Automobilka Opel doplnila svoji řadu Astra další „ekoverzí“ EcoFlex. Při výkonu 160 koní prý jezdí za 4,5 l/100 km.
Na začátku letošního roku jsme vám představili přírůstek do řady Astra v podobě na spotřebu zaměřeného provedení Astra 1,3 CDTI EcoFlex, jež se podle tabulek spokojí v průměru s působivou spotřebou 3,9 l/100 km. Nicméně 95 koní (70 kW) se může zdát být pro moderní vůz nižší střední třídy řadě z nás jako dosti málo, vždyť také během našeho posledníhotestu Opelu Astra 1,4 Turbo s výkonem 140 koní (103 kW) jsme byli nuceni konstatovat, že o žádný trhač asfaltu nejde. Pokud tedy dbáte na nízkou spotřebu paliva (tedy alespoň tu „tabulkovou“), ale potrpíte si zároveň na dynamické svezení, máte nyní v souvislosti s Astrou novou příležitost: přichází Astra EcoFlex se vznětovým dvoulitrem, solidním výkonem 160 koní (118 kW) a průměrnou spotřebou 4,5 l/100 km.
Tato pohonná jednotka je standardně doplněna šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením a soustavou řízeného zhášení motoru start/stop a k dispozici je ve formě paketu pro hatchback i kombík Sports Tourer. V případě hatchbacku má samotná instalace systému start/stop v městském provozu snížit spotřebu až o 0,8 l/100 km, což znamená redukci o citelných 13 %. Průměrná spotřeba oproti standardnímu provedení Astra 2,0 CDTI klesla o 0,4 l/100 km a emise CO2 ze 129 na 119 g/km. Verze Sports Tourer s tímto motorem v průměru spotřebuje 4,7 l/100 km a emise CO2 omezí ze 134 na 124 g/km. Jistě, každé snížení spotřeby a emisí „toxického“ CO2 je vítané, jen se nemohu ubránit pochybnostem, zda tyto marginální úspory v celkové bilanci opravdu vyváží zvýšené opotřebení ostatních komponent pohonné soustavy včetně startéru či akumulátoru a s ním i zvýšené celkové provozní a výrobní náklady a zátěž životního prostředí…
Například modifikace aerodynamiky, které jsou součástí celého „paketu“ EcoFlex a disponuje jimi již také výše odkazované provedení Astra 1,3 CDTI EcoFlex, pak ovšem stojí za úvahu. Najdeme mezi nimi především úpravy proudění vzduchu pod vozem nebo automatickou clonu před chladičem, jež omezuje odpory vznikající průchodem vzduchu motorovým prostorem. Opel zároveň oznámil, že všechny své vozy Astra s manuálními převodovkami bude standardně dodávat s ukazatelem optimálního času pro řazení na vyšší stupeň. Zůstává ale otázkou, zda se bude chovat racionálněji než podobné soustavy u konkurenčních značek včetně VW Group směřující zpravidla k podtáčení motoru, jež nesvědčí snad žádnému z jeho komponent.
A blížíme se k závěru, který lze uvést okřídleným úslovím „nechci slevu zadarmo“. Za provedení EcoFlex v případě motoru 2,0 CDTI s výkonem 160 koní si připlatíte zhruba 7 400 Kč. Automobilka Opel míří ale ještě dále. Na jaře příštího roku hodlá nabízet soustavu EcoFlex pro plných 34 svých modelů, mezi kterými najdeme také všechny Astry se zážehovými i vznětovými motory a manuálně řazenými převodovkami.