13
Fotogalerie

Nové crash testy: Honda CR-Z, Hyundai ix35 ad.

Institut EuroNCAP právě zveřejnil výsledky crash testů Hondy CR-Z, Suzuki Swift, Citroënu C4 a Hyundai ix35. Pojďme si je projít.

S uspokojením lze konstatovat, že všechny čtyři naposledy zkoušené modely, zahrnující široké spektrum tříd, získaly v celkovém hodnocení plný počet pěti hvězd. Představitelé EuroNCAP si to vysvětlují tím, že „se výrobci snaží plnit náročnější požadavky nové metodiky“. Metodika současných crash testů je však, jak už jsme několikrát zmiňovali, poněkud svérazná, a tak je otázkou, zda jejich výsledky svědčí opravdu o stále vyšší pasivní bezpečnosti aut (o nic jiného v crash testech nikdy z podstaty nepůjde), nebo spíše o jejich zaplevelení všemožnými pípátky či doplnění o prvky aktivní bezpečnosti (ESP apod.).

Za zmínku „bokem” nesporně stojí, že hybridní Honda CR-Z ukázala, že bezpečnostní hlediska nestojí v protikladu k moderním pohonným soustavám. Uvidíme, jak na tom bude nová generace elektromobilů, kterou nyní připravuje řada automobilek. Právě v souvislosti s tím budou od letošního podzimu zavedena nová pravidla (pod označením EuroNCAP Advanced) lépe odrážející vlastnosti právě strojů s alternativními druhy pohonu. Ty snad zákazníkům nabídnou přehlednější obraz o bezpečnosti nových automobilů, první praktické výsledky přitom EuroNCAP zveřejní již letos na autosalonu v Paříži.

Pojďme se však nyní podrobně podívat na to, jak obstály nově zkoušené modely. Na úvod nabízíme stručný globální přehled, následně si každý z nových testů probereme podrobněji.

euroncap.JPG
Globální přehled výsledků nejnovějších testů

Citroën C4

Kompaktní produkt koncernu PSA byl zkoušen s levostranným řízením a motorem 1,6 HDI. Při čelním nárazu se jevila struktura karoserie jako tuhá. Na figurínách byla zaznamenána vynikající ochrana končetin obou cestujících na předních sedadlech, palubní deska je nijak neohrožuje. Slabá však byla ochrana hrudníku při bočním střetu a krční páteře při nárazu zezadu.

Spodní část přídě je k chodcům blahosklonná, což ale nelze říci o hraně kapoty a její ploše. Stabilizační systém ESP je standardní výbavou naprosté většiny modelů Citroënu C4 nabízených na evropských trzích, což tomuto vozu přineslo v rámci současné podvině metodiky body k dobru.

Citroen C4 1.JPG Citroen C4 2.jpg Citroen C4 3.jpg

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Honda CR-Z

Testy EuroNCAp v této sérii prošel také třídveřový „hybrid“ od Hondy, jehož jádrem je zážehový čtyřválec s objemem 1,5 l. Při čelním nárazu se jevila struktura karoserie jako tuhá. Na figurínách byla zaznamenána vynikající ochrana končetin obou cestujících na předních sedadlech, palubní deska je nijak neohrožuje. Ochrana při bočním střetu byla hodnocena jako velmi dobrá, důraznější náraz na sloup přinesl hodnocení „přiměřená“. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu je dobrá.

Přední nárazník i kapota včetně své náběhové hrany jsou k chodcům vesměs přívětivé, pouze oblast, kde se očekává náraz hlavy dospělého pěšího, je na tom o málo hůř. 

Honda CRZ 1.JPG Honda CRZ 2.jpgHonda CRZ 3.jpg

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Hyundai ix35

Velké SUV značky Hyundai prošel testem osazený motorem 2,0 CRDi a levostranným řízením. Při čelním nárazu se jevila struktura karoserie jako tuhá. Na figurínách byla zaznamenána vynikající ochrana končetin obou cestujících na předních sedadlech, palubní deska je nijak neohrožuje. Ochrana při bočním střetu byla hodnocena jako velmi dobrá, důraznější náraz na sloup přinesl zklamání a ztrátu bodů: boční airbag se zachytil za část čalounění a dostatečně se nenafoukl. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu je dobrá.

Spodní část přídě je k chodcům přívětivá, což ale nelze říci o hraně kapoty, její plocha pak ve svých jednotlivých částech nabízí ochranu dobrou i špatnou. Standardní výbavou všech verzí jsou ESP a připomínání nezapnutých pásů na předních sedadlech.

Hyundai ix35 1.JPG Hyundai ix35 2.jpg Hyundai ix35 3.jpg

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Suzuki Swift

Modernizovaná verze japonského matadora prošla testy ve verzi 1,2 GL a jako jediná se hodnotou pohotovostní hmotnosti 990 kg dostala pod hranici jedné tuny. Na figurínách byla zaznamenána vynikající ochrana končetin obou cestujících na předních sedadlech, palubní deska je nijak neohrožuje. Ochrana při bočním střetu byla hodnocena jako „přiměřená“, důraznější náraz na sloup přinesl hodnocení „špatná“. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu je dobrá.

Nárazník chodci zřejmě příliš neublíží, horší to však bude s nebezpečně tvarovanou hranou kapoty i její plochou. Standardní výbavou všech verzí jsou ESP a připomínání nezapnutých pásů na předních sedadlech.

Suzuki Swift 1.JPG Suzuki Swift 2.jpg Suzuki Swift 3.jpg

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud