O elektrických vozech jsem si na ženevském autosalonu povídal s Lubošem Vlčkem, šéfem českého zastoupení Škodovky.

O elektrických vozech jsem si na ženevském autosalonu povídal s Lubošem Vlčkem, šéfem českého zastoupení Škodovky.

Ta na svém stánku ukázala koncept Vision iV (na snímcích), jehož tvary mají k sériovému vozu opravdu hodně blízko. Asi tak, jako loňská studie Vision RS ke Škodě Scala.

Ta na svém stánku ukázala koncept Vision iV (na snímcích), jehož tvary mají k sériovému vozu opravdu hodně blízko. Asi tak, jako loňská studie Vision RS ke Škodě Scala.

Sériový vůz na základech Visionu iV dorazí v druhé polovině příštího roku a bude prvním modelem značky postaveným na platformě MEB.

Sériový vůz na základech Visionu iV dorazí v druhé polovině příštího roku a bude prvním modelem značky postaveným na platformě MEB.

Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 500 kilometrů, kdybyste však takové auto měli dnes nabíjet z běžné domácí sítě, museli byste si na to vyhradit půl víkendu.

Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 500 kilometrů, kdybyste však takové auto měli dnes nabíjet z běžné domácí sítě, museli byste si na to vyhradit půl víkendu.

Jak to u nás vypadá s rychlonabíječkami, asi sami víte. Stojí to za starou bačkoru. Podle Luboše Vlčka je předně třeba pochopit, že elektromobily nezaplaví naše silnice hned, ale jejich nástup bude postupný.

Jak to u nás vypadá s rychlonabíječkami, asi sami víte. Stojí to za starou bačkoru. Podle Luboše Vlčka je předně třeba pochopit, že elektromobily nezaplaví naše silnice hned, ale jejich nástup bude postupný.

Zda bude v horizontu příštích pěti let jejich podíl patnáct nebo dvacet procent, zatím nelze přesně říci, Škoda nicméně nehází benzinový a naftový pohon přes palubu a očekávat můžeme také vyšší podíl vozidel na zemní plyn – v letošním roce u Scaly, následně u Kamiqu a později také u Fabie nové generace.

Zda bude v horizontu příštích pěti let jejich podíl patnáct nebo dvacet procent, zatím nelze přesně říci, Škoda nicméně nehází benzinový a naftový pohon přes palubu a očekávat můžeme také vyšší podíl vozidel na zemní plyn – v letošním roce u Scaly, následně u Kamiqu a později také u Fabie nové generace.

Zlomovým bodem elektromobility v Česku by měl být příchod prvního elektromobilu Škoda, modelu eCitigo s dojezdem až 300 kilometrů na jedno nabití podle metodiky WLTP.

Zlomovým bodem elektromobility v Česku by měl být příchod prvního elektromobilu Škoda, modelu eCitigo s dojezdem až 300 kilometrů na jedno nabití podle metodiky WLTP.

 „Pokud někdo bude znamenat výrazný rozvoj v oblasti elektromobility, průkopníkem na českém trhu bude značka Škoda,“  prozradil Luboš Vlček. Sdělil také, že mezi hlavní body zájmu zákazníků patří dojezd na jedno nabití a cena, což jsou záležitosti týkající se jen a pouze automobilky, ale také vnější prostředí, respektive infrastruktura dobíjecích stanic.

„Pokud někdo bude znamenat výrazný rozvoj v oblasti elektromobility, průkopníkem na českém trhu bude značka Škoda,“ prozradil Luboš Vlček. Sdělil také, že mezi hlavní body zájmu zákazníků patří dojezd na jedno nabití a cena, což jsou záležitosti týkající se jen a pouze automobilky, ale také vnější prostředí, respektive infrastruktura dobíjecích stanic.

„ Vláda, státní instituce a politika čím dál tím výrazněji stanovují pravidla. Emisní limity stanovuje politika a ta, pokud něco stanoví, by se měla v rámci vlastní odpovědnosti snažit o rozvoj vnějšího prostředí,“  řekl Vlček s tím, že velkým impulsem jsou rozhovory s energetickými koncerny, provozovateli čerpacích stanic a samozřejmě se státem, aby dotační programy byly vyhrazeny primárně k rozvoji bazální infrastruktury.

Vláda, státní instituce a politika čím dál tím výrazněji stanovují pravidla. Emisní limity stanovuje politika a ta, pokud něco stanoví, by se měla v rámci vlastní odpovědnosti snažit o rozvoj vnějšího prostředí,“ řekl Vlček s tím, že velkým impulsem jsou rozhovory s energetickými koncerny, provozovateli čerpacích stanic a samozřejmě se státem, aby dotační programy byly vyhrazeny primárně k rozvoji bazální infrastruktury.

