TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka
TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka
TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka
TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme Foto: Petr Homolka
31
Fotogalerie

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme: Sedm lidí levněji neodvezete, ale bez kompromisů to nebude

Dacia Jogger je odpovědí na sedmimístní low-cost. Vypadá ale jako mnohem dražší auto. Zajímalo nás, jestli i tak jezdí.

Radosti
Nízká cena
Variabilní interiér
Hodnotný vzhled
Příznivá spotřeba
Starosti
Tvrdší podvozek
Přeposilované řízení
Turbolag
Lehké vibrace motoru
7  /10

Říkáme mu familiárně Joggy a v našem vydavatelství snad není motoristický novinář, který by o něm v minulosti nevedl nějakou plodnou debatu. Tento jev můžete ostatně vypozorovat vždy, když se představí nová Dacia. Pod přezdívkou Joggy je samozřejmě model Jogger, který se představil v září loňského roku jako mix MPV a SUV, co pojme sedm cestujících, nahradí staré Lodgy a bude pokračovat v nové cestě, kterou už začaly prošlapávat nové generace modelů Sandero a Logan.

Směr má tedy jasně daný a nepřináší nic extra nového. Je to vlastně jezevčík z již známých základů, který spadá do té nejnižší cenové kategorie, i když se vzhledem a funkcemi cpe o trochu výš. Už jsme měli s kolegou Honzou tu čest strávit s Joggym pár dnů a můžeme vám tak přinést naše bližší zkušenosti nad rámec té hromady textu, co jsme tu o něm už napsali.

Bez obalu

Z pozice cestujících vpředu už interiér Dacie Jogger moc dobře znám z již zmíněného sandera. Nebýt textilního pásu táhnoucího se po celé délce palubní desky a na opěrkách ve dveřích, bylo by zde jen království tvrdých plastů, což mě osobně v této kategorii stejně nevadí. Právě ten textilní pás a moderní architektura s displejem trčícím z palubní desky ale celkový dojem povyšují na novou, lepší úroveň.

Nebudeme si ale nic nalhávat, ta nízká cena se někde musí odrazit. Nemůže vás tak překvapit, že sedáky předních sedadel jsou jako na židlích z levného nábytku, opěradla jsou zase jako prkna a vyvýšené boční vedení je hodně měkké. Displej infotainmentu vypadá podobně jako první barevné displeje telefonů a má i podobně málo funkcí. Věnec volantu nepůsobí důstojně a jako věc, kterou držíte vlastně neustále, by si rozhodně zasloužil lepší materiál než ne moc kvalitní umělou kůži, na které se vám začnou po chvíli potit ruce. Opatrně na příhrádku před spolujezdcem - díly dovírání nejsou kdovíjak opracované a můžete se o ně snadno poškrábat.

Ještě ale k tomu infotainmentu - u většiny aut si stejně připojím jen telefon a dále operuji s ním. V takovém případě se grafika infotainmentu změní podle vašeho telefonu a rychlost úkonů není špatná. Protože není hardware nijak nadupaný, nemá také problémy s chlazením a nepřehřívá se. Jediné, co se může přehřát, je telefon při bezdrátovém připojení, což nejvyšší verze infotainmentu umí. Potah volantu a sedadla ale nemužu obhájit jinak než nízkou cenu vozu. Účel splní, to je bez debaty.

Druhá řada sedadel vyniká prostorem do šířky a možností uchytit dětské sedačky přes Isofix na obou bočních sedadlech (standardní výbava). Trochu nepřirozeně jsou ale sedáky trochu výš a můžete si tak připadat jako v autobuse. O místo na hlavu se ale nebojte, je ho dost i pro vyšší postavy. Nejvyšší výbava má pro krajní sedadla výklopné stolky, reálně ale budou sloužit pouze pro děti třeba k podepření tabletu na dlouhé cesty, na notebook jsou totiž moc malé. Složené pak zabírají drahocenné místo pro kolena, kterého je naštěstí i tak poměrně dost.

Celou druhou řadu sedadel pak můžete překlopit vpřed, abyste uvolnili místo k nasednutí na třetí řadu, což usnadní i rozměrné zadní dveře. Proces to není složitý. Mám 183 centimetrů a s místem na hlavu nebyl problém, stejně tak byla menší rezerva ještě před koleny. Tady zvedáme palec nahoru. Ano, ve dvou by to bylo asi horší, ale v takhle v jednom nepůsobil prostor klaustrofobicky, spíše útulně. Příplatek 23.000 Kč za třetí řadu sedadel si ale ještě promyslete, vrátím se k tomu.

Sedmimístná konfigurace má zavazadlový prostor jen nouzový. Objem činí jen 212 litrů a na délku byste do něj nedali ani balík vod. Naštěstí je vyjmutí sedadel snadné, každé z nich váží jen deset kilogramů a prostor se pak zvětší na 718 litrů. V kombinaci s variabilitou druhé řady sedadel (sklopení opěradel či překlopení) je Jogger skutečně všestranným autem. Opěrek pro ruce na třetí řadě sedadel se nebojte, na šířku má kufr shodně přes metr s pětimístnou variantou. Závěsné háčky a 12V zásuvku v kufru bereme jako super bonus.

Z moderních asistenčních systémů byl v naší výbavě třeba aktivní systém nouzového brzdění funkční od 7 do 170 km/h. V příplatkovém paketu se pak nachází i hlídání slepých úhlů a potěší, že výbava Extreme má ve standardu i klasický tempomat a automatickou klimatizaci. Na druhou stranu zcela chybí hlídání jízdních pruhů, což je ovšem pro řadu řidičů jen výhodou.

Zároveň bych rád dodal, že Dacia nepoužívá platformu shodnou s Renaultem Clio, tedy CMF-B. Ano, s tímto tvrzením jste se určitě už setkali, nicméně Dacia používá zjednodušený derivát platformy CMF-B LS (Low Specifications) pro rozvojové země. Má to platit i pro nové Lady, nicméně teď se asi ledacos změnilo. Tvrzení, že Renault Clio a Dacia Jogger/Sandero mají shodnou platformu, je tedy nepřesné.

Pokračování 2 / 3

Rumunský tryskolet

Ještě teď se culím, když si vzpomenu na všechna ta ostatní levná auta, která jsem na dálnici vyškolil. Vytáhli jsme si totiž tu nejostřejší tužku v penále - Jogger ve výbavě Extreme a s motorem TCe 110, což už je auto těsně hranicí pod půl milionu korun. Tady se může zdát, že už trochu utíkáme z low-costu, ale opak je pravdou. Nic levnějšího se sedmi místy a turbomotorem na trhu není.

Zážehový tříválec o objemu jednoho litru produkuje výkon 81 kW (110 koní) při 5000 otáčkách a od 2900 do 3500 otáček nabídne 200 N.m točivého momentu. Dvanáct metráků vážícího jezevčíka tento motůrek roztáhne na stovku za 11,2 sekundy v případě sedmimístné konfigurace a rozdovádí ho až na 183 km/h. V nabídce je ještě verze TCe 100 na LPG, ale tu si proklepneme až později.

U motoru TCe 110 platí to, co v případě sandera. Torzní kmity motoru nejsou nijak extra potlačeny a průběh akcelerace má velmi výraznou turbodíru. Ostatně podívejte se, kde až má maximum točivého momentu. V nízkých otáčkách je tedy dynamický jen průměrně, ale v pásmu od dvou do třech a půl tisíce otáček se tah rapidně promění v celkem solidní kalup, který bohatě stačí k předjíždění jak na okreskách, tak i na dálnici. Vibrace nicméně mírně cítit jsou a řadicí páka vám jde po prudkém sešlápnutí plynu trochu naproti, když ji držíte v ruce.

Co velmi potěší, je šestistupňový manuál, se kterým jste schopni držet se při tachometrových 130 km/h lehce nad 2500 otáčkami a při stovce šolícháte dva tisíce otáček. S autem jsem najel stovky kilometrů, z toho krásným dílem třetinu po dálnici, třetinu po vesnicích a třetinu po městě. Nalepený na horní hraně rychlostních limitů jsem dosáhl spotřeby 6,9 l/100 km, což beru jako úspěch.

Stepní koza

Interiér je o kompromisech a motor také. Asi už je vám jasné, že stejně jako u sandera bude taková i jízda, plus je tu ale jeden značný rozdíl. V případě 7místné konfigurace totiž budete mít vzadu tužší pružiny, což je na komfortu jízdy znát a až mě překvapilo, jak si Jogger umí dupnout na nerovnostech a o kolik je celkově tvrdší. Zatímco sandero se na menších nerovnostech jen zhoupne, 7místný Jogger je o poznání prkennější.

