TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka
TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka
TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka
TEST Dacia Duster N1 4x4 TCe 130 Foto: Petr Homolka
39
Fotogalerie

TEST Dacia Duster 1.3 TCe 130 4x4 N1: Řešení emisní otázky, ovšem s následky

Dacia od začátku letošního roku nabízí SUV Duster v užitkové variantě N1. Kde se verze vzala a jaká přináší omezení? To jsme zjišťovali v redakčním testu.

Radosti
Nízká cena
Komfortní podvozek
Pružný motor
Starosti
Nemožnost tažného řízení
Přeposilované řízení
8  /10

V letech 2006 až 2009 platilo, že si právnická osoba mohla odečíst z daní pouze nákladní vozidlo. Stávalo se tak, že aby si podnikatel mohl odepsat z daní i své osobní auto, musel z něj udělat náklaďák základní kategorie do 3,5 tuny (N1). To znamenalo třeba osadit prostor mezi cestujícími a nákladem přepážkou, což si spousta z nás určitě ještě vybavuje.

Přihlášení vozidla zároveň vyžadovalo splnění rovnice, že musí v kilogramech uvézt více nákladu než lidí. To často vyústilo ke snižování počtu pasažérů, což udělalo z mnoha pětimístných aut čtyřmístná. Dnes už jde odepsat z daní i klasické osobní auto, ke kategorii N1 se však někteří vrací. Daně už ale důvodem nejsou.

Osobní automobil musí dle aktuálních norem produkovat méně než 95 gramů CO2 na kilometr, aby byl z pohledu Evropské unie nepostihnutelný. Za každý gram nad limit se ale platí pokuta 95 eur, což je jeden z důvodů, proč nová auta zdražují. Užitková auta však této normě zatím unikají a platí pro ně limit 147 gramů CO2/km. Některým vozům tak může přestavba na N1 dost pomoct. Třeba novému Suzuki Jimny pomohla opět na trh, zatímco Dacia Duster může být levnější.

Za jakou cenu?

Dacia Duster N1 vypadá na první pohled zcela normálně. Kdo pak čeká po otevření dveří nevzhlednou mříž za sedadly, bude mile překvapen. V roce 2012 došlo ke změně legislativy, která umožňuje přepravu posádky i nákladu v jednom prostoru, ovšem za podmínky, že je ložná plocha vybavena upevňovacím zařízením pro náklad.

Tuto funkci mohou klidně zastávat upevňovací oka pro kurty v zavazadlovém prostoru. Ty už jsou sice u Dacie Duster od loňského roku jen dvě, ale legislativě to nevadí. Náš vůz byl pak vybavený ještě ochrannou sadou EasyFlex za 2490 Kč. Tato textilní výplň lze ještě rozložit, abyste si při nakládání věcí nepoškodili hranu kufru a nárazník.

O skvělý doplněk jde obecně. Je jedno, jestli jej zvolíte do N1 či do klasické varianty. Pokud občas potřebujete převézt pytle cementu, vápna, pařezy stromů či spoustu dalšího, zamezíte tím poničení textilu na podlaze kufru. Všichni snad víme, kolik škody dokáže při neopatrné manipulaci nadělat pytel cementu. A taky se navíc můžete rozloučit s igelitovým podkladem, který v každé zatáčce nesnesitelně šustí.

K omezením v rámci přestavby na N1 si pak přičtěte ubrání jednoho místa pro cestující. Rovnice pro poměr mezi nákladem a posádkou totiž zůstala, jen se teď obě hmotnosti mohou rovnat. Z Dacie Duster se tak z druhé řady sedadel ubralo to prostřední. Mechanismus pro bezpečnostní pás chybí, hlavová opěrka také, zato na čalounění najdete piktogramy s upozorněním, že prostřední „polštář" neslouží k sezení.