Pozvolný rozvor infrastruktury bude znamenat, že většina uživatelů elektroaut bude v rané fázi nabíjet doma a budou muset změnit své dosavadní návyky. V souvislosti s tím Škoda spustí projekt ePilot, během kterého vysvětlí principy užívání elektromobilů jak privátním, tak firemním zákazníkům, kteří už nyní mají o takové vozy zájem.

Pozvolný rozvor infrastruktury bude znamenat, že většina uživatelů elektroaut bude v rané fázi nabíjet doma a budou muset změnit své dosavadní návyky. V souvislosti s tím Škoda spustí projekt ePilot, během kterého vysvětlí principy užívání elektromobilů jak privátním, tak firemním zákazníkům, kteří už nyní mají o takové vozy zájem.

Jako nástroj poslouží elektrické Citigo. Při koupi elektroauta bude Škoda nabízet například i poradenství k užívání a dobíjení elektromobilu.

Jako nástroj poslouží elektrické Citigo. Při koupi elektroauta bude Škoda nabízet například i poradenství k užívání a dobíjení elektromobilu.

Sami jistě uznáte, že z hlediska běžného denního používání dojezd 300 až 500 km na jedno nabití stačí, pokud má ale elektromobil sloužit jako alternativa ke spalovacím vozům, nesmí být jeho užívání složité nejenom u nás, ale také v zahraničí.

Sami jistě uznáte, že z hlediska běžného denního používání dojezd 300 až 500 km na jedno nabití stačí, pokud má ale elektromobil sloužit jako alternativa ke spalovacím vozům, nesmí být jeho užívání složité nejenom u nás, ale také v zahraničí.

Mířím tím k faktu, že okolo českých silnic sice může být vystaveno mnoho skvěle přístupných stanic a nabíjení může být sebesnazší, jakmile však vyrazíte za hranice státu, můžete „dojet“ na nutnost využití zařízení od jiných poskytovatelů energie, odesílání platebních údajů esemeskou a další aspekty s tím související.

Mířím tím k faktu, že okolo českých silnic sice může být vystaveno mnoho skvěle přístupných stanic a nabíjení může být sebesnazší, jakmile však vyrazíte za hranice státu, můžete „dojet“ na nutnost využití zařízení od jiných poskytovatelů energie, odesílání platebních údajů esemeskou a další aspekty s tím související.

Řešením je připravovaná karta Škoda eCharge s mezinárodním přesahem, díky níž budou moci klienti využívat nabíjecí stanice po celé Evropě za transparentních podmínek.

Řešením je připravovaná karta Škoda eCharge s mezinárodním přesahem, díky níž budou moci klienti využívat nabíjecí stanice po celé Evropě za transparentních podmínek.

Znamená to, že jednoduše přijedete k nabíjecí stanici, „pípnete“ si a nabíjíte bez nutnosti zdlouhavých registrací. Auta jsou už dnes velice chytrá a budou umět stanice nejenom najít, ale také rezervovat v závislosti na času dojezdu. S kartou eCharge pak nabíjení také zaplatíte.

Znamená to, že jednoduše přijedete k nabíjecí stanici, „pípnete“ si a nabíjíte bez nutnosti zdlouhavých registrací. Auta jsou už dnes velice chytrá a budou umět stanice nejenom najít, ale také rezervovat v závislosti na času dojezdu. S kartou eCharge pak nabíjení také zaplatíte.

Dokáže se tedy například zcela ujmout řízení na dálnici nebo zvládne automaticky zaparkovat bez zásahu řidiče. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Dokáže se tedy například zcela ujmout řízení na dálnici nebo zvládne automaticky zaparkovat bez zásahu řidiče. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Škoda Vision iV je vybavena mnoha laserovými skenery, radarovými senzory a kamerami, díky čemuž zvládá 3. úroveň autonomní jízdy. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Škoda Vision iV je vybavena mnoha laserovými skenery, radarovými senzory a kamerami, díky čemuž zvládá 3. úroveň autonomní jízdy. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Výše se pak nachází místo pro dva mobilní telefony, které lze bezdrátově nabíjet a také pomocí Wi-Fi připojit k infotainmentu vozu. Pomocí chytrého telefonu a digitálního klíče lze auto rovněž odemknout. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Výše se pak nachází místo pro dva mobilní telefony, které lze bezdrátově nabíjet a také pomocí Wi-Fi připojit k infotainmentu vozu. Pomocí chytrého telefonu a digitálního klíče lze auto rovněž odemknout. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Uvnitř se Vision iV vyznačuje hlavně absencí středového tunelu, místo něhož je mezi předními sedačkami řada odkládacích prostorů. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Uvnitř se Vision iV vyznačuje hlavně absencí středového tunelu, místo něhož je mezi předními sedačkami řada odkládacích prostorů. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Maximální dojezd činí podle metodiky WLTP až 500 kilometrů. Škoda přitom dodává, že nabití baterie na 80 % její kapacity je možné za 30 minut. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Maximální dojezd činí podle metodiky WLTP až 500 kilometrů. Škoda přitom dodává, že nabití baterie na 80 % její kapacity je možné za 30 minut. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Kapalinou chlazená lithium-iontová baterie je pak klasicky umístěna v podlaze vozu a má kapacitu 83 kWh. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Kapalinou chlazená lithium-iontová baterie je pak klasicky umístěna v podlaze vozu a má kapacitu 83 kWh. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Akcelerace z nuly na 100 km/h je otázkou 5,9 vteřiny a maximálně se studie rozjede na 180 km/h. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Akcelerace z nuly na 100 km/h je otázkou 5,9 vteřiny a maximálně se studie rozjede na 180 km/h. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Pohon konceptu zajišťuje dvojice elektromotorů – jeden pro každou nápravu, tudíž je Vision iV čtyřkolkou. Systémový výkon obou motorů je udávaných 225 kW (306 koní). | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Pohon konceptu zajišťuje dvojice elektromotorů – jeden pro každou nápravu, tudíž je Vision iV čtyřkolkou. Systémový výkon obou motorů je udávaných 225 kW (306 koní). | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Dveře nemají kliky a otevírají se automaticky dotykem. Zadní protiběžné dveře mají dokonce elektrické ovládání. Konvenční zrcátka nahrazují dle posledních trendů kamery. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Dveře nemají kliky a otevírají se automaticky dotykem. Zadní protiběžné dveře mají dokonce elektrické ovládání. Konvenční zrcátka nahrazují dle posledních trendů kamery. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Na exteriéru nové studie je nejvýraznější horizontální světelná lišta, která prochází po celé šíři předku skrze uzavřenou masku chladiče. | Koncept Škoda Vision iV   Zdroj: Škoda

Na exteriéru nové studie je nejvýraznější horizontální světelná lišta, která prochází po celé šíři předku skrze uzavřenou masku chladiče. | Koncept Škoda Vision iV   | Zdroj: Škoda

Nechybí LED-Matrix světlomety a tradičně využité prvky krystalických struktur jako u starších konceptů Škody. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Nechybí LED-Matrix světlomety a tradičně využité prvky krystalických struktur jako u starších konceptů Škody. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Nový koncept Vision iV je prvním autem Škody na bázi modulární platformy MEB, kterou koncern VW plánuje pro celou řadu  nových elektromobilů . | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Nový koncept Vision iV je prvním autem Škody na bázi modulární platformy MEB, kterou koncern VW plánuje pro celou řadu nových elektromobilů. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Novinka se obejde bez klasického středového tunelu a mezi sedadly řidiče a spolujezdce nabízí Vision iV na nejnižší úrovni velký odkládací prostor. Nad ním se přitom nachází menší panel, na který je možné umístit dva mobilní telefony. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Novinka se obejde bez klasického středového tunelu a mezi sedadly řidiče a spolujezdce nabízí Vision iV na nejnižší úrovni velký odkládací prostor. Nad ním se přitom nachází menší panel, na který je možné umístit dva mobilní telefony. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Přístrojový panel je pak rozdělený do dvou úrovní a jeho tvary i ozdobné obšití má kopírovat linie přídě vozu. Velký, volně stojící displej se nad přístrojovou deskou jakoby vznáší a před ním najdeme i opěrku pro ruku, která dotykovou obrazovku obsluhuje. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Přístrojový panel je pak rozdělený do dvou úrovní a jeho tvary i ozdobné obšití má kopírovat linie přídě vozu. Velký, volně stojící displej se nad přístrojovou deskou jakoby vznáší a před ním najdeme i opěrku pro ruku, která dotykovou obrazovku obsluhuje. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Nově je koncipován také volant, vystačí si se dvěma rameny a namísto obvyklého loga značky nese pouze nápis Škoda. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Nově je koncipován také volant, vystačí si se dvěma rameny a namísto obvyklého loga značky nese pouze nápis Škoda. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Ty se mimochodem bezdrátově připojí do systému obsluhy a infotainmentu. Indukční nabíjení je dnes už samozřejmostí. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Ty se mimochodem bezdrátově připojí do systému obsluhy a infotainmentu. Indukční nabíjení je dnes už samozřejmostí. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Automobilka nám ukazuje představu, jak by mohl vypadat interiér první škodovky na bázi modulární elektrické platformy MEB od koncernu VW. | Koncept Škoda Vision iV Zdroj: Škoda

Automobilka nám ukazuje představu, jak by mohl vypadat interiér první škodovky na bázi modulární elektrické platformy MEB od koncernu VW. | Koncept Škoda Vision iV | Zdroj: Škoda

Ta na svém stánku ukázala koncept Vision iV (na snímcích), jehož tvary mají k sériovému vozu opravdu hodně blízko. Asi tak, jako loňská studie Vision RS ke Škodě Scala.
Sériový vůz na základech Visionu iV dorazí v druhé polovině příštího roku a bude prvním modelem značky postaveným na platformě MEB.
Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 500 kilometrů, kdybyste však takové auto měli dnes nabíjet z běžné domácí sítě, museli byste si na to vyhradit půl víkendu.
Jak to u nás vypadá s rychlonabíječkami, asi sami víte. Stojí to za starou bačkoru. Podle Luboše Vlčka je předně třeba pochopit, že elektromobily nezaplaví naše silnice hned, ale jejich nástup bude postupný.
32
Fotogalerie

Škoda našla způsob, jak projet Evropu elektromobilem zcela bez starostí

Se šéfem českého zastoupení Škodovky jsme si v Ženevě povídali o dalším rozvoji elektromobility v České republice. A má poměrně jasná sdělení.

Elektromobilita je jedním z hlavních témat letošního ženevského autosalonu. Co se mainstreamu týče, jsou v současnosti na vysoké úrovni automobilky Kia, Hyundai či Volkswagen. S příchodem nové generace elektromobilů s vysokým dojezdem se ale u nás „něco“ musí stát, protože jinak je nebudeme moci považovat za plnohodnotnou alternativu k vozidlům se spalovacím motorem.

O elektrických vozech jsem si na ženevském autosalonu povídal s Lubošem Vlčkem, šéfem českého zastoupení Škodovky. Ta na svém stánku ukázala koncept Vision iV (na snímcích), jehož tvary mají k sériovému vozu opravdu hodně blízko. Asi tak, jako loňská studie Vision RS ke Škodě Scala. Sériový vůz na základech Visionu iV dorazí v druhé polovině příštího roku, bude prvním modelem značky postaveným na platformě MEB, a měl by stát o 10 až 15 procent více než naftový Superb. Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 500 km, kdybyste však takové auto měli dnes nabíjet z běžné domácí sítě, museli byste si na to vyhradit půl víkendu.

Ne všechno je na automobilkách

Jak to u nás vypadá s rychlonabíječkami, asi sami víte. Stojí to za starou bačkoru. Podle Luboše Vlčka je předně třeba pochopit, že elektromobily nezaplaví naše silnice hned, ale jejich nástup bude postupný. Zda bude v horizontu příštích pěti let jejich podíl patnáct nebo dvacet procent, zatím nelze přesně říci, Škoda nicméně nehází benzinový a naftový pohon přes palubu a očekávat můžeme také vyšší podíl vozidel na zemní plyn – v letošním roce u Scaly, následně u Kamiqu a později také u Fabie nové generace.

Zlomovým bodem elektromobility v Česku by měl být příchod prvního elektromobilu Škoda, modelu eCitigo s dojezdem až 300 km na jedno nabití dle WLTP. „Pokud někdo bude znamenat výrazný rozvoj v oblasti elektromobility, průkopníkem na českém trhu bude značka Škoda,“ prozradil Luboš Vlček. Sdělil také, že mezi hlavní body zájmu zákazníků patří dojezd na jedno nabití a cena, což jsou záležitosti týkající se jen a pouze automobilky, ale také vnější prostředí, respektive infrastruktura dobíjecích stanic.

S posledním bodem už Luboš Vlček zmiňuje státní instituce, které se musejí velkou měrou přičinit. „Vláda, státní instituce a politika čím dál tím výrazněji stanovují pravidla. Emisní limity stanovuje politika a ta, pokud něco stanoví, by se měla v rámci vlastní odpovědnosti snažit o rozvoj vnějšího prostředí,“ řekl Vlček s tím, že velkým impulsem jsou rozhovory s energetickými koncerny, provozovateli čerpacích stanic a státem, aby dotační programy byly vyhrazeny primárně k rozvoji bazální infrastruktury.

