže by měly být naplněny během pěti minut

Nádrže by měly být naplněny během pěti minut

Odpadním produktem je pouze voda

Odpadním produktem je pouze voda

Takto vypadá motorový prostor

Takto vypadá motorový prostor

Kožené sedačky jsou standardem. Lze volit pouze barvy

Kožené sedačky jsou standardem. Lze volit pouze barvy

Vzadu jsou jen dvě místa

Vzadu jsou jen dvě místa

Kufr má složitý tvar a není moc velký

Kufr má složitý tvar a není moc velký

Tímto tlačítkem vypouštíte naráz odpadní vodu

Tímto tlačítkem vypouštíte naráz odpadní vodu

Takto vypadá ve sklenici

Takto vypadá ve sklenici

Vnitřní uspořádání celého pohonného systému

Vnitřní uspořádání celého pohonného systému

Vodík lze vyrábět díky přebytkům větrné energie, ale také z odpadní vody, zemědělského odpadu a podobně

Vodík lze vyrábět díky přebytkům větrné energie, ale také z odpadní vody, zemědělského odpadu a podobně

Záď se výrazně svažuje
Na ovládání vozu se dá rychle zvyknout
Přestože je design v interiéru hodně futuristický
Řidič má k dispozici klasické "elektromobilní" údaje
17
Fotogalerie

Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté výročí uvedení prvního hybridního modelu na trh, v premiéře na českých silnicích předvedlo svůj vodíkový elektromobil Mirai

Je naprosto čirá, bez zápachu a chuti. Teplota vody, která jako odpadní produkt odkapává ze spodku sériově vyráběného vozu Mirai, je vhodná spíše ke koupání ve vaně, než k pití. Zejména v době, kdy venkovní teploty přesahují třicítku.

Přesto jsme neodolali a po první jízdě s tímto vozem, který využívá ke svému pohonu elektřinu přeměněnou z natankovaného vodíku v palivovém článku, se této tekutiny napili. Taková budoucnost individuální dopravy se nám líbí a určitě pro ní nemůže nic namítat ani ten nejzarytější odpůrce automobilismu.

Měli jsme možnost s tímto modelem největší světové automobilky ujet pouze zhruba desítku kilometrů. Přece jen pozvaných hostů na akci, kde se slavilo dvacet let hybridních modelů Toyoty, bylo mnoho a tankovat tento vůz v Česku nelze. Jakmile tedy zásoba pohonné látky v nádržích došla, muselo auto zpět na plošinu odtahového vozu, který vůz na akci přivezl z Polska.

Pohybovali jsme v Mladé Boleslavi a jejím bezprostředním okolí (stále se nemůžeme ubránit dojmu, že tuto lokalitu zvolila Toyota úmyslně, aby ukázala zdejší nejmenované automobilce technologii, kterou ona nemá a jen tak mít nebude), jezdili jsme se tudíž rychlostmi v pásmu do devadesáti kilometrů v hodině. Auto ale zvládá maximálku 179 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na sto pod deset sekund.

Jízda je velmi podobná té v bateriovém elektromobilu. Tedy, po většinu doby je naprosto nehlučná, pouze při výraznějším stlačení akceleračního pedálu se ozve jakési šumění. Interiér je hodně futuristický, například klimatizace se ovládá přejížděním prstů po vymezení oblasti na centrální konzole. Velká část funkci (vyhřívání sedaček či volantu nebo zapínání a vypínání duální klimatizace) je ovládána pouze dotykem na skleněnou plochu.

Jízda "na pohodu"

Příjemný je jízdní komfort. Kanály a výtluky auto přejíždí bez zvukového doprovodu a s krátkým měkkým zhoupnutím.

Auto je pouze čtyřmístné a vzadu není místa úplně nazbyt. Naopak vpředu je prostoru pro řidiče a spolujezdce dost. Údaje o rychlosti jízdy, dojezd a některé další vidíte na podlouhlém displeji hned pod horní úrovní palubní desky. Další displej je o něco níže a lze na něm promítat navigační mapu, třetí obrazovka slouží pro zobrazování údajů klimatizace.

Do kufru tohoto moc nenaložíte, nakládací otvor je navíc poměrně malý, nicméně pro běžné potřeby postačí. Omezují ho vodíkové nádrže, do nichž se vejde pět kilogramů tohoto zkapalněného plynu. Také bylo třeba do útrob vtěsnat baterii, která ale slouží jen k vyrovnávání "odběrových špiček". Zásoba vodíku by měla postačovat při plynulé jízdě na ujetí vzdálenosti lehce přes pět stovek kilometrů, odborníci na úspornou jízdu prý dokážou zvládnout i sedm set.

Tankování je velmi podobné tomu, jaké známe třeba z plnících stanic CNG a nemá zabrat více než deset minut. V Česku si to ovšem nevyzkoušíte. Nejbližší vodíkové stanice jsou v Německu.

"Společně s Benzinou ale pracujeme na tom, aby snad ještě letos byla v Praze plní vodíková stanice. Pak bychom začali model Mirai nabízet i v tuzemsku," uvedl pro Autorevue.cz generální ředitel tuzemského zastoupení Toyoty Martin Peleška.

Komentovanou fotogalerii zachycující první představení Toyoty Mirai v ČR si prohlédněte zde:

a DSC_0845.JPGaa DSC_0847.JPGb DSC_0825.JPG

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud