Konečně jsme se dočkali! Také do naší redakce zavítal nový Ford Focus RS. A aby to nebylo úplně jednoduché, postavili jsme k němu ještě Golf R.
Nový Ford Focus RS způsobil i v našich končinách takový poprask, že se mu může vyrovnat snad jen příchod nějaké nové Škody. Jinak řečeno, auto jsme dlouhou dobu ani neviděli na vlastní oči, ale už jsme o něm četli tuny článků. Nutno podotknout, že ty byly většinou pochvalné.
Fordu se povedlo výrazně upozornit na svou dlouho očekávanou novinku a navíc už od počátku budit dojem, že jde o naprosto skvělé auto. Zimní svezení na místě spolujezdce naznačilo, že na veškeré té chvále něco pravdy bude, ale dokud si auto nevyzkoušíte na svých oblíbených okreskách a nemáte ho pár dnů k dispozici, je předčasné dělat jakékoliv závěry.
Náš další srovnávací test patří dlouho očekávanému Focusu RS, kterému dělá společnost Golf R. Ten dobře známe, ale ještě nikdy jsme ho neřídili s manuálem.
Tenhle červený manuál má
Aby to nebylo úplně jednoduché, vzali jsme do redakce na stejný termín ještě jednu hodně rychlou čtyřkolku, a sice Golf R. Pravda, ten už všichni dobře známe a nakonec jsme o něm už pár testů napsali, jenže ještě nikdy jsme tohle auto neřídili s manuálem a právě manuál má červený exemplář, který nám dělá tento týden společnost. Porovnání to bude dost zajímavé.
Oba totiž krásně ukazují, že nám tu vznikla skupina sportovních hatchbacků, pro které je už označení hot-hatch příliš málo. Vždyť si to vezměte - to je Golf R, Ford Focus RS, Mercedes-Benz A45 AMG, Audi RS3 Sportback, BMW M135i xDrive... Každý má pohon všech kol a 300 koní je zde naprostá samozřejmost.
Mimochodem právě Golf R je ze jmenovaných modelů nejslabší, ale stejně dá stovku v kombinaci s automatem pod pět sekund. Před časem tuto kategorii kolegové z britského magazínu Evo označili jako „super-hatch“, což je velmi výstižné.
Nový Focus RS ukazuje od prvních metrů především výhody zajímavě řešeného pohonu všech kol, který opravdu umí vykouzlit poměrně výraznou přetáčivost. Při rychlé jízdě ale vyžaduje nové RS pevnou ruku
V každém případě ani jeden z našich testovaných automobilů nebude pomalý, to je jisté, ale nám tentokrát půjde především o zábavu za volantem. Vždyť to jsou právě emoce, co je nakonec při jízdě po okreskách tím nejdůležitějším.
Rozdíl 50 koní ve prospěch Fordu tím pádem není až tak podstatný, ale velkou roli hraje pohon všech kol, protože řešení používané Fordem od prvních metrů ukazuje, že má na jízdu hodně velký vliv. V pozitivním slova smyslu.
Golf R je také výborné auto, ale zatím to vypadá, že tolik zábavy jako nové RS nabídnout nedokáže. To přeloženo prozatím znamená více bodů pro Ford,
ale uvidíme, co přinese zbytek týdne
Níže najdete bezprostřední první dojmy, pokud máte nějaké konkrétní dotazy, neváhejte využít diskuzi.
- Pokud jde o design, na první pohled jednoznačně více zaujme Focus RS. Výrazný nárazník, větší křídlo vzadu, dvě velké koncovky výfuku... Za svůj potenciál se Focus rozhodně nestydí, ale pořád to není tak přeplácané jako třeba Honda Civic Type R
- Golf R je oproti Fordu nuda. Celkem snadno si ho spletete s nějakou obyčejnou verzí. Pro někoho ale může být právě toto velká výhoda
- Obrovský rozdíl je ve zpracování interiéru. Plně vybavený Golf R se uvnitř může klidně měřit s prémiovými automobily, Ford Focus RS svůj „lidový“ základ zapře jen těžko
- Není to důležité, ale jsou chvíle, kdy to naštve... Navigace ve Fordu je hodně za zenitem. S tím, co nabízí Volkswagen, se to vůbec nedá srovnat. Ale my tu dnes nejsme od toho, abychom zkoumali nějaké konektivity a podobné záležitosti
- Testovaný Focus dostal sportovní skořepiny s podstatně výraznějším vedením. Golf R používá měkčí sedadla. I ta ale mají samozřejmě výraznější boční vedení
- Ve Fordu si budete zvykat na velmi tuhou spojku. Ta v Golfu R je naopak až nezdravě měkká
- Ford má tužší i řízení a řazení. Volkswagen naladěním svých ovládacích prvků naznačuje, že ve větší míře myslí na běžné cestování
- Golf R má vynikající motor. Přeplňovaný dvoulitr působí dravěji než objemnější čtyřválec z Fordu Focus RS, který ovšem nabídne větší výkon
- Jízdní vlastnosti se snad ani více lišit nemohou. Golf R je svým způsobem kolejové vozidlo. Je velmi neutrální, někdy spíše nedotáčivý, ale především je co do podvozku dost chladný. Focus je mnohem zábavnější
- Dělá to pohon všech kol, který opravdu umí zařídit to, že řidič vyloženě cítí, jako ho zadní kola tlačí do zatáčky. Toto Golf nenabídne. Volkswagen prostě letí okreskami s ledovým klidem, Focus RS vyžaduje pevnější ruku, ale odměnou je více emocí
- Focus RS je o poznání hladovější, u Volkswagenu můžeme naopak jeho spotřebu považovat za silnější stránku věci
- Zatím se zdá, že více zábavy nabídne Ford, ale uvidíme, co přinesou další dny