145
Fotogalerie

Test Jaguar Project 7: Průlet Evropou

To vám takhle zazvoní telefon s dotazem, jestli nechcete příští týden vyzvednout na Nürburgringu roadster s výkonem 575 koní a odvézt ho do Anglie. Kudy? To je na vás...

Kapitoly článku:


Bylo něco po půl jedné odpoledne, neděle po velkolepé oslavě mých 30. narozenin. To víte, takové výročí je jen jednou za život a podle toho to také vypadalo. Žaludek trochu na pochodu, hlava poněkud v bolestech, ale naštěstí řídit nemusím. Vyzvedává mě kolega s Jaguarem XF a vyrážíme směr plzeňská dálnice a dále do Německa. Jsem docela rád, že mou jedinou starostí je v tuhle chvíli odpočinek vzadu na sedadle. Následující tři dny bude potřeba, abych byl maximálně fit.

Tenhle výlet totiž není takovým tím obyčejným novinářským zájezdem, během kterého vás v Praze napáskují do letadla, když máte smůlu, tak třikrát přestupujete, než vás vysypou někde v Evropě a pod neustálým dozorem realizačního týmu dostanete na svezení nějaké to nové auto, aby večer, kdy jste samozřejmě vysoce svěží, přišla prezentace a slavnostní večeře...

Na tento výlet jsme vlastně nedostali ani oficiální pozvánku, prostě mi zhruba týden předem zazvonil telefon s dotazem, zda bych nechtěl vyzkoušet Jaguar Project 7.

_DSC1194.jpg_DSC1180.jpg
Takže dobrý den. Následující tři dny nám bude na trase dlouhé přes tisíc kilometrů dělat společnost Jaguar s výkonem 575 koní, kterého bylo vyrobeno pouze 250 kusů

Náš program je následující: V pondělí na nás bude čekat na Nürburgringu Jaguar Project 7 s tím, že ve středu zhruba v deset má být v anglickém British Motor Museu. Cestu si máme naplánovat podle sebe a dělat si vlastně také můžeme, co se nám zlíbí. Jen bychom neměli zapomínat, že Jaguar Project 7 byl vyroben pouze v počtu 250 exemplářů a že to není zrovna nejlevnější auto.

První setkání na Nürburgringu

Samozřejmě vymyslet a připravit plán na takovou cestu za necelý týden není úplně jednoduché, protože ty nejzajímavější věci, jako třeba návštěvu nějakého okruhu, většinou musíte domlouvat dlouho dopředu. Ale to nevadí, i kdybychom měli jet jen tak, rozhodně to nebude nezajímavé. Naše úvahy se nejprve ubíraly směrem k návštěvě různých evropských okruhů, například v belgickém Spa, jenže vše se definitivně změnilo ve chvíli, když jsem začal o Projectu 7 zjišťovat podrobnější informace. Víte, proč se zrovna tohle auto takhle jmenuje? No ano, protože to má připomenout sedm vítězství Jaguaru v Le Mans. Není pochyb, musíme jet do Le Mans.

_DSC1142.jpg_DSC1143.jpg_DSC1145.jpg
_DSC1147.jpg_DSC1148.jpg_DSC1151.jpg
Naše cesta začíná na Nürburgringu v jednom místním hotelu. I v něm najdeme Jaguar na každém rohu, respektive na každé zdi. První setkání s Projectem 7 probíhá v testovacím centru Jaguaru. Je to nádherné auto

Cesta začíná v hotelu Am Tiergarten hned vedle Nürburgringu. Záměrně sem jedeme už v neděli, protože si chceme Project 7 vyzvednout v pondělí ráno hned, jak jen to bude možné. Nikdy jsem na Nürburgringu nebyl a musím říci, že mě místní atmosféra okamžitě pohltila. Na každém rohu stojí nějaké to alespoň trochu závodní auto, poměrně velký areál testovacích center také není nezajímavý a i samotný hotel má vlastní speciální atmosféru.

