Nový Cayman je větší a lehčí, má tužší podvozek, nabral na síle. Jak se to projevilo na silnici? Jízda na dvacetipalcových příplatkových kolech neměla chybu. A jadrný zvuk motoru mi zněl v uších ještě dlouho poté, když test skončil…
Největší překvapení? Jak rychle jsem si na nové Porsche během krátké zkoušky, kdy jsem ujel necelých dvě stě kilometrů, zvykl. Nevzpíralo se, bylo poddajné. Ovládalo se neuvěřitelně snadno. Pro zatáčky okresního formátu bylo jako stvořené. A to i pro ty zasněžené.
Pod kapotou testovaného vozu tloukl šestiválcový plochý motor se zdvihovým objemem 3,4 litru, přímým vstřikováním benzinu DFI a systémem VarioCam Plus. Byl o 5 koní silnější oproti svému předchůdci, měl výkon 325 koní při 7400 l/min.
Co to znamenalo na silnici? Se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) a paketem Sport Chrono dodávaným na přání auto zrychlovalo „na sto“ za 4,7 sekundy a dosahovalo nejvyšší rychlosti 281 km/h. (S šestistupňovou mechanickou převodovkou jsou hodnoty lehce odlišné: 5,0 sekund respektive 283 km/h.)
S motorem v zádech
Až během jízdy jsem si uvědomil, že plochý kompaktní motor boxer „trůnil“ jen nějakých 30 centimetrů za mnou. Téměř jsem se o něj opíral. Asi nemá cenu zevrubně rozebírat, jak ohromnou výhodu to poskytovalo. To už bylo probráno v milionech článků o vozech Porsche. Tak jen jedna věta: Nejvíce hmotnosti vozu je při tomto uspořádání umístěno mezi nápravami, co nejblíže středu vozu, těžiště auta je tak situováno rovnoměrně mezi nápravy.
Navštívenka 3. generace: čelní sklo posunuté vpřed, střecha protažená až k zádi.
Výsledkem byly neuvěřitelné jízdní vlastnosti. Vyvážený Cayman S s hnanou zadní nápravou polykal zákruty se spontánní radostí, jeho ochota zatáčet byla excelentní. V mých očích to byl mistr „akurátní stopy“.
Nenechal se rozhodit ani při vypnuté stabilizaci. Ovšem jiné to bylo při brutálním přidání plynu, v tu chvíli zadek ochotně „sklouzl“. I v tom rychlém smyku ale bylo vše pod kontrolou. Jako kdyby pro tohle to auto stavěli.
Levá, pravá...
Cayman S byl vybaven za příplatek systémem PASM s elektronicky řízenými tlumiči. Ten aktivně a nepřetržitě během jízdy upravoval tlumicí sílu pro každé kolo zvlášť v závislosti na způsobu jízdy a jízdní situaci. V normálním režimu bylo tlumení „sportovně komfortní“, ve sportovním režimu „sportovně tuhé“. A musím říci, že rozdíl byl hmatatelný.
Užil jsem si to hlavně v zákrutách na lesní silnici mezi Bubovicemi a Srbskem, nedaleko Berouna, když jsem přepnul do režimu Sport Plus. Při razantním vjezdu do zatáčky vůz působil jako kamenný monolit. Stačilo si však pohrát uprostřed zatáčky s plynem a najednou auto krásně povolilo. Šlo za mnou. Nic nezkoušelo, vše bylo předvídatelné… čirá radost.
Když si k tomu ještě připočtete energický, doslova úderný projev motoru v celém rozsahu otáček, s maximálním točivým momentem 370 N.m. mezi 4500 l/min a 5800 l/min, nemělo to chybu.
O pružnosti šestiválce svědčí také tento údaj – z 0 na 160 km/h se Cayman S dostal za 10,7 sekund, z 80 - 120 km/h zrychluje s manuální převodovkou se zařazeným pátým rychlostním stupněm za 6,5 sekundy.
O trochu horší to je ale s druhým motorem v nabídce. Ten má zdvihový objem 2,7 litru a dosahuje nejvyšší výkon 275 koní. Zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a má nejvyšší rychlost 266 km/h. (To už abyste si dávali pozor třeba na rychlý Focus ST.) Ale zase je levnější oproti Caymanu S o 300 000 korun, stojí v základu 1 422 000 korun.
Dříve otloukánek
Cayman se usadil pevně v nabídce vozů Porsche. Pravda, ten první se neprodával nijak zvlášť. Působil tak trochu jako auto „do počtu“. Jako auto pro ty, kdo nedosáhnou na Carreru. Vycházel z Boxsteru, byla to vlastně jeho kupé verze.
S novým Caymanem to už ale nyní je jiné. Tentokrát byly oba modely vyvíjeny paralelně. A výsledek se dostavil.
Nový Cayman je nižší, o třicet kilogramů lehčí, než byl jeho předchůdce, má podstatně tužší podvozek. Auto má kratší převisy karoserie, je delší o tři centimetry, narostl rozvor náprav – o šest centimetrů. Jeho rozměry jsou 4380 x 1801 x 1294 milimetrů.
Radost pohledět... jenže to něco stálo. Testované auto bylo o více než 1 milion dražší. Cenu zvýšilo třeba dvoubarevné kožené čalounění za 80 398 korun (bez DPH).
A také lépe vypadá. Možná, že se mnou nebude každý souhlasit, ale v mých očích ano. Nový Cayman S je větší, rozložitější, působí hodně sebevědomě. „Stvořeno se smyslem pro proporce“ - tak bych to auto prodával, kdybych byl marketingový šéf.
Nejhezčí je podle mne při pohledu zezadu, když poodstoupíte do strany (viz snímek zcela nahoře). Fakt umělecké dílo. Nepřehlédnutelné jsou také prolisy ve dveřích a hluboké otvory v zadních blatnících… opravdu žádné troškaření, tady se designéři rozmáchli.
A dojem podtrhovaly silné detaily. Úžasné je například řešení výsuvného spoileru v kombinaci se zadními světly. Nebo kvalitní kůže v interiéru. Sportovní (kupodivu pohodlné) sedačky. „Holý“ volant bez tlačítek. Velký otáčkoměr uprostřed, nový pravý budík s displejem. Dotyková navigace…
Verdikt
Novinka je zacílena na širší okruh zákazníků, než byl její předchůdce, který působil jako „tvrdší“ sportovec. Vyzdvihl bych hlavně to, že se vůz choval nezáludně, čitelně, nevzpíral se, byla radost ho řídit. K tomu přispíval i velmi dobrý výhled dozadu.
Nový Cayman S přitom není podle mého názoru jen auto na víkendové sportovní projížďky. Ujedete s ním na jednu nádrž až 700 kilometrů (pokud se tedy zklidníte). A v režimu Normal je i relativně (na sporťák) tichý a klidný.
Lze o něm s klidným svědomím říci, že je i „praktický“, nabízí totiž dva zavazadlové prostory (150 litrů vpředu, 162 litrů vzadu).
Co se týká ceny, Cayman S stojí o 134 000 korun více než kabriolet Boxster S, ale o 1 059 000 korun méně než 911 Carrera S. Že by ale nabízel o tolik méně ve vztahu k 911 – když to vyčíslíme čistě finančně – tak to si rozhodně nemyslím…
Jsem opravdu zvědavý, kolik registrací v Česku zaznamená. Loni to byla jen smutná jedna.
Foto: E15 Anna Vacková