| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Ondřej Kroutil

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Ondřej Kroutil

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport | Foto: Jiří Káš

| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš
| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš
| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš
| TEST Suzuki Swift Sport Foto: Jiří Káš
28
Fotogalerie

TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

Radosti
Maximální výbava za super cenu
Zábavný charakter
Díky vzhledu úspěch u žen
Nízká spotřeba
Starosti
Vyšší posaz za volantem
Méně místa vzadu
Nulové možnosti individualizace
9  /10

Nevzpomínám si, kdy jsem se na příchod nového auta na trh těšil více. Však to třetímu vydání Suzuki Swift Sport dost dlouho trvalo. Sportovní hatchback měl premiéru před dvěma lety na autosalonu ve Frankfurtu, kde na rozlehlém stánku zářil díky kanárkově žlutému laku. Nikdo tenkrát nečekal, že bude trhat rychlostní rekordy, spíše nás zajímalo, jak se projeví nahrazení atmosférického motoru přeplňovanou čtrnáctistovkou.

Swift Sport byl vždycky o maximálním požitku z jízdy na co nejmenším půdorysu. Podobně jako Mini, ale za mnohem nižší cenu. Asi vám nemusím vysvětlovat, že možnost vytočit motor bez turba do rudého spektra otáčkoměru a těžit z něj maximum k řidičské radosti neodmyslitelně patří, dnešní doba ale atmosférickým motorům moc nepřeje. První ohlasy po svezení s přeplňovaným Swiftem Sport na našich silnicích nevypadaly špatně, delší soužití ale kolikrát odhalí i to, co napoprvé přehlédnete, nebo moc neřešíte.

Automaticky středem pozornosti

Je fajn, že se Suzuki drželo osvědčeného receptu předchůdce. Dvě skutečné koncovky výfuku, decentní body kit, zkrátka nic okázalého. Tedy alespoň v případě, že si ze sedmi dostupných laků karoserie nevybere kanárkově žlutý. Swift je malinký, vždyť na délku neměří ani 3,9 metru, ale garantuji vám, že se s ním nikde neschováte, a dokonce i v hustém provozu budete velice snadno identifikovatelní.

Ostatně barva karoserie je to jediné, co si můžete vybrat. Swift Sport sice stojí 479.900 Kč, jenže je už plně vybavený a ve standardním ceníku žádnou další výbavu nenajdete. Dostanete 17palcová litá kola v jediném designu, adaptivní tempomat, omezovač rychlosti, elektrické ovládání bočních oken, šest airbagů, LED světlomety a zadní svítilny, systém udržování v jízdním pruhu, parkovací kameru, navigaci, vyhřívaná sportovní sedadla… Je toho prostě více než dost.

Už dlouho nebylo pořízení auta tak jednoduché: „Dobrý den, chtěl bych Swift Sport. Žlutý, děkuji“. Pravdou zůstává, že tím přicházíte o možnosti individualizace, to je ale asi to poslední, co by mě trápilo, vezmu-li v potaz, že se bavíme o autě v plné palbě. Navíc prakticky nemá konkurenci, tedy alespoň v případě, že si jako finanční strop určíte půl milionu korun. Nad touto částkou už to ale docela vře.

Můžeme se bavit o Fordu Fiesta ST (od 525.900 Kč v 3dveřovém provedení) či Polu GTI (od 576.900 Kč, už pouze s DSG), což jsou auta s výkonem vyšším o 60 koní. Po dovybavení vybranými prvky se ale s cenou dostanou výš, zatímco Swift bude stále za 480 tisíc. Sám bych se v případě nutkání koupě malého sportovního hatchbacku mezi uvedenými vozy rozhodoval, než ale porovnávat od stolu a vynášet předběžné soudy, to se raději koukneme dovnitř.

Sedadlo níž a volant blíž, prosím

Uvnitř se ladily barvy, přičemž jedinou možností je červeno-černá kombinace, kterou vidíte na fotkách. Nemusí sedět každému a uznávám, že barevný přechod připomínající hadí kůži může působit trochu divoce, že bych byl ale takový hnidopich a zavrhoval kvůli tomu podle dosavadních předpokladů dobré auto, to zase ne.