Právě z toho důvodu bych si rozmyslel, jestli potřebuji opravdu vozit sedm lidí a připlácet si za tuto konfiguraci. Jinak máte stran jízdních vlastností velmi podobný produkt s hodně naposilovaným řízení, ve kterém není takřka žádný cit a ovládací síly pedálů jsou opravdu hodně gumové. Na druhou stranu se Jogger i přes vyšší světlou výšku příliš nenaklání v zatáčkách a i ve vyšších rychlostech je schopný držet stabilně.

Jízda tedy neurazí, ani nenadchne a plně tak odpovídá autu za podobnou cenu. Jogger nedělá nic vyloženě špatně, nicméně za nejslabší článek považuji již zmíněné řízení. Brzdný účinek je naopak obstojný a ani pneumatiky Continental WinterContact TS 870 P nebyly nijak výrazně slyšet ani při cestování v dálničních rychlostech. To už se spíš přihlásila ke slovu aerodynamika a výrazní svist kolem bočních oken.

Do výčtu pochval patří ještě jemně naladěné elektronická stabilizace, která zasahuje něžně a příliš tak netrápí brzdy. Nemusíte se také bát, že je Jogger v zatáčkách jako nějaké želé. Naopak se chová jako dospělé auto. Jinak se ještě hodí dodat, že výbava Extreme má variabilní střešní ližiny a oba motory mohou táhnout brzděný přívěs až o hmotnosti 1200 kg.

Cena

Dacia Jogger v sedmimístné konfiguraci startuje na částce 406.500 Kč. U naší výbavy Extreme to už dělá 473.500 Kč, ale ve standardní výbavě najdete třeba automatickou klimatizaci, bezklíčový vstup nebo zadní parkovací kameru. Za motor TCe 110 zaplatíte s touto výbavou 486.000 Kč a pak je tu ještě pár příplatků.

Pro nás šlo třeba o hnědý lak karoserie Terracotta, který nás doprovázel propagačními fotografiemi. Paket Technologie Extreme pak přidá do auta ještě elektronickou parkovací brzdu, přední a zadní parkovací senzory, již zmíněné hlídání slepých úhlů nebo středovou loketní opěrku s úložným prostorem. Vyhřívání předních sedadel je za 5000 Kč a navigace za dalších 6000 Kč.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Jogger vypadá designově skvěle, o tom asi není pochyb. Ta prodloužená karoserie v kombinaci s novou maskou a světelným podpisem na tyto proporce krásně sedí. Líbí se nám variabilita prostoru pro cestující, prostor na třetí řadě sedadel, promyšlené střešní ližiny, přijatelná spotřeba a i nadále nízká cena.

Všechno ostatní je o kompromisech a odráží se právě od ceny. Dacia i nadále sází na to, že jí kvůli tomu zákazníci řadu věcí odpustí. A mnoho jich to dělá, však mnoho z nich chce prostě jen auto. Tak tohle je prosím „jen auto pro sedm lidí“, které navíc dobře vypadá a nemá žádné zbytečnosti.

Dacia Jogger: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 406.500 Kč (1.0 TCe LPG/74 kW Essential)
Cena s testovaným motorem a výbavou 486.000 Kč (1.0 TCe/81 kW Extreme)
Cena testovaného vozidla         522.500 Kč (1.0 TCe/81 kW Extreme)

Technické údaje: Dacia Jogger

Rok • stupeň výbavy
2022 • Extreme
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 999 cm3
Nejvyšší výkon
81 kW (110 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 5 250 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
200 Nm při 2 900 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,2 s
Nejvyšší rychlost
183 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
212 l • 1 819 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 280 kg • 1 803 kg
Rozvor náprav
2 897 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 520 mm • 1 509 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 547 × 1 848 × 1 691 mm

Sériová výbava (Extreme): elektricky ovládaná zadní okna, 6 airbagů, přední mlhové světlomety, tempomat, automatická klimatizace, volant čalouněný umělou kůží, zadní parkovací senzory, aktivní nouzové brzdění, dešťový a světelný senzor, zadní parkovací kamera, výškově a podélně nastavitelný volant, bezklíčový vstup, střešní ližiny, infotainment, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka

Volitelná výbava: Paket Media Nav - navigace s mapovým pokrytím (6000 Kč), Paket Technologie Extreme - hlídání slepých úhlů, elektronická parkovací brzda, přední parkovací senzory, středová loketní opěrka s úložným prostorem (10.000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (5000 Kč)

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud