Hispano-Suiza - historie vs. současné Carmen Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza - historie vs. současné Carmen | Zdroj: Hispano-Suiza

 Zdroj: Hispano-Suiza

| Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 14-16 CV, rok 1904 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 14-16 CV, rok 1904 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 10 o 14, 1904 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 10 o 14, 1904 | Zdroj: Hispano-Suiza

Král Alfonso XIII. se svým vozem Hispano-Suiza Zdroj: Hispano-Suiza

Král Alfonso XIII. se svým vozem Hispano-Suiza | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 30 CV, rok 1904 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 30 CV, rok 1904 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza Acorazado tipo Birkiggt Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza Acorazado tipo Birkiggt | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 30-40 CV, 1908 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 30-40 CV, 1908 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 20CV, 1909 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 20CV, 1909 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 15-20, 1910 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 15-20, 1910 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza Alfonso XIII, 1912 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza Alfonso XIII, 1912 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T23, 1914 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T23, 1914 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T26, 1914 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T26, 1914 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 32, 1918 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza 32, 1918 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T30, 1922 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T30, 1922 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T49 Carrosseria Serra, 1924 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T49 Carrosseria Serra, 1924 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T48, 1925 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T48, 1925 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T49, 1925 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T49, 1925 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T49 20 CV, 1927 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T49 20 CV, 1927 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza H6B, 1928 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza H6B, 1928 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza H6C, 1930 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza H6C, 1930 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T64, 1930 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T64, 1930 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza HS26 Coupe, 1932 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza HS26 Coupe, 1932 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza J12 Cabriolet, Fernandez et Darrin, 1933 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza J12 Cabriolet, Fernandez et Darrin, 1933 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza J12 Coupe de ville, 1934 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza J12 Coupe de ville, 1934 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T56, 1934 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T56, 1934 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza J12, 1935 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza J12, 1935 | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T56 Torpedo, Fiol, 1935 Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T56 Torpedo, Fiol, 1935 | Zdroj: Hispano-Suiza

Damia Mateu Zdroj: Hispano-Suiza

Damia Mateu | Zdroj: Hispano-Suiza

Dobová reklama na šasi Hispano-Suiza Zdroj: Hispano-Suiza

Dobová reklama na šasi Hispano-Suiza | Zdroj: Hispano-Suiza

Továrna Hispano-Suiza v Barceloně Zdroj: Hispano-Suiza

Továrna Hispano-Suiza v Barceloně | Zdroj: Hispano-Suiza

Marcus Birkigt Zdroj: Hispano-Suiza

Marcus Birkigt | Zdroj: Hispano-Suiza

Paul McCartney ve vozu Hispano-Suiza Zdroj: Hispano-Suiza

Paul McCartney ve vozu Hispano-Suiza | Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T60 Sedan Zdroj: Hispano-Suiza

Hispano-Suiza T60 Sedan | Zdroj: Hispano-Suiza

 Zdroj: Hispano-Suiza
Hispano-Suiza 14-16 CV, rok 1904 Zdroj: Hispano-Suiza
Hispano-Suiza 10 o 14, 1904 Zdroj: Hispano-Suiza
Král Alfonso XIII. se svým vozem Hispano-Suiza Zdroj: Hispano-Suiza
34
Fotogalerie

Vznik značky Hispano-Suiza doprovázely neúspěchy, dnes nedá sběratelům spát

Její vznešené stroje vozily potentáty a smetánku, dnes po nich touží sběratelé. Znáte historii slavné španělsko-švýcarské automobilky?

Patřila k nejproslulejším předválečným automobilkám, její vznik však paradoxně provázela hezká řádka neúspěchů. Celé to začalo v roce 1898, když začal španělský lajtnant dělostřelectva Emilio de la Cuadra Albiol v Barceloně stavět elektrické automobily. Firmu založil poté, co prodal svou úspěšnou elektrárnu, takže jisté zkušenosti s volty a ampéry již měl. Nejprve v jeho firmě vznikly prototypy nákladního vozu, osobního vozu a také autobusu, ty však trpěly na rychlé vybíjení baterií. Přišel tedy s nápadem nechat akumulátor při jízdě dobíjet spalovacím motorem, to však problém nevyřešilo. Dokončené vozy měly i tak bídný dojezd, proto byl nucen přejít k výhradně spalovacím motorům.

Do své firmy přibral na doporučení svého spolupracovníka Carlose Vellina (mimochodem majitele továrny na baterie) švýcarského konstruktéra Marca Birkigta, který navrhl motory a posléze další prvky vozidel. Firma La Cuadra ale vyčerpala své finanční možnosti a musela v roce 1901 zavřít krám.