Pozvolný rozvor infrastruktury bude znamenat, že většina uživatelů elektroaut bude v rané fázi nabíjet doma a bude muset změnit své dosavadní návyky. V souvislosti s tím Škoda spustí projekt ePilot, během kterého vysvětlí principy užívání elektromobilů jak privátním, tak firemním zákazníkům, kteří už nyní mají o elektrické vozy zájem. Jako nástroj poslouží eCitigo. Při koupi elektromobilu bude Škoda nabízet i poradenství k užívání a dobíjení.

Evropou elektromobilem bez starostí

Sami jistě uznáte, že z hlediska běžného denního používání dojezd 300 až 500 km na jedno nabití stačí, pokud má ale elektromobil plně sloužit jako alternativa ke spalovacím vozům, nesmí být jeho užívání složité nejenom u nás, ale také v zahraničí. Mířím tím k faktu, že okolo českých silnic sice může být vystaveno mnoho stanic a nabíjení může být sebesnazší, jakmile však vyrazíte za hranice státu, můžete „dojet“ na nutnost využití zařízení od jiných poskytovatelů energie, odesílání platebních údajů esemeskou a další aspekty s tím související.

Třeba v Rakousku je nabíječek více než dost, když jsem ale tudy ale nedávno projížděl plug-in hybridním vozem, použití veřejného zařízení jsem si z důvodu nejrůznějších online registrací nakonec rozmyslel. Jistě lze všechno vyřešit v klidu domova ještě před tím, než vyrazíte na cestu, už to samo o sobě je však omezení, navíc registrací může být hned několik. Třeba když pojedete na dovolenou do Chorvatska přes Rakousko a Slovinsko. Vlček uvedl, že v budoucnu to pro Škodovkáře takový problém nebude.

Řešením je karta Škoda eCharge s mezinárodním přesahem, díky níž budou moci klienti využívat nabíjecí stanice po celé Evropě za transparentních podmínek. Znamená to, že jednoduše přijedete k nabíjecí stanici, pípnete si a nabijete bez zdlouhavých registrací. Auta jsou už dnes velice chytrá a budou umět stanice nejenom najít, ale také rezervovat v závislosti na času dojezdu. Kartou eCharge pak nabíjení i zaplatíte. Podle Luboše Vlčka to jsou aspekty, které výrazným způsobem změní vnímání elektromobilů a eliminují předsudky s nimi spojené.

Škoda ovšem není jediná, kdo na zjednodušení užívání elektroaut pracuje. Projekt Ionity značek BMW, Daimler, Ford a Volkswagen si dal za cíl vybudovat po celé Evropě stovky rychlonabíjecích stanic už do roku 2020. První takové stanice jsou v Německu, Rakousku či Švýcarsku. Další země budou následovat a nebude mezi nimi chybět ani Česká republika.

Stanice využívají evropský standard nabíjení CCS a umožní nabíjení výkonem až 350 kW. U nás je lze očekávat poblíž dálnic, kde zatím dávají největší smysl. Rychlonabíjecí stanice Ionity budou disponovat několika stojany, počet v jednu chvíli nabíjených aut tak roste do tisíců.

Speciál: Autosalon Ženeva 2019

Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnějších událostí automobilového roku. Letos se koná již 89. ročník. Výstava pro novináře začíná v pondělí 4. března odpoledne, kdy bude vyhlášeno evropské Auto roku 2019 (COTY). Na úterý 5. a středu 6. března připadají tiskové dny, od čtvrtka 7. do neděle 17. března je výstaviště Palexpo přístupné veřejnosti.

 • Jak se nejlépe dostat do Ženevy? A kde koupit vstupenky na autosalon?
 • Přehled očekávaných premiér

Místo: Ženeva, Švýcarsko
Adresa výstaviště: Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex
Otevírací doba: Po - Pá 10:00 - 20:00, So - Ne 09:00 - 19:00
Vstupné: dospělí 16 franků, děti 9 franků, po 16:00 je vstupné poloviční

Škoda Kamiq • Škoda ScalaŠkoda Vision iVRenault ClioRenault TwingoAudi e-tronHonda EV Mitsubishi EV konceptKia e-SoulSsangYong Korando VW I.D Beach Buggy Cupra FormentorMitsubishi ASXPeugeot 208Volkswagen T-Roc R

Doporučujeme

Články odjinud