7
Fotogalerie

Tramvaje překříží na nám. Hrdinů magistrálu. Praha chce podjezd zasypat

Praha chtěla nejprve na náměstí Hrdinů dát přes magistrálu semafory. Teď tu máme ale lepší nápad. Místo semaforů budou křížit hlavní městskou komunikaci tramvajové koleje, přestože na tom stejném místě je aktuálně pro tramvaje podjezd. Ten chce město zasypat.

V roce 2018 má začít rekonstrukce pražských ulic Táborská, Na Pankráci, Soudní a Na Veselí. Jak bude vypadat výsledek, to budou do prvního dubna ukazovat přímo na dotčených místech vizualizace (najdete je také v galerii). Co stojí za pozornost, to je hlavně náměstí Hrdinů. V tomto místě vede ulice Táborská pod magistrálou (pod ulicí 5. května), ovšem v rámci rekonstrukce má být tento podjezd zasypán, most zbourán a tramvajové koleje, stejně jako přechody pro pěší, mají překřížit jednu z nejdůležitějších městských komunikací, přestože to aktuálně vůbec není nutné. 

Petr Štěpánek, starosta Prahy 4, uvedl důvody takového nápadu pro Novinky.cz. „Je to mrtvé a zaprášené místo. Celý prostor je neprůchozí nejen jako veřejný prostor, ale i z hlediska dopravy. Prostor musí být vyvážen pro všechny, tedy MHD, auta, parkování a zvýšila by se bezpečnost pro chodce.

Zajímavá je na celé věci hlavně skutečnost, že původní plány předpokládaly v tomto konkrétním místě semafor a hlavně přechod. Minulý rok se mluvilo o zkušebním provozu semaforu, který bude jen tak zastavovat dopravu. Ten sem zatím dán nebyl. Na přímý dotaz, který jsme v říjnu minulého roku zaslali na pražský magistrát, jsme dostali strohou odpověď: „Smyslem zkušebního provozu i dalších analýz je mimo jiné ověřit nejrůznější  varianty, které zatím nekomentujeme“. Tak teď už to víme, co je opravdu smyslem. 

Je ale velmi zvláštní, že pan starosta hovoří o neprůjezdném a neprůchozím prostoru, když je aktuálně ulice Táborská rozhodně průjezdnější, než bude po případném vytažení na úroveň magistrály, kde bude muset nutně vzniknout světelná křižovatka velikosti I.P. Pavlova. Hned vedle ulice Táborská vede také podchod pro pěší.

Pokud je tedy problém pouze to, že je tento prostor zaprášený a ošklivý, možná by postačily mnohem méně drastické a hlavně významně levnější úpravy než bourání už postaveného mostu a zasypávání už dávno vytvořeného podjezdu. Vzhledem k rozsahu takového zásahu do pražské dopravy je odůvodnění typu „moc zaprášený prostor“ snad až příliš malé. 

Jenže představy Strany zelených o rovnoprávnosti všech účastníků provozu jsou občas dost nelogické. Pro důkaz nemusíme chodit daleko. Ulice Francouzská je už po rekonstrukci. Tam, kde dříve bez problémů jezdily automobily i tramvaje, dnes najdete obří zastávky a jezdit se dá výhradně po kolejích, přičemž tramvaj v zastávce nijak neobjedete. A na kolejích je také vyznačený prostor pro cyklisty, takže pokud potká tramvaj cyklistu, pojede krokem a za ní pojede krokem kolona aut. To vše od křížení s ulicí Moskevská až po zastávku Jana Masaryka. 

Aktuálně může veřejnost posílat své připomínky k chystané rekonstrukci (odkaz je zde) a případně se můžete zastavit na besedě s autory celého návrhu. Jeden termín je tuto středu a další ve středu 30. března v informačním centru na náměstí Hrdinů. 

Závěrem se nabízí jedna otázka: Proč už dávno nestojí celý obchvat kolem Prahy, když jsou peníze na zasypávání již vybudovaných podjezdů a bourání už postavených mostů? 

panel_1.jpgpanel_2.jpgpanel_3.jpgpanel_4.jpgpanel_5.jpgpanel_6.jpgpanel_7.jpg

Doporučujeme

Články odjinud