Líbí se mi sportovní sedadla s integrovanými hlavovými operkami a výraznějším bočním vedením, která sice tělo nezabetonují bez možnosti se hnout, ale v zatáčkách podrží a při dlouhých přesunech z nich nebolí záda. Jen kdyby bylo možné nastavit sklon a délku sedáku. Setup Swiftu vyhoví hlavně méně vzrostlým řidičům, kteří si budou moci dovolit přisunout se blíže k volantu. Ten je nastavitelný ve dvou osách, ale ne dostatečně.

Měřím 190 cm a k ideálu mi chybí 5 cm podélného posuvu. Sedím buď moc vzpřímeně, nebo hodně blízko volantu s koleny pod bradou. Druhá možnost má docela vtipný následek. Pravému kolenu totiž nic nebránilo v tom, aby se dotklo kruhové ovladače pro nastavení ofuku klimatizace a v zatáčkách jsem nechtě přidával či ubíral na intenzitě.

Navíc by neškodilo sedět blíže podlaze, což by vyřešilo i můj problém s klimatizací. Jenže to nejde kvůli akumulátoru, který má běžná mild-hybridní verze pod sedačkou řidiče a kvůli tomu se ve Swiftu obecně sedí o něco výše. Vyšší pozice za volantem v zásadě nevadí, protože aspoň hezky vidíte ven a díky vyšší stavbě karoserie se při vystupování netřísknete o podélné nosníky střechy. Brání však bližšímu semknutí řidiče a stroje, což je v případě motokáry, za kterou Swift Sport s trochou nadsázky považuji, docela škoda.

Na druhou stranu o něm ale můžete uvažovat i jako o rychlé nákupní tašce do města, autě pro holku, která bude chrochtat blahem nad tím, že se jí s ním snadno parkuje, a když na to šlápne, vystřelí díky turbu i z hodně nízkých otáček. Nebo na přechodnou dobu jako o autě pro mladou rodinu se dvěma dětmi, které už nepotřebují kočárek.

Swift není nafukovací a zrovna tato generace věnovala maximum pozornosti prostoru pro posádku, což se podepsalo na objemu kufru. 265 litrů není málo, ale třeba na Polo, které je skoro o 18 cm delší a má téměř o 10 cm větší rozvor, to nestačí. Menší rozměry však znamenají i menší hmotnost. Swift Sport váží jen 970 kg (pohotovostní hmotnost), což je v porovnání se vzpomínaným Polem GTI o tři metráky méně. Výkon na tunu ale mají oba vozy podobný.

Pokračování 2 / 3

Žádná mezera nebude moc malá!

O faktu, že se nová generace Swiftu Sport vykašlala na atmosférickou šestnáctistovku (100 kW a 160 N.m) a šla do turbomotoru, už bylo napsáno dost. Zazněla i spousta názorů na téma, že jízda ztratí šmrnc, odpadne ta správná honba za červeným spektrem otáčkoměru a tak dále a tak dále. Ano, je to svým způsobem pravda, na druhou stranu jsou tady ale i tací, kteří na příkladu Subaru BRZ či Toyoty GT86 opakují, že 200 koní nestačí, pokud je netlačí turbo.

Nebudu se snažit usmířit dva znepřátelené tábory a raději se zaměřím pouze na nový Swift. Je pravdou, že svých 103 kW a 230 N.m podává s daleko větší samozřejmostí, i tak se ale snaží být co nejplynulejší. Bez větších známek prodlevy přeplňování a tendencí prohrábnout kola při každém rozjezdu. Motor zní přirozeně, výfuk bručí a turbo odfukuje, zároveň však nejde o sice působivé a návykové, ale i prvoplánové divadlo jako u Mini, které tohle dělá i s tříválcovým motorem.

Je to zkrátka stará škola – poctivý motor, precizní šestistupňový manuál, nízká hmotnost a pohon předních kol bez elektronických náhražek samosvoru. Je to nádherná ukázka jednoduchého sportovního hatchbacku s hezky přímým řízením, přirozeným projevem a perfektní použitelností pro běžný den i o víkendech, kdy si chcete trochu odfrknout.

Sedmnáctky s pneumatikami Continental SportContact 5 se v kombinaci se spíš měkčím podvozkem v zatáčkách starají o divadlo i v nízkých rychlostech. Swift se hodně pokládá do tlumičů, kola zalézají do blatníků, na tachometru legální rychlost a řidič se chechtá od ucha k uchu. Není tu sportovní, závodní ani jiným režim, tlačítko „Limit“ na volantu fakt neznamená, že po jeho stisknutí budete cokoliv bořit, vypnout si můžete leda tak stop/start a hlídání jízdních pruhů, které zůstává vypnuté i po opětovném nastartování.

