Nejvýznamnějšími letošními přírůstky do nižší střední třídy, nejexponovanějšího evropského segmentu osobních automobilů, jsou francouzský Peugeot 308 a japonská Mazda 3. Jak si vedly v přímém srovnání?
Kapitoly článku:
Souboj nováčků
Evropskému segmentu nižší střední třídy patří v současnosti třetinový tržní podíl, a tak je jasné, že když chce automobilka opravdu prodávat, tato třída pro ni bude klíčová. Zatímco událostí loňského roku v této kategorii byla premiéra Volkswagenu Golf VII, letos to jsou právě hatchbacky Peugeot 308 a Mazda 3, jež na sebe chtějí strhnout pozornost evropských zákazníků.
V krátkodobém srovnávacím testu jsme proti sobě postavili dvě nejdůležitější novinky nižší střední třídy, Peugeot 308 a Mazdu 3
Aktuální Golf je po všech stránkách zlatým standardem, zatímco kouzlo současného Focusu již lety poněkud vyvanulo, nemluvě o Astře. Pokud tedy o koupi nového automobilu nižší střední třídy uvažujete, nové modely Peugeot 308 a Mazda 3 by rozhodně vaší pozornosti ujít neměly. Využili jsme možnosti a souběžně krátce ozkoušeli reprezentanty obou těchto řad.
Příjemné zjištění na úvod: je velmi milé, že i v této třídě a době vedoucí k maximální unifikaci řešení a postupů najdeme auta, jež v řadě ohledů výrazně liší a uspokojí požadavky různých zákazníků. Krátce jsme vyzkoušeli vozy Peugeot 308 Allure 1,6 e-HDI a Mazda 3 Revolution se slabším ze zážehových „dvoulitrů“.
Zkoušené vozy
Společnými prvky obou vozů byly kromě pětidveřové karoserie hatchback a perleťově bílého lakování také tmavé látkové čalounění a prakticky nejvyšší možná výbava, výrazně se pak lišily pohonnými jednotkami. Na jízdní výkony jsme se proto nesoustředili a v otázce jízdních vlastností jsme sledovali převážně ty parametry, jež použitým motorem výrazněji ovlivněny nejsou.
S ohledem na omezenou dobu, po kterou jsme tato auta měli k dispozici, berte prosím tento test jako jistou formu prvního svezení a prvního srovnání těchto dvou nových modelů. S Mazdou 3 jsme už jezdili při říjnové mezinárodní prezentaci v Barceloně, v tomto srovnávacím testu jsme se proto soustředili právě na francouzskou novinku, k níž jsme „trojku“ v jednotlivých ohledech přirovnávali.
Rozměry a objemy | Peugeot 308 | Mazda 3 |
Délka | 4 253 mm | 4 460 mm |
Šířka | 1 804 mm | 1 795 mm |
Výška | 1 457 mm | 1 465 mm |
Rozvor náprav | 2 620 mm | 2 700 mm |
Rozchod kol vpředu | 1 559 mm | 1 555 mm |
Rozchod kol vzadu | 1 553 mm | 1 560 mm |
Objem zavazadlového prostoru min. | 420 l | 364 l |
Objem zavazadlového prostoru max. | 1 228 l | 1 263 l |
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5