Z dálky byste viděli Ladu bez střechy. Tato zapomenutá rarita je ale dílem samotných Italů.
Psal se rok 1966 a sláva italského Fiatu 124 byla za dveřmi. Populární rodinný model, který hned v roce 1967 vyhrál titul evropského auta roku a začátkem 70. let dal vzniknout legendárnímu Žigulíku, se ale nemusel držet pouze charakteru dostupného praktického vozu. A s uvedením řady 124 Sport Spider se taky nedržel, i když výchozí koncepci sedanu bez střechy Fiat nepoužil.
U karosárny Carrozzeria Touring Superleggera si nicméně představovali otevřenou verzi standardního Fiatu 124 mnohem jednodušeji. A vznikl tím opravdový unikát. Na stejném místě, na autosalonu v Turíně v roce 1966, kde se rovněž poprvé ukázal zmíněný Sport Spider, totiž studio představilo počin C4 Touring Superleggera.
Karosárna Touring využila základu standardního sedanu 124, ale vytvořila z něj uvolněný dvoudveřový kabriolet s plátěnou skládací či odnímatelnou pevnou střechou. Takzvaný hardtop přitom vozu neubíral na eleganci. Po stránce designu i zpracování totiž studio nepřistoupilo pouze na odstranění střechy, ale původní karoserii upravilo rozsáhleji.
Na přídi změny nenajdete, mnohem dynamičtější siluetu kabrioletu ale zajišťoval ostřejší úhel čelního okna, dveře byly prodlouženy se stylovou šikmou hranou (rovněž pro snazší přístup na zadní sedadla) a boční prahy narostly do výšky, především s ohledem na zvýšení tuhosti konstrukce. Design zádě se pak nijak nezměnil.
V interiéru se objevilo kožené čalounění, na karoserii nechyběly erby italské karosárny a odnímatelný hardtop plánovalo studio nabízet jako volitelný příplatek. Na úpravy pohonné jednotky nedošlo, takže pod kapotou se nechala původní dvanáctistovka o výkonu 60 koní (44 kW). Na poklidnou jízdu po pobřeží měla stačit, načež Fiat nabídku 124 stejně později rozšířil o výkonnější motory.
Na turínském autosalonu měla karosárna Touring údajně získat na tisícovku žádostí o výrobu této otevřené verze Fiatu 124. Bohužel pro zájemce, zajímavý projekt přišel zrovna v době, kdy se studio potýkalo s finančními problémy a zanedlouho vyhlásilo bankrot. A samotný Fiat? Ten dal přednost větší rozmanitosti řady 124 se svým otevřeným modelem Sport Spider navrženým u Pininfariny.
Nakonec tedy vnikl pouze jediný kus Fiatu 124 C4 Touring Superleggera, který se dochoval dodnes. V roce 1988 prošel rozsáhlou renovací a nyní je součástí sbírky soukromého majitele.
Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.
AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.
Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross