15
Fotogalerie

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Stále se píše o nových automobilových modelech, ale zapomíná se občas na to, bez čeho by se nerozjely. Připomeňme si nejvýznamnější pohonné jednotky, a začněme třeba v Itálii.

Kapitoly článku:


Některé posunuly vývoj kupředu, jiné překvapí dlouhou dobou své výroby nebo počtem modelů a značek, v nichž se objevovaly. Pokusili jsme se pro vás vybrat pět nejzajímavějších italských automobilových motorů pro běžné osobní vozy, jež se nesmazatelným písmem vepsaly do dějin. Pokud váš favorit v našem výběru chybí, podělte se s ním s ostatními v diskusi pod článkem.

Lancia V6 (1950)

Vozy Lancia v polovině dvacátého století patřily po technické stránce k nejpokrokovějším automobilům na světě, připomeňme třeba první kompletní elektroinstalaci v Evropě (Theta), první samonosnou karoserii (Lambda) nebo první pětistupňovou převodovku na světě (Ardea). K těmto primátům značky Lancia přibyl v roce 1950 ve světových dějinách vůbec první vidlicový šestiválec.

Lancia Aurelia B10.jpgLancia Aurelia B10 1950.jpgLancia Aurelia B24 Spider 1954.jpg
První vidlicový šestiválec v dějinách se objevil ve vozech Lancia Aurelia (vlevo sedan B10, vpravo sportovní model B24)

Tento agregát připravoval v letech 1943 až 1948 Francesco de Virgilio, člen týmu slavného šéfkonstruktéra Vittoria Jana. Šlo o celohliníkovou jednotku V6 s úhlem rozevření řad válců 60 stupňů, „tyčkovým“ rozvodem OHV s vačkovým hřídelem mezi řadami a půlkulovými spalovacími prostory. Prototypové motory měly při vrtání 68 a zdvihu 72 mm objem 1 569 ccm, do sériové výroby nastoupily agregáty ve verzích 1 754, 1 991 a 2 451 ccm.

Tyto motory byly dodávány zpravidla s jedním karburátorem Weber, nebo Solex, některé „dvoulitry“ v nejvýkonnějších verzích měly karburátory dva. Virgiliovy šestiválce nebyly výsadou drahých sportovních modelů, ale objevily se v kompletní sestavě řady Aurelia včetně základního sedanu B10. Výkony těchto motorů se pohybovaly od 56 až do 112 koní. Modifikované verze pro následnickou řadu Flaminia měly objem až 2 775 ccm a výkon až 152 koní.

Pokračujte na další kapitolu:

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud