Podruhé Škoda vyslala na setkání u Wörthersee koncept postavený studenty ze Škoda Akademie. Auto se jmenuje FUNstar a nám se naskytla možnost se s ním krátce svézt, respektive si ho v klidu prohlédnout.
Kapitoly článku:
Němečtí studenti letos vyslali k Wörthersee upravený Golf GTI osazený motorem o výkonu 290 kW (395 koní). Jenže auto na první pohled vypadá jako klasický tuning. Není se čemu divit, použité jsou na něm homologované díly a tak vůz ve výsledku může do běžného provozu. Svezení to zajisté bude velmi zajímavé. Přesto ale tito studenti svým českým vrstevníkům, kteří v rámci stejného programu postavili FUNstar, závidí.
Na rozdíl od německé školy dostala ta mladoboleslavská povolení říznout do karoserie, takže koncept mohl být (a také je), daleko odvážnější. Úpravy jsou radikálnější a na autě najdeme i několik dodatečně vyrobených originálních dílů. Jenže výsledek zase nemůže do běžného provozu. Inu, ne nadarmo se říká, že „nelze mít všechno“.
FUNstar je po loňském konceptu CitiJet v pořadí druhý studentský projekt, který vznikl pro Wörthersee. Výsledek vypadá velmi zajímavě
Čeští a němečtí studenti si mohou závidět navzájem, pro nás to ale znamená jediné. Svezení s FUNstarem je spíše symbolické. K dispozici je 400 m uzavřené silnice a maximálně se s autem může jet zhruba 30 km/h. Prvních jízdních dojmů proto moc nebude, ale i tak je důkladná prohlídka FUNstaru velmi zajímavá. Třeba už proto, že na reálné silnici a v reálném prostředí vůz vypadá úplně jinak, než někde postavený na oficiálním stánku automobilky.
Proč zrovna Fabia s karoserií pick-up?
Škoda FUNstar je dílo třiadvaceti studentů Škoda Akademie. Studenti ale nestaví vůz v rámci vyučování a nakonec ani na vysvědčení nenajdete něco jako „Fabia FUNstar, dostatečné“. Jde o volnočasovou aktivitu, která není nijak hodnocena. Studenti se do tohoto projektu hlásí dobrovolně, takže na začátku bylo mnohem více žáků, než byl konečný počet 23 studentů. Tedy přesně řečeno 21 studentů a dvou studentek.
„Půlka lidí odejde ve chvíli, když zjistí, že to je ve volném čase“, říká Jiří Kolomazník, student, který měl z větší části na starost design. Martina Ficková, manažerka školy, k tomu dodává: „Studenti byli vybíráni tak, aby byly zastoupeny všechny obory, které potřebujeme. Náš záměr byl, aby tam za každý obor byli dva až čtyři studenti, podle toho, jak to vyjde.“
Škoda FUNstar je vítězná myšlenka, která byla vybrána z 84 návrhů. Mezi těmi, co neuspěly, převažovaly terénní automobily
Na projektu FUNstar se začínalo pracovat v září, kdy každý student přinesl své návrhy. Těch se dohromady sešlo 84. Kromě Fabie pick-up bylo ve hře všechno možné. „Byly tam těžký tuning, lowridery, terénní auta, SUV, všechno možný“, dodává Jirka.
V poslední kapitole tohoto článku najdete kompletní fotogalerii, která obsahuje fotky nejen Škody FUNstar, ale také Felicie Fun a Favoritu Fun
Nakonec ale byla vybrána Fabia s karoserií pick-up. Důvod? Letos to je dvacet let od doby, kdy se začala vyrábět Felicia Pick-up a minulý rok, v době, kdy FUNstar vznikal, slavila Felicia jako taková 20. výročí. „Byl to jeden z návrhů, který nebyl dlouho vyráběnej a bylo výročí právě Felicie. Škodovka dlouho nevyrobila žádné takové auto, tak jsme chtěli ukázat, že to pořád funguje a že by to pořád šlo,“ vysvětluje Filip Molnar, který má na svědomí lak automobilu.
FUNstar odkazuje svou koncepcí i jménem na studii Škoda Fun (která mimochodem dostala kromě jiného také o 6 cm vyšší podvozek) a sériově vyráběnou Felicii Fun
Od září do listopadu se řešily věci týkající se designu, fyzicky se na autě začalo pracovat od prosince s tím, že se vše muselo logicky stihnout do startu setkání u Wörthersee. Studenti se scházeli pravidelně jednou týdně, aby se vyřešily aktuální věci, rozdaly se nové úkoly a probraly úkoly z předchozí schůzky. Po zbytek týdne se na autě pracovalo průběžně tak, jak to zrovna bylo potřeba. Například zatímco karosáři už realizovali amputaci čtvrtiny auta, ostatní ještě rozmýšleli finální provedení barev.
Všechno začal CitiJet
FUNstar je teprve druhý studentský koncept.
Tím prvním byla studie CitiJet. Ta během
šesti měsíců postupně přišla o střechu,
dostala šestnáctipalcové disky, dvojici výfuků,
ručně vyrobený zadní spoiler a ozvučení
s výkonem 300 W. Litrový motor nabídl
75 koní. Mimochodem, FUNstar má audio
s výkonem 1400 W a pod kapotou 122 koní.
„Auto se neustále vyvíjelo, pořád jsme různé návrhy kombinovali a vylepšovali si to. Prostě evoluce velká tam byla,“ říká Filip. Na vývoji se mimochodem částěčně podílel třeba i Josef Kabaň a jeho tým. „Přišel na několik schůzek, my jsme se s ním měli možnost bavit o designu, jestli to děláme správně, jestli to sedí. Dokázal nám poradit, dal nám pár tipů, takže nás podporoval,“ odpovídá Jirka na otázku, zda do návrhu FUNstaru zasahoval také vrchní designér Škody.
Výsledek si podrobněji představíme v další kapitole. Už zde si ale můžete prohlédnout video, které ukazuje, jak takový FUNstar zní při jízdě. Možná budete překvapeni.