To nejhorší ale přichází až nyní. Dacia Duster má obecně menší užitnou hmotnost (375 až 462 kg, dle výbavy a motoru), vedle odebrání jednoho sedadla se tak muselo sáhnout ještě dál: variantu N1 není možné vybavit tažným zařízením. Kila mechanismu se raději využila při vyrovnání hmotnosti posádky a nákladu. Dodatečně namontovat ho nelze.

Pokračování 2 / 3

TCe 130 se vrací

S Dacií Duster N1 si můžete dopřát zážehový motor TCe 130, který pro osobní verzi M1 není dostupný. Přímovstřikový čtyřválec H5Ht můžeme najít i pod kapotami vozů Mercedes-Benz, Nissan a Renault. Disponuje výkonem 96 kW (130 koní) při 5000 otáčkách za minutu a točivým momentem 240 N.m při 1600 otáčkách.

Dále je pro verzi N1 k dispozici i vznětová jednotka Blue dCi 115 s přímým vstřikováním typu common-rail, výkonem 85 kW (115 koní) při 3750 otáčkách a točivém momentu 260 N.m v 2000 otáčkách. V obou případech jsou motory spárované s šestistupňovou manuální převodovkou. 

Verze N1 jsou v podstatě dostupnější pracanti. Proto sází většinou na pohon všech kol, který je díky benevolentnějším emisním limitům pro náklaďáky dostupnější. Ceník verze N1 začíná až výbavou Comfort, kdy za motor TCe 130 s pohonem 4x2 dáte 396.900 Kč a za čtyřkolku 441.900 Kč. Vzhledem k absenci tohoto agregátu ve standardní verzi nemáme moc s čím porovnávat.

Zato diesel Blue 115 dCi už v obou verzí nabídce je. V provedení N1 s pohonem všech kol vás vyjde na 445.900 Kč ve výbavě Comfort. Za variantu M1 se stejným motorem a výbavou dáte 455.900 Kč, tedy o 10.000 Kč víc. Pokud nejdete po ceně, ale po výbavě, můžete si N1 koupit i nejvyšší výbavě Prestige, která s motorem TCe 130 a pohonem všech kol stojí 480.900 Kč. To byl i náš případ.

V základu jsme tedy měli automatickou klimatizaci, zadní parkovací kameru, navigaci, tempomat, systém sledování slepého úhlu, 17palcová kola v designu Maldive či podélné střešní lišty. Společně s příplatkovou metalízou, hands-free kartou a vyhřívanými předními sedadly tak stál náš kousek 514.800 Kč.

Kdybychom to samé chtěli od verze M1, mohli bychom sáhnout po motoru TCe 150 a celé by nás to i s příplatky vyšlo na 544.800 Kč, a to už je velký rozdíl, pokud samozřejmě oželíte 20 koní. Verze TCe 130 ale zrychluje z 0 na 100 km/h jen o šest desetin sekundy pomaleji (11,1 s vs. 10,5 s).

Podívejme se opět na limit gramů CO2 na kilometr. U osobního auta to dělá 95, u užitkového 147. Dacia Duster Blue dCi 4x4 se do limitu vešla, produkuje 145 g/km. Benzinové verzi to o kousek nevyšlo - 154 g/km produkuje předokolka a 165 g/km čtyřkolka. I přesto jsou ale obě N1 varianty jasně výhodnější.

Jinak stejné

Takže to máme absenci tažného zařízení a jednoho sedadla, což poměrně dost ubere na celkové využitelnosti vozu. Tím ale veškerá omezení spojená s verzí N1 v podstatě končí a v rukou vám tak zůstane klasická Dacia Duster se vším, co k ní patří.

Interiér kvalitou použitých plastů moc nenadchne, vyvažuje to ale dobrým zpracováním a přehledností. Obrazovka multimediálního systému má nízké rozlišení a velmi jednoduchou grafiku. Jednotlivé úkony však nemají latenci a potěší podpora Apple CarPlay, navigace a u pohonu všech kol i ukazatel náklonů a kompas.

Použití motorů TCe v rumunských vozech byla velká trefa do černého. Jednotka s výkonem 96 kW (130 koní) s dusterem velmi obstojně hýbe a nezalekne se předjíždění ani levého pruhu na dálnici. Auto je s ní pružné a má jiskru. Už lehce nad dvěma tisíci otáček se nadšeně hrne vpřed.

Charakterní motor potěší i spotřebou. Při testu jsme dosáhli krásné hodnoty 7,6 l/100 km. S pohonem všech kol pak dostanete i nezávislé zavěšení zadních kol. Celkové naladění podvozku je až nečekaně komfortní. Duster se přes nerovnosti přenáší jako o třídu dražší auto.

K mínusům můžete zařadit třeba vyšší hlučnost na dálnici, ovšem to platí spíše s dodatečně nasazenými pneumatikami Falken Wildpeak AT01, které mají terénní vzorek. Duster s nimi však získá nejen na vzhledu, ale pochopitelně i v terénu, kde oceníte především mnohem lepší trakci.

Spíše než hluk mi tak vadilo přeposilované řízení, ve kterém není takřka žádný cit. Především při předjíždění to není nic příjemného. Ohledně terénních schopností ale nejde moc co vytknout. Pokud auto nevystavíte vyloženě extrému pro vozy typu Toyota Land Cruiser, dostanete se všude. Pole, louky a lesy budou vaše. Kolikrát ani není nutné měnit chování mezinápravové spojky přepnutím režimu na Lock.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Výhody a nevýhody Dacie Duster N1 jsou jasné. Na jednu stranu získáte pružný motor TCe 130 s pohonem všech kol a nebude vás to stát moc peněz. Na druhou stranu se rozlučte s tažným zařízením a prostředním sedadlem ve druhé řadě. Také plnohodnotná rezerva pod podlahou kufru chybí, i když místo pro ní zůstalo.

Dacia Duster N1 má být autem třeba pro myslivce. Ti ušetří. Plastová vana na divočáka se do kufru vejde, gumové koberečky se snadno opláchnou a s pohonem všech kol si můžete dovolit dostat se i na hůře přístupné místo. Vyloženě jako pracanta bych ji ale neviděl, protože absence tažného zařízení bude prostě dříve či později vadit.

Dacia Duster N1: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   396.900 Kč (TCe 130 4x2/96 kW Comfort)
Cena s testovaným motorem a výbavou

480.900 Kč (TCe 130 4x4/96 kW Prestige)

Cena testovaného vozidla           514.800 Kč (TCe 130 4x4/96 kW Prestige)

Technické údaje: Dacia Duster N1

Rok • stupeň výbavy
2021 • Presitge
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 332 cm3
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
240 Nm při 1 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,1 s
Nejvyšší rychlost
186 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
411 l • 1 444 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 406 kg • 1 845 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 676 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 341 × 1 804 × 1 693 mm

Sériová výbava (Prestige): chromovaná koncovka výfuku, 17palcová kola z lehkých slitin, asistent rozjezdu do kopce, systém sledování mrtvého úhlu, Isofix, LED denní svícení, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, zatmavená zadní okna, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická klimatizace, elektrické ovládání všech oken, zadní parkovací kamera, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, multimediální systém se základním mapovým pokrytím a podporou zrcadlení chytrých telefonů 

Volitelná výbava: metalický lak (13.900 Kč), karta hands-free (6000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (6000 Kč), kamerový systém Multiview (8000 Kč)

Dacia Duster

Rumunské SUV Dacia Duster přesvědčuje jednoduchou, ale robustní technikou, pohonem všech kol z Nissanu X-Trail a především vstřícnou cenovou politikou. Nejlevnější verze mají pohon pouze předních kol.

Ceny • Dacia Duster na LPG • Minitest Dacia Duster 1.0 TCe • Jak se vyrábí Dacia Duster • Test Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Doporučujeme

Články odjinud