Designové centrum v Sindelfingenu sídlí v této budově.

Designové centrum v Sindelfingenu sídlí v této budově.

Všem šesti stovkám designérů vládne již devět let Gorden Wagener. V koncernu Daimler působí již od roku 1997.

Všem šesti stovkám designérů vládne již devět let Gorden Wagener. V koncernu Daimler působí již od roku 1997.

Neuvěřitelně dlouhou historii značky Mercedes-Benz připomíná i tato galerie masek vozů z minulosti.

Neuvěřitelně dlouhou historii značky Mercedes-Benz připomíná i tato galerie masek vozů z minulosti.

Pracoviště designérů nejsou ničím zvláštní. Podmínkou je dostatek přirozeného světla a vzduchu.

Pracoviště designérů nejsou ničím zvláštní. Podmínkou je dostatek přirozeného světla a vzduchu.

Zdrojů pro inspiraci designérů exteriéru i interiéru je mnoho. Třeba dámská móda...

Zdrojů pro inspiraci designérů exteriéru i interiéru je mnoho. Třeba dámská móda...

Po skicách a počítačové grafice přichází na řadu tvorba hliněného modelu. Nejprve v měřítku 1:4.

Po skicách a počítačové grafice přichází na řadu tvorba hliněného modelu. Nejprve v měřítku 1:4.

Hrany a linie se před opracováním naznačí pomocí obyčejné lepící pásky.

Hrany a linie se před opracováním naznačí pomocí obyčejné lepící pásky.

S hlínou pracují i ti, kteří mají na starosti tvary interiéru.

S hlínou pracují i ti, kteří mají na starosti tvary interiéru.

Materiálů mají na výběr dost a dost..

Materiálů mají na výběr dost a dost..

Za konečným tvarem každého prvku jsou desítky hodin precizní práce.

Za konečným tvarem každého prvku jsou desítky hodin precizní práce.

Design Mercedes-Benz nesou i části interiérů, například pohovka.

Design Mercedes-Benz nesou i části interiérů, například pohovka.

Podle jejich představ můžete mít rovněž interiér vlastního letadla.

Podle jejich představ můžete mít rovněž interiér vlastního letadla.

Hodně úsilí nyní designová centra Mercedesu věnují nové řadě EQ, v jejímž rámci vzniknou také elektrická SUV.

Hodně úsilí nyní designová centra Mercedesu věnují nové řadě EQ, v jejímž rámci vzniknou také elektrická SUV.

Něco z loňského konceptu EQ se určitě na sériovém voze objeví.

Něco z loňského konceptu EQ se určitě na sériovém voze objeví.

Třeba materiály použité v interiéru budou jiného typu než ve vozech Mercedesu se spalovacími motory.

Třeba materiály použité v interiéru budou jiného typu než ve vozech Mercedesu se spalovacími motory.

Na významu získá oddělení digitálního designu.

Na významu získá oddělení digitálního designu.

V úsilí o snižování emisí CO2 budou hrát roli nová řešení v oblasti aerodynamiky. Výsuvná záď jako na konceptu IAA se ale s největší pravděpodobností do výroby nedostane.

V úsilí o snižování emisí CO2 budou hrát roli nová řešení v oblasti aerodynamiky. Výsuvná záď jako na konceptu IAA se ale s největší pravděpodobností do výroby nedostane.

Zájemci o superluxusní kupé Maybach by se podle nás našli. Zda ale sériový model opravdu vznikne nám zatím nikdo nechtěl prozradit.

Zájemci o superluxusní kupé Maybach by se podle nás našli. Zda ale sériový model opravdu vznikne nám zatím nikdo nechtěl prozradit.

Jisté ale je, že Mercedes nadále bude nabízet luxusní limuzíny..

Jisté ale je, že Mercedes nadále bude nabízet luxusní limuzíny..

i sportovní modely.

i sportovní modely.

Další zvyšování prodejů má zajistit rozšíření portfolia modelů odvozených od nové generace třídy A

Další zvyšování prodejů má zajistit rozšíření portfolia modelů odvozených od nové generace třídy A

Design vozu bude charakterizovat zjednodušení tvarů a linií

Design vozu bude charakterizovat zjednodušení tvarů a linií

Boční silueta vypadá lákavě.