Na schodišti, snad jako kdyby to Jaguar tušil, visí několik obrazů s modely této značky včetně legendárního D-Type, který slavil úspěchy na Le Mans. I nad mou postelí na pokoji visí Jaguar a když pak večeříme v restauraci, nad naším stolem visí zarámovaný papír, na kterém Jaguar děkuje našemu hotelu za spolupráci na dávné novinářské prezentaci. Tady jsme prostě správně.

Ale dost bylo povídání, to hlavní na nás čeká po osmé ráno v testovacím centru Jaguar Land Rover, kam se samozřejmě dostavíme pěkně na čas. Žádné prezentace se naštěstí nekonají, pouze prohodíme pár slov s místními lidmi a pak míříme do haly připomínající několik garáží nacpaných do jednoho skladu. V garážích postává pár maskovaných aut, která nesmíme fotit, uprostřed skladu stojí zeleno-bílý Project 7 a vypadá ještě lépe, než jsem si myslel.

_DSC1165.jpg_DSC1171.jpg
Project 7 je v základu Jaguar F-Type, který ale má oproti klasickým verzím mnoho změn. Na pohled ho bezpečně poznáte třeba podle velkého karbonového křídla nebo podle oblouku za sedadlem řidiče

Jaguar Project 7 je prvním reálným výsledkem práce divize Special Vehicle Operations. Základem je samozřejmě normální sériový F-Type, změn bylo ale provedeno poměrně dost. Na pohled jde především o čelní sklo zkrácené o 114 mm, karbonové doplňky na karoserii (ty mají za úkol vylepšit aerodynamiku auta) a chybět nesmí ani oblouk za řidičem jasně ukazující skutečnost, koho si tento F-Type vzal coby svou inspiraci.

Polepy už jsou takovou třešničkou na dortu opět odkazující do dávné minulosti. Mimochodem Project 7 je má pouze tehdy, pokud si to zákazník přál, standardem nejsou.

Pokud uvidíte Project 7 s nataženou střechou, bude to právě střecha, která vás nejvíce zaujme. Project 7 je totiž o 80 kg lehčí než standardní verze a velký podíl na tom má právě absence klasické střechy, která byla nahrazena takovým řekněme systémem připomínajícím stan kombinovaný s karbonovými díly.

_DSC1427.jpg_DSC1428.jpg_DSC1312.jpg
Project 7 nemá klasickou stahovací střechu a díky tomu je také lehčí než běžný F-Type. Před odjezdem se ale musíme naučit, jak se tento stan kombinovaný s několika kusy karbonu používá

Trojici karbonových částí dáte za sedačky a pak natáhnete plátno, které chytnete do ok schovaných pod víkem zavazadelníku. Není to nejmodernější řešení, ale do auta vám nenaprší a to je hlavní. Nakonec kvůli střeše jsme v testovacím centru strávili nejvíce času, protože jsme se museli naučit, jak se tenhle stan staví. Ve finále ovšem nejde o nic hrozného.

Dlouho dopředu mi bylo jasné, že Project 7 zaujme hlavně svým zvukem, protože i sériový F-Type zní dost dobře. První nastartování v tom skladu mě ujistilo o tom, že jsem se nepletl. Prostorem se rozlehlo hlasité zaburácení kompresorem přeplňovaného osmiválce. Ještě než definitivně zamáváme člověku od Jaguaru, zkouším jeden dotaz: „Myslíte, že by šlo zařídit svezení přímo na Nürburgringu?“ Odpověď je prostá: „Hezký pokus...“

Tak tedy můžeme v klidu vyrazit směr Le Mans. 

Radosti
Skvělý vzhled
Výborně naladěný podvozek
Zábavný i při relativně pomalé jízdě
Relativně dobře použitelný pro běžné cestování
Výborné řízení
Fantastický zvuk
Starosti
Vyrobeno pouze 250 kusů
Vše už je vyprodáno
Jaguar údajně další podobnou specialitu nechystá
10  /10

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud