Mohlo by se zdát, že klasické rámové offroady se spalovacími motory jsou v Evropě minulostí. S tím nesouhlasí Ineos Grenadier, nový britský vůz navazující na legendární Land Rover Defender. | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Mohlo by se zdát, že klasické rámové offroady se spalovacími motory jsou v Evropě minulostí. S tím nesouhlasí Ineos Grenadier, nový britský vůz navazující na legendární Land Rover Defender. | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

I přes důraz na tradice překvapí interiér absencí přístrojového štítu. Nahrazuje jej 12,3“ displej multimediálního systému uprostřed palubní desky. | Ineos Grenadier Foto: Ineos

I přes důraz na tradice překvapí interiér absencí přístrojového štítu. Nahrazuje jej 12,3“ displej multimediálního systému uprostřed palubní desky. | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Jim Ratcliffe je velký fanoušek klasického defenderu. Proto byl velmi zklamán jak ukončením výroby, tak moderním nástupcem terénní legendy.  | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Jim Ratcliffe je velký fanoušek klasického defenderu. Proto byl velmi zklamán jak ukončením výroby, tak moderním nástupcem terénní legendy.  | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Situaci proto chtěl napravit, jeho návrh na odkoupení licence a restart výroby původního defenderu ale Land Rover odmítl  | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Situaci proto chtěl napravit, jeho návrh na odkoupení licence a restart výroby původního defenderu ale Land Rover odmítl  | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Ratcliffe se přesto nevzdal a svoji představu o moderním nástupci nezdolného offroadu se rozhodl udělat po svém.  | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Ratcliffe se přesto nevzdal a svoji představu o moderním nástupci nezdolného offroadu se rozhodl udělat po svém.  | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Nejde však o žádný garážový pokus na koleně, jak je v Británii tradicí. Ratcliffe investoval stovky milionů eur a projektem pověřil rakouskou firmu Magna Steyr, která má s vývojem vozů pro jiné automobilky bohaté zkušenosti.  | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Nejde však o žádný garážový pokus na koleně, jak je v Británii tradicí. Ratcliffe investoval stovky milionů eur a projektem pověřil rakouskou firmu Magna Steyr, která má s vývojem vozů pro jiné automobilky bohaté zkušenosti.  | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Komponenty dodávají velcí hráči, motory získal od BMW, které bylo ochotné zaručit dodávku spalovacích jednotek až do roku 2035.  | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Komponenty dodávají velcí hráči, motory získal od BMW, které bylo ochotné zaručit dodávku spalovacích jednotek až do roku 2035.  | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Pod kapotu se tak dostanou dva řadové třílitrové šestiválce: vznětový (185 kW, 550 Nm) i zážehový (212 kW, 450 Nm). Nápravy poskytne Carraro, převodovku ZF, tlumiče Bilstein a až 90 % dílů má pocházet z Evropy. | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Pod kapotu se tak dostanou dva řadové třílitrové šestiválce: vznětový (185 kW, 550 Nm) i zážehový (212 kW, 450 Nm). Nápravy poskytne Carraro, převodovku ZF, tlumiče Bilstein a až 90 % dílů má pocházet z Evropy. | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Myslí se i na budoucnost. Ineos, jeden z největších producentů vodíku v Evropě, ale nehodlá svoji prvotinu zatěžovat bateriemi – místo toho vsadí na palivové články firmy Hyundai.  | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Myslí se i na budoucnost. Ineos, jeden z největších producentů vodíku v Evropě, ale nehodlá svoji prvotinu zatěžovat bateriemi – místo toho vsadí na palivové články firmy Hyundai.  | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Ratcliffe vůz pojmenoval Grenadier po své oblíbené hospodě a první prototyp veřejně ukázal v létě 2020. Že jde o duchovního nástupce defenderu, opravdu nezatajuje. | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Ratcliffe vůz pojmenoval Grenadier po své oblíbené hospodě a první prototyp veřejně ukázal v létě 2020. Že jde o duchovního nástupce defenderu, opravdu nezatajuje. | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Všiml si toho i Land Rover, který Ineos obratem poslal k soudu. Proces se ale nevyvinul tak, jak by si v Land Roveru představovali. Obrys vozu, prezentovaný náhodnému vzorku lidí, totiž polovina neidentifikovala jako defender, jak právníci doufali, ale jako „džíp“. | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Všiml si toho i Land Rover, který Ineos obratem poslal k soudu. Proces se ale nevyvinul tak, jak by si v Land Roveru představovali. Obrys vozu, prezentovaný náhodnému vzorku lidí, totiž polovina neidentifikovala jako defender, jak právníci doufali, ale jako „džíp“. | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Od soudů tedy bude mít Ineos brzy klid a vůz může v klidu začít propagovat. Koncem loňského roku se dva prototypy dostaly do Plzně, kde jsme si je mohli prohlédnout. | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Od soudů tedy bude mít Ineos brzy klid a vůz může v klidu začít propagovat. Koncem loňského roku se dva prototypy dostaly do Plzně, kde jsme si je mohli prohlédnout. | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Robustní offroad s tuhými nápravami vpředu i vzadu opravdu nepůsobí jako auto ze současné doby. Striktně účelové tvary, bytelná technika a funkčně uspořádaný interiér jsou druhé generaci defenderu na hony vzdálené.  | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Robustní offroad s tuhými nápravami vpředu i vzadu opravdu nepůsobí jako auto ze současné doby. Striktně účelové tvary, bytelná technika a funkčně uspořádaný interiér jsou druhé generaci defenderu na hony vzdálené.  | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Za volant nehotového vozu nás zatím nepustili, i z místa spolujezdce ale byl zřejmý krásný zátah německého šestiválce a civilizované jízdní vlastnosti na silnici  | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Za volant nehotového vozu nás zatím nepustili, i z místa spolujezdce ale byl zřejmý krásný zátah německého šestiválce a civilizované jízdní vlastnosti na silnici  | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Už příští rok se má grenadier začít oficiálně prodávat i v Česku, a to s cenou začínající kolem 1.500.000 Kč.  | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Už příští rok se má grenadier začít oficiálně prodávat i v Česku, a to s cenou začínající kolem 1.500.000 Kč.  | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Celkem chce Ratcliffe po celém světě dodávat kolem 30.000 grenadierů ročně, do budoucna chystá ještě prodlouženou verzi a také pick-up. | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Celkem chce Ratcliffe po celém světě dodávat kolem 30.000 grenadierů ročně, do budoucna chystá ještě prodlouženou verzi a také pick-up. | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

Obrovské ambice potvrzuje i fakt, že Ineos si na jeho produkci pořídil od Mercedesu továrnu ve francouzském Hambachu, kde se stále vyrábějí elektrické smarty.  | Ineos Grenadier Foto: Ineos

Obrovské ambice potvrzuje i fakt, že Ineos si na jeho produkci pořídil od Mercedesu továrnu ve francouzském Hambachu, kde se stále vyrábějí elektrické smarty.  | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier Foto: Ineos

 | Ineos Grenadier | Foto: Ineos

I přes důraz na tradice překvapí interiér absencí přístrojového štítu. Nahrazuje jej 12,3“ displej multimediálního systému uprostřed palubní desky. | Ineos Grenadier Foto: Ineos
Jim Ratcliffe je velký fanoušek klasického defenderu. Proto byl velmi zklamán jak ukončením výroby, tak moderním nástupcem terénní legendy.  | Ineos Grenadier Foto: Ineos
Situaci proto chtěl napravit, jeho návrh na odkoupení licence a restart výroby původního defenderu ale Land Rover odmítl  | Ineos Grenadier Foto: Ineos
Ratcliffe se přesto nevzdal a svoji představu o moderním nástupci nezdolného offroadu se rozhodl udělat po svém.  | Ineos Grenadier Foto: Ineos
26
Fotogalerie

Ineos Grenadier je odpověď naštvaného miliardáře. Už jsme se svezli, jméno má po oblíbené hospodě

Mohlo by se zdát, že klasické rámové offroady se spalovacími motory jsou v Evropě minulostí. S tím nesouhlasí Ineos Grenadier, nový britský vůz navazující na legendární Land Rover Defender.

Jim Ratcliffe je velký fanoušek klasického defenderu. Proto byl velmi zklamán jak ukončením výroby, tak moderním nástupcem terénní legendy. Sir Ratcliffe je však zároveň majitelem chemického koncernu Ineos a nejbohatším člověkem Velké Británie. Situaci proto chtěl napravit, jeho návrh na odkoupení licence a restart výroby původního defenderu ale Land Rover odmítl. Ratcliffe se přesto nevzdal a svoji představu o moderním nástupci nezdolného offroadu se rozhodl udělat po svém.

Nejde však o žádný garážový pokus na koleně, jak je v Británii tradicí. Ratcliffe investoval stovky milionů eur a projektem pověřil rakouskou firmu Magna Steyr, která má s vývojem vozů pro jiné automobilky bohaté zkušenosti. Komponenty dodávají velcí hráči, motory získal od BMW, které bylo ochotné zaručit dodávku spalovacích jednotek až do roku 2035.

Pod kapotu se tak dostanou dva řadové třílitrové šestiválce: vznětový (185 kW, 550 Nm) i zážehový (212 kW, 450 Nm). Nápravy poskytne Carraro, převodovku ZF, tlumiče Bilstein a až 90 % dílů má pocházet z Evropy. Myslí se i na budoucnost. Ineos, jeden z největších producentů vodíku v Evropě, ale nehodlá svoji prvotinu zatěžovat bateriemi – místo toho vsadí na palivové články firmy Hyundai.

Ratcliffe vůz pojmenoval Grenadier po své oblíbené hospodě a první prototyp veřejně ukázal v létě 2020. Že jde o duchovního nástupce defenderu, opravdu nezatajuje. Všiml si toho i Land Rover, který Ineos obratem poslal k soudu. Proces se ale nevyvinul tak, jak by si v Land Roveru představovali. Obrys vozu, prezentovaný náhodnému vzorku lidí, totiž polovina neidentifikovala jako defender, jak právníci doufali, ale jako „džíp“.

Od soudů tedy bude mít Ineos brzy klid a vůz může v klidu začít propagovat. Koncem loňského roku se dva prototypy dostaly do Plzně, kde jsme si je mohli prohlédnout. Robustní offroad s tuhými nápravami vpředu i vzadu opravdu nepůsobí jako auto ze současné doby. Striktně účelové tvary, bytelná technika a funkčně uspořádaný interiér jsou druhé generaci defenderu na hony vzdálené.

Místa uvnitř je dostatek, řidič nemusí sedět přilepený na dveře a ani vzadu nebudou cestující strádat. Do moderního SUV má ale novinka pořád daleko. Za volant nehotového vozu nás zatím nepustili, i z místa spolujezdce ale byl zřejmý krásný zátah německého šestiválce a civilizované jízdní vlastnosti na silnici. Na rozbahněném terénním polygonu nepřekvapivě grenadier neměl nejmenší problém překonávat nástrahy.

Už příští rok se má grenadier začít oficiálně prodávat i v Česku, a to s cenou začínající kolem 1.500.000 Kč. Celkem chce Ratcliffe po celém světě dodávat kolem 30.000 grenadierů ročně, do budoucna chystá ještě prodlouženou verzi a také pick-up. Obrovské ambice potvrzuje i fakt, že Ineos si na jeho produkci pořídil od Mercedesu továrnu ve francouzském Hambachu, kde se stále vyrábějí elektrické smarty.

Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz. 

Doporučujeme

Články odjinud