Boční silueta vypadá lákavě.

A na závěr něco málo z designu větších aut. Takto mají vypadat příští trucky koncernu Daimler

A na závěr něco málo z designu větších aut. Takto mají vypadat příští trucky koncernu Daimler

Všem šesti stovkám designérů vládne již devět let Gorden Wagener. V koncernu Daimler působí již od roku 1997.
Neuvěřitelně dlouhou historii značky Mercedes-Benz připomíná i tato galerie masek vozů z minulosti.
Pracoviště designérů nejsou ničím zvláštní. Podmínkou je dostatek přirozeného světla a vzduchu.
Zdrojů pro inspiraci designérů exteriéru i interiéru je mnoho. Třeba dámská móda...
24
Fotogalerie

Návštěva v designovém centru Mercedesu. Nová třída A se změní

Poprvé v historii nechala značka Mercedes-Benz nahlédnout desítky novinářů do jinak přísně utajovaných prosto svého designového centra v Sindelfingenu u Stuttgartu.

Velkoryse řešené vzdušné prostory s bílými koberci na podlaze, po obvodu sálů magnetické tabule s množstvím různých skic, a v jednom z rohů útulný odpočinkový kout s knihovnou, v níž jsou k dispozici kromě různých knih o autech také třeba monografie nejuznávanějších malířů všech dob. Na jedné z chodeb pak vidíme dlouhou řadu desítek provedení masek chladičů vozů Mercedes-Benz tak, jak se měnily od přelomu 19. a 20. století až do současné doby... Tak vypadá interiér budovy poblíž brány číslo 7 v hlavním výrobním závodě značky Mercedes-Benz v Singelfingenu u Stuttgartu. Sídlí zde designové centrum značky, jejíž třícípou hvězdu nezná jen málokterý obyvatel planety Země. 

Běžně se sem běžný člověk nedostane. Nyní ale Mercedes udělal výjimku a uspořádal seminář pro novináře z celého světa. Mezi dvěma pozvanými z České republiky byl také redaktor Autorevue.cz. 

Celkem jsme v místě, kde se rodí tvary vozů značky Mercedes-Benz, ale i Smartů, nákladních a užitkových vozů koncernu Daimler strávili šest hodin a měli možnost se setkat s vůdčími osobnostmi jeho designu, včetně nejvyššího šéfa Gordena Wagenera.

Zde je ovšem třeba dodat, že zdejší designové centrum není jediné, které tento koncern má. Další z celkem šesti stovek designérů pracují třeba v německém Ulmu, v amerických městech Carlsbad, Sunnyvale a Portland, v italském Comu, v Pekingu, v Sao Paolu a v indickém Chennai.

Mnoho dveří zůstalo zavřených

I když se novináři mohli ptát na cokoli, samozřejmě ne na všechno dostali odpověď, a ne vše mohli vidět. Na řadě míst během naší návštěvy postávali dobře rostlí muži v oblecích, kteří by příliš zvídavého žurnalistu jistě dokázali rychle patřičně usměrnit. Takže kompletně utajeny nám zůstaly projekty v takzvaném horkém stádiu. Mezi ty aktuálně patří třeba design monopostu F1 Mercedes AMG nebo první vozy nové "elektrické" řady EQ.

Samozřejmě jsme si s sebou nemohli vzít fotoaparáty. Jak zadní, tak i kamery na mobilu nám všem organizátoři akce důkladně zakryli lepícími štítky. Nicméně na závěr jsme dostali USB flash disc s pečlivě vybranými snímky.

Přesto jsme několikrát zalitovali, že nemáme výtvarný talent, abychom si něco mohli alespoň nakreslit.

Pochopitelně, že ne každý designér dělá vše - od základní linie karosérie až po tvar posledního tlačítka na volantu. Specializace je nutná i zde. Tudíž  jsou zde odborníci na světla, detaily interiéru, ovladače, digitální prvky (displeje), a třeba i korporátní design. Mercedes rovněž spolupracuje s výrobci designového osvětlení, lodí, vrtulníků, a dokonce i velkých privátních letadel se středním doletem.