​Pokus číslo dva

V roce 1902 získal jeden z bývalých akcionářů zaniklé automobilky José María Castro Fernández finanční prostředky a angažoval její bývalé pracovníky, včetně Birkigta. Tím vznikla společnost J. Castro Fabrica Hispano-Suiza de automoviles. Nejprve dokončovala vozy, které nestihly být vyrobeny pod bývalým vedením, Birkigt pak pracoval na nové technice. V roce 1903 automobilka představila nový vlastní vůz s motorem o výkonu 7 kW a na svou dobu nezvyklou čtyřstupňovou převodovkou.

Tento model měl úspěch, zákazníci koupili více než čtyři kusy, Birkigt mezitím pracoval na zcela novém dvouapůllitrovém čtyřválci s výkonem 10 kW a separé vačkovými hřídeli pro sací a výfukové ventily. Bohužel i tato nová automobilka vyčerpala své zdroje a v březnu roku 1904 ukončila činnost.

A hned stejného roku se do hry vkládá průmyslník Damiá Mateu Bisa, který se svým společníkem Franciscem Seixem povolává zpět do práce Birkigta a zakládá automobilku Hispano-Suiza, Fabrica des automoviles S.A. Název odkazuje na spojení španělského kapitálu (Hispano) a Birkigtova švýcarského technického umu (Suiza). V roce 1904 vznikají první dva vozy, jeden s názvem 10 CV, druhý se jmenoval 14-16 CV. O tři roky později má automobilka svůj první šestiválec.

V následujících letech vznikaly další a další typy a značka si brzy vybudovala renomé díky kvalitní technice. Zakládá své pobočky v různých městech Evropy a v roce 1911 otevřela také další výrobní závod ve francouzském městě Levallois-Perret. Vůz si od ní pořídil i španělský král Alfonso XIII. Během první světové války Birkigt konstruoval letecké motory, jejichž licenční výroba probíhala v jedenadvaceti závodech po celém světě. Vůbec nejpoužívanějším kapalinou chlazeným leteckým motorem Velké války byl vidlicový osmiválec Hispano-Suiza 8. V této době získává automobilka svůj emblém čápa, jehož obrázek mělo na svém stroji SPAD S.VII (hádejte, čím byl poháněn?) francouzské letecké eso Georges Guynemer.

Úspěchy automobilky pokračovaly hned po první světové. V roce 1919 představuje vůz H6, poháněný řadovým šestiválcem OHC o objemu 6596 cm3. Šlo mimochodem o první automobil s posilovačem brzd. Licenci na H6 zakoupila v roce 1924 také firma Škoda a vyráběla ho pod názvem Škoda Hispano Suiza 25/100 HP. Hned první vyrobený kus zakoupila Kancelář prezidenta republiky za astronomickou sumu 280 000 Kčs, vozil prezidenta Masaryka až do roku 1935. Různé vozy byly kapotovány věhlasnými karosárnami a staly se ozdobami garáží mnoha dobových potentátů a celebrit – jezdili s nimi švédský král Gustav V, Carlos II. rumunský, Albert Einstein, Coco Chanel nebo Pablo Picasso.

Po začátku Španělské občanské války v roce 1936 přebírá katalánská vláda kontrolu nad továrnami Hispano-Suiza. V roce následujícím získává francouzská vláda 51% podíl ve francouzských výrobních závodech značky a ukončuje zde výrobu automobilů v roce 1938 kvůli nutnosti produkovat letecké dvanáctiválce 12Y do svých vojenských letadel. V roce 1940 zakládá Hispano-Suiza společně s dalšími subjekty značku S.I.A.T. – předchůdce současného SEATu.

Hispano-Suiza a současnost

Automobilka jako taková končí v roce 1946 kvůli rozložené ekonomice a poválečným sankcím, její majetek kupuje španělský výrobce náklaďáků Pegaso. Za dobu své existence vyrobila více než 12.000 vozů. Francouzská divize po druhé světové válce pokračuje ve výrobě pro letecký průmysl, v roce 1968 ji kupuje společnost SNECMA. Slavnou značku v roce 2019 oživil prapravnuk jednoho ze zakladatelů, Migule Suqué Mateu, když začíná vyrábět ručně stavěné luxusní elektromobily Carmen s výkonem 750 kW, následované ještě výkonnější 820kW verzí Carmen Boulogne.

Doporučujeme

Články odjinud