Velká část obřího závodu na pneumatiky byla vybudována již v 70 letech v Otrokovicích. Tehdy se továrna jmenovala Rudý říjen.

Velká část obřího závodu na pneumatiky byla vybudována již v 70 letech v Otrokovicích. Tehdy se továrna jmenovala Rudý říjen.

Značka Barum je v hierarchii pneumatikářské divize firmy Continental číslo 2

Značka Barum je v hierarchii pneumatikářské divize firmy Continental číslo 2

Většina ze zde vyrobených pneumatik ovšem nesou logo Continental. Mimo jiných i ty, kterým nevadí propíchnutí hřebíkem.

Většina ze zde vyrobených pneumatik ovšem nesou logo Continental. Mimo jiných i ty, kterým nevadí propíchnutí hřebíkem.

Směs pro pneumatiky vzniká z množství surovin. Pro zajímavost - denně zd spotřebují například sto padesát tun přírodního kaučuku, 200 tun syntetického kaučuku, 160 tun sazí, deset tun síry, patnáct tun pryskyřic a 160 tun ocelových a textilních kordů.

Směs pro pneumatiky vzniká z množství surovin. Pro zajímavost - denně zd spotřebují například sto padesát tun přírodního kaučuku, 200 tun syntetického kaučuku, 160 tun sazí, deset tun síry, patnáct tun pryskyřic a 160 tun ocelových a textilních kordů.

Přírodní kaučuk je velmi tuhý

Přírodní kaučuk je velmi tuhý

V budoucnosti se prý tento přírodní kaučuk nahradí

V budoucnosti se prý tento přírodní kaučuk nahradí

Syntetický kaučuk může (ale nemusí mít) světlejší barvu, je ale méně pružný a má dosti specifický zápach,

Syntetický kaučuk může (ale nemusí mít) světlejší barvu, je ale méně pružný a má dosti specifický zápach,

Pro každou dávku je třeba přesně navážit jednotlivé suroviny

Pro každou dávku je třeba přesně navážit jednotlivé suroviny

Velké balíky kaučuku se zvedají pomocí manipulátoru

Velké balíky kaučuku se zvedají pomocí manipulátoru

Po smíchání surovin se vyválcují pláty gumy se specifickým složením pro jednotlivé typy i části pneumatiky.

Po smíchání surovin se vyválcují pláty gumy se specifickým složením pro jednotlivé typy i části pneumatiky.

Směsi se musí zpracovat do určité doby. Jiná je pro běhouny pneumatik, jiná na bočnice a podobně. Jsou jich desítky druhů.

Směsi se musí zpracovat do určité doby. Jiná je pro běhouny pneumatik, jiná na bočnice a podobně. Jsou jich desítky druhů.

Odolnost pneumatiky proti proražení v oblasti běhounu zajišťují kordy. Pro pneumatiky na nákladní vozy se splétají z ocelových drátků.

Odolnost pneumatiky proti proražení v oblasti běhounu zajišťují kordy. Pro pneumatiky na nákladní vozy se splétají z ocelových drátků.

Ty se odvíjejí z cívek, která má každá hmotnost pěkných pár desítek kilogramů

Ty se odvíjejí z cívek, která má každá hmotnost pěkných pár desítek kilogramů

Pro osobní pneumatiky se používají textilní kordy-

Pro osobní pneumatiky se používají textilní kordy-

Barevné bavlnky mají při výrobě směsí dvojí roli. Jednak slouží k rozpoznávání typu směsi, a jednak skrze kanálky kolem nich při válcování uniká nežádoucí vzduch.

Barevné bavlnky mají při výrobě směsí dvojí roli. Jednak slouží k rozpoznávání typu směsi, a jednak skrze kanálky kolem nich při válcování uniká nežádoucí vzduch.

Při výrobě

Při výrobě

Pohled na patní lana připravená pro další výrobní operaci. Vlastní konfekci, neboli sestavování pneumatiky z jednotlivých součástí, nás bohužel fotografovat nenechali.

Pohled na patní lana připravená pro další výrobní operaci. Vlastní konfekci, neboli sestavování pneumatiky z jednotlivých součástí, nás bohužel fotografovat nenechali.

Nakonec ovšem vznikne kulatý

Nakonec ovšem vznikne kulatý

Která se vkládá do vulkanizačních lisů

Která se vkládá do vulkanizačních lisů

Zde se při teplotách kolem 200 stupňů Celsia minimálně deset minut "rodí" nová pneumatika

Zde se při teplotách kolem 200 stupňů Celsia minimálně deset minut "rodí" nová pneumatika

Každý vyrobený kus projde rukama kontrolora

Každý vyrobený kus projde rukama kontrolora

Zde už jsou pneumatiky připravené pro expedici

Zde už jsou pneumatiky připravené pro expedici

Značka Barum je v hierarchii pneumatikářské divize firmy Continental číslo 2
Většina ze zde vyrobených pneumatik ovšem nesou logo Continental. Mimo jiných i ty, kterým nevadí propíchnutí hřebíkem.
Směs pro pneumatiky vzniká z množství surovin. Pro zajímavost - denně zd spotřebují například sto padesát tun přírodního kaučuku, 200 tun syntetického kaučuku, 160 tun sazí, deset tun síry, patnáct tun pryskyřic a 160 tun ocelových a textilních kordů.
Přírodní kaučuk je velmi tuhý
22
Fotogalerie

Doba přezouvání je tu. 8 rad experta, jak si vybrat dobrý pneuservis

Od prvního listopadu platí i letos povinnost mít na autě zimní pneumatiky, pokud se chystáte vjet na silnice, kde hrozí sníh či náledí. Většina majitelů aut tedy právě teď domlouvá termín návštěvy pneuservisu. Ne každý je však vhodný.

Stejně jako opravu drahého auta nesvěříte neprověřenému mechanikovi, který nemá ani příslušné vybavení, neměli byste ani kvůli zdánlivě banálnímu úkonu, jakým je výměna letních pneumatik za zimní a naopak, jezdit do prvního pneuservisu, který potkáte.

Petr Chvojka, který členem představenstva e společnosti GPD zabývající se velkoobchodem s pneumatikami, říká, že rizik je více než si dokážeme představit. Přidává proto rady, jak si vybrat ten správný pneuservis:

1) Jezděte tam, kde mají otevřeno celý rok. Pokud totiž náhodou budete potřebovat po pár měsíců koupenou nebo opravenou pneumatiku reklamovat, budete mít u "garážistů", kteří v tomto oboru působí jen na jaře a na podzim, problém.

2) Vybírejte si ty pneuservisy, kde mají alespoň dva zvedáky. Svědčí to totiž o tom, že majitel to s tímto typem podnikání myslí alespoň trochu vážně.

3) Buďte zvídaví. Ve správném pneuservisu by vám totiž měli poradit, jaký typ, značka, rozměr i cenová relace je vhodná pro váš konkrétní vůz i prostředí, v němž obvykle jezdíte. Pokud budou pouze doporučovat jeden konkrétní drahý typ, radši se objednejte jinam.

4) Vyžadujte omytí pneumatik. Před montáží a vyvažováním kola si ověřte, zda pneuservis "gumu" omyl. Jen v případě, že ve drážkách nebude bláto či kamínky, totiž půjde kolo správně vyvážit. Jestliže tuto proceduru pneuservis nedělá, tak jeďte jinam.

5) Zkontrolujte výměnu ventilků. Při každé výměně pneumatiky je třeba tuto součástku vyměnit. Jinak hrozí, že budete muset dofukovat příliš často. 

6) Vyžadujte rychlost. Pokud si přejete koupit na svůj vůz méně typický rozměr nebo typ, který pneuservis nemá právě skladem, měli by vám být přesto schopni vyhovět do 2-3 dnů. Jestliže se budou vymlouvat, že dodávka potrvá déle, nejde o seriózní počínání.

7) Ptejte se na možnost uskladnění. Pneuservisy obvykle skladují ještě použitelné zimní či letní pneumatiky po výměně v lepších podmínkách, než jaké panují ve vašem sklepě či garáži. Dobrý pneuservis by vám toto sezónní uskladnění měl být schopen nabídnout. 

8) Měl by si umět poradit se senzory TPMS. Pokud je vůz vybaven systémem přímého měření tlaku v pneumatikách, je zpravidla nutné při výměně pneumatik je zkalibrovat tak, aby byly opět funkční a ukazovaly ve voze správné hodnoty tlaku. K tomu je zapotřebí speciální diagnostický přístroj.   

Poučit se o tom, jak se v dnešní době vyrábějí kvalitní pneumatiky, se můžete při prohlížení naší galerie:

a 64c881d9366585b250717e7741a8_w1365_h768_g18f69ac0fb7311e3b583002590604f2e.jpgb 551e4c8de4c38Barum_Bravuris_4x4.jpgbb maxresdefault.jpg

Doporučujeme

Články odjinud