Základními oblastmi inspirací pro designéry jsou, jak nám sami přiznali, svět lodí a letadel, a také celá rozmanitá příroda. Stále jsou designéři, kteří první návrhy tvarů kreslí na papír, jiní ale už v této fázi využívají speciální počítačové programy. Samozřejmě, že už v této chvíli designér ví, jaké budou základní rozměry vozu, typ pohonu a podobně. Začíná se samozřejmě s dvourozměrnými kresbami, následně se ty nejlepší návrhy převádějí do 3D. V další fázi nastává tvorba modelů. Nejprve v měřítku 1:4, následně v životní velikosti.

80 tun hlíny za rok

Prvním materiálem, z něhož je tvořena karosérie budoucího auta, je speciální modelářská hlína, odborně zvaná clay. Jen v Singelfingenu projde každým rokem rukama designérů 60 až 80 tun této hlíny. Z hlíny se nejprve tvoří nejen povrchové díly karosérie, ale i interiér včetně palubní desky a sedaček.

"Je to opravdu vzrušující práce," svěřuje se jeden z mladých designérů, který nám postup práce předváděl na modelu již odtajněné současné generace vozu E Coupe. "Někdy stačí v určité partii přidat nebo ubrat pouhý jeden milimetr hmoty a výsledný dojem je úplně jiný," dodává.

Možná ještě kreativnější práci, než vytváření karosérií, mají specialisté na výběr a zpracování barev a materiálů. Přitom se ale musí držet stanovených zásad, které jsou jiné pro Maybach, jiné pro vozy luxusního segmentu, řady EQ, SUV, sportovní modely nebo verze AMG.

Zavítali jsme také do oddělení  Advanced designu, kde vznikají studie a koncepty vozů pro budoucnost. Některé jsou předobrazem chystaných skutečných modelů, jiné spíše jen naznačují směry a technologie budoucnosti. V klidu jsme si mohli prohlédnout prakticky všechny výtvory tohoto oddělení, které v poslední době koncern Daimler prezentoval na různých světových výstavách - ať už autosalonech osobních nebo užitkových aut nebo třeba na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas.

Ačkoliv pozornost na sebe strhával přenádherný rudý showcar Vision Mercedes-Maybach 6, který měl premiéru vloni, autora této reportáže ještě více zaujala aerodynamická řešení konceptu IAA (Intelligent Aerodynamic Automobile, který si odbyl světovou premiéru během autosalonu ve Frankfurtu v roce 2015. Připomínáme, že ze zádi vozu se při rychlostech nad osmdesát kilometrů v hodině vysunují další téměř čtyřicet centimetrů dlouhé díly, které optimalizují proudění vzduchu kolem vozu, aktivní aerodynamické díly jsou pak také na přídi auta.

Zlatý hřeb si Mercedes logicky nechal na konec. Nejprve sjelo plátno z nové generace Mercedes-Benz E Cabrio. Tento vůz přitom bude mít oficiální premiéru až v březnu při autosalonu v Ženevě. Následně jsme se museli natěsnat do malé černé místnosti, kde se na několik minut rozsvítila světla a my si mohli na trojrozměrném modelu v měřítku 1:1 prohlédnout základní proporce a linie sedanu chystané druhé generace řady A. Na tuto "sochu" jsme se zahleděli skutečně se zalíbením. Je jisté, že nový designový směr značky minimálně v tomto segmentu bude spočívat v prosté eleganci bez zbytečné zdobnosti a s minimálním množstvím ostrých zlomů.

V následující fotogalerii si prohlédněte, co všechno jsme mohli spatřit:

a 10C1143_38.jpgb wagener 16C993_02.jpgc masky 10C1143_28.jpg

d 10C1143_18.jpge 15C1371_05.jpgf 17C18_355.jpg

g 17C18_359.jpgh 17C18_217.jpgi 17C18_237.jpg

j 16C1032_037.jpgk 16C292_08.jpgm Floorplan_black.jpg

n 16C818_010.jpgo koncept eq e16C825_12q.jpgp 16C879_143.jpg

q 15A80.jpgr 15C985_18.jpgs 16C708_04.jpg

t 17C18_294.jpgu 17C18_296.jpgv 17C28_02.jpg

w 17C28_01.jpgx 17C28_03.jpgy 17C18_268.jpg

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud