16
Fotogalerie

Bentley Brooklands: víkendová jízda

Příjemné počasí láká ke svezení rychlým autem, z něhož běhá mráz po zádech. Nemáte je? Přisedněte si k nám do nového Bentley.

Svezeme se impozantním čtyřmístným kupé Bentley Brooklands, připraveným pro modelový rok 2009. Ano, Bentley byly vždy velké vozy, a to i ve dvacátých letech, kdy kralovaly závodům sportovních vozů. O těchto autech tehdy dokonce Ettore Bugatti mluvil jako o „nejrychlejších náklaďácích v Evropě“. A nový Brooklands je přesně takový, ovšem s tím rozdílem, že kromě výkonu motoru nemá s užitkovými vozy nic společného. Blíží se k vám s vervou bitevní lodi, při bližším ohledání vás možná překvapí, že tato věc má disky o průměru 20“. Při proporcích auta vypadají jen jako nějaké „osmnáctky“. Na délku měří jako Lincoln Continental a váží jak Chevrolet Suburban. 

Brooklands 1.jpgBrooklands 2.jpgBrooklands 3.jpg

Pod dlouhou kapotou se ukrývá ohromný vidlicový osmiválec s objemem 6,75 litru, jehož konstrukční kořeny sahají až do padesátých let. Zapomeňte 2x2 OHC. Tato jednotka pracuje s „tyčkovým“ rozvodem OHV a vystačí si se dvěma ventily na válec, o řádný plnicí tlak se přitom stará dvojice turbodmychadel, takže nejvyšší výkon činí 530 koní. Předností rozvodu OHV a dvouventilové techniky jsou nízké otáčky, potřebné k patřičnému zátahu. Červené pole na otáčkoměru začíná již na 4 600 ot./min. a točivý moment vrcholí okolo 2 500 ot./min., a sice enormní hodnotou 1 050 Nm. Je to nejvýkonnější motor, jaký se kdy pod kapoty vozů Bentley v továrnách v Crewe montoval. Na něj v podélné ose vozu navazuje šestistupňová automatická převodovka s možností manuálního řazení, která točivý moment přenáší na zadní kola. Motor vyladil tým vedený Ulrichem Eichhornem, upraveny byly zejména ventily, vačkové hřídele, dmychadla a převodovka. Změnilo se časování a naprogramování řídicí jednotky. K dosažení mamutích výkonových parametrů přispěly i precizní opracování sacího potrubí a nová výfuková soustava, jež snížila zpětný tlak o 17 %. I přes konvenční techniku je pokrok obdivuhodný. Ve srovnání s vozem Bentley S2 z roku 1959, kam byl tento motor montován nejprve, vykazuje nový Brooklands několikanásobně vyšší výkon, zatímco spotřeba paliva klesla o 60 % a emise dokonce o 99 %. Podle výrobce Bentley Brooklands modelového roku 2009 zrychlí z 0 na 100 km/h za 5 sekund a na 160 km/h jen o 6,7 s později, nejvyšší rychlost přitom činí 296 km/h.

Brooklands 4.jpgBrooklands 5.jpgBrooklands 6.jpg

Model Brooklands byl odvozen od kabrioletu Azure a je nyní nejnižším vozem značky. Při rekonstrukci karosérie se ve značné míře uplatnila vysokopevnostní ocel. Pouhé hrubé svaření karosérie zabere 130 hodin ruční práce, což je desetkrát delší doba, než za jakou Toyota postaví celou Corollu. V továrně v Crewe pracuje člověk, jenž je osobně odpovědný za úkon instalace střechy na skelet. Na každé straně vozu mu tato činnost zabere zhruba půl hodiny a o jejím výsledku neprodleně informuje Ulricha Eichhorna.

Všechna kola jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen, vinutých pružinách a počítačem řízených elektrohydraulických tlumičích, které průběžně upravují svoji tuhost a světlou výšku. Karosérie je nyní velmi tuhá v ohybu i krutu a umožnila ve spolupráci s výkonnými adaptivními tlumiči použít měkčí pružiny než třeba u typu Arnage T, což se příznivě projevilo na jízdních vlastnostech vozu. Při pomalé jízdě tak Brooklands zaručuje mimořádný komfort, zatímco ve vysokých rychlostech omezuje náklony v zatáčkách. Na dvacetipalcových ráfcích spočívají speciální pneumatiky Pirelli PZero UHP o rozměru 255/40 ZR20, jež se kromě modelu Brooklands montují již jen na Continental GT Speed. 

Brooklands 8.jpgBrooklands 9.jpgBrooklands 7.jpg

U vozu dané kategorie jistě nikoho nepřekvapí bohatý výčet doplňkového vybavení, my z něj vybereme modifikovanou brzdovou soustavu, která má za úkol toto monstrum zpomalovat. Jedná se o masivní, odvrtávané brzdové kotouče vyrobené ze směsi uhlíku a křemíku, jež mají průměr 420 mm vpředu a 356 mm vzadu, a osmipístkové třmeny, představené před dvěma lety v omezené sérii modelu Continental GT Diamond Series. Kromě znamenitého odvodu tepla jsou tyto jednotky celkově o 8 kg lehčí. Také díky nim je rychlá jízda s Bentleyem Brooklands daleko větším potěšením, než třeba se spíše luxusně střiženým vozem typu Continental GT.

Interiér modelu Brooklands září leštěným ořechovým dřevem, odlesky nerezové oceli a vůní té nejkvalitnější kůže, z níž je vyroben dokonce i potah střechy. Vnitřek jediného vozu představuje šestnáct krav, 125 hodin práce a celkem 43 507 stehů. Dřevěné dýhy se připravují celý měsíc. Na všech místech, i těch zadních, naleznou dostatek prostoru i opravdoví dlouháni. 

Continental GT 1.jpgContinental GT 2.jpgContinental GT 3.jpgContinental GT 4.jpg
Continental GT 5.jpgContinental GT 6.jpgBentley Continental 1.jpg

Brooklands je labutí písní letité řady Arnage/Azure a světlo světa spatří jen v 550 exemplářích. Na jeho místo nastoupí v roce 2009 zcela nová generace, zatím interně označovaná jako BY601. Také ji bude pohánět osmiválec 6,75 l, jenž se během let stal ikonou, nový typ však bude pochopitelně modernější, prostornější a lehčí. Jakkoli může být současný model Continental GT rychlejší a dravější, Brooklands je skutečným potomkem klasických vozů Bentley.

Bentley

Bentley Motors Limited je britský výrobce luxusních automobilů. Společnost v roce 1919 založil Walter Owen Bentley. V roce 1931 koupil automobilku Rolls-Royce. Od roku 1998 patří Bentley do koncernu Volkswagen.

Bentley Continental GTBentley MulsanneBentley Flying SpurBentley Bentayga • Bentley Mulliner

Doporučujeme

Články odjinud