Kdybych to měl vzít hodně zjednodušeně, co do náročnosti řízení a míry zábavy je Swift Sport taková Mazda MX-5 s předním pohonem a přeplňovaným motorem. Zní to trochu kostrbatě, ale nechejte mě dokončit myšlenku. Když jezdíte Miatou, určitě nebrousíte každou zatáčku dveřmi napřed, ale užíváte si mrštnost, samozřejmost, s jakou se proplétáte provozem a obrovský pocit svobody.

Swift mění směr jako myška po injekci adrenalinu, reaguje okamžitě a dokáže svého řidiče udělat šťastným. K nedotáčivosti přechází jemně a je snadno zvládnutelný, a že si občas hrábne vnitřním předním kolem? To se dá očekávat, když příval hnacích sil nekrotí samosvor. Ani ten ale vždycky nebývá samospásný a než by do všeho měla kecat elektronika a třeba kvůli tomu i dříve odcházely přední brzdy, to raději hlasuji pro analog.

Přechod na turbomotor by někdo mohl chápat jako zradu, berme ale v potaz, že se pořád bavíme o autě za relativně slušné peníze a ne supersportu, který by obětoval čtyři válce a nechal se místo toho „dofukovat“. Točit jinak tichou a kultivovanou čtrnáctistovku přes pět tisíc otáček nemá smysl, kdo by ale přesto toužil zavzpomínat na minulost, Swift Sport mu to dovolí. Úplně nahoře už nic zásadního nepředvádí, ale ani skokově nezvadne.

Díky turbu se navíc zlepšila uživatelská přívětivost pro širší skupinu zákazníků. No jenom zkuste holce vysvětlit, že když chce někoho předjet, musí motor točit až k omezovači. Teď na to stačí lehce šlápnout, čiperný čtyřválec se probere a jste tam, kde jste chtěli být. Navíc ani spotřeba není špatná. Za celý týden jsem se nedostal přes osm litrů na sto kilometrů, a to jsem rád vyplňoval i ty nejmenší skulinky v provozu. I šestilitrový odběr je dosažitelný s prstem v nose, protože Swift nic neváží a nemusíte mu tolik šlapat na krk.

Pokračování 3 / 3

Závěr

V dnešní době se hodně hovoří o tom, že budou auta za pár let jezdit sama, budou o sobě vědět, předejde se nehodám, města budou moci lépe dýchat a já nevím co ještě. Tak ať. Pokud ale nemá vztah k řízení úplně zaniknout, oslavujme auta, jako je Suzuki Swift Sport.

Můžete si koupit ojetý sporťák s výkonem 400 koní a nechat žlutý hatchback v prachu. Pokud ale má dojít na skutečnou řidičskou radost a vy nemáte v občance napsáno jméno Mattias Ekström, hádám, že budete spokojenější ve Swiftu bezpečně dotaženém na hranu než v něčem, s čím tu hranu velice snadno přetáhnete.

Jsem rád, že Swift Sport přežil až do dnešních dnů a v zásadě je takový, jaký býval. Malý, lehký, mrštný, řidičsky nenáročný, dostupný a použitelný jako „daily car“, tak i víkendová hračka. Vybrat si sice můžete jen barvu, ve výbavě už je ale naprosto vše. Včetně prvků, za které byste si možná sami připlatili.

Skvěle zatáčí, dobře brzdí, má přirozený a nedobarvený projev a není toho moc, co by se mu dalo vytknout. Rád bych seděl níž, měl volant blíže k tělu, ocenil bych citlivější řízení okolo středu a lepší sklon sedáku. To je však z uživatelského hlediska všechno. Ovládání klimatizace kolenem neřeším, to mi připadne spíše srandovní než obtěžující.

Suzuki Swift Sport: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   264.900 Kč (1.2 DualJet/66 kW Comfort)
Cena s testovaným motorem a výbavou 479.900 Kč (1.4 BoosterJet/104 kW Sport)
Cena testovaného vozidla           479.900 Kč (1.4 BoosterJet/104 kW Sport)

Technické údaje: Suzuki Swift

Rok • stupeň výbavy
2019 • Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 373 cm3
Vrtání • zdvih
73,0 mm • 82,0 mm
Stupeň komprese
9,9:1
Nejvyšší výkon
103 kW (140 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
230 Nm při 2 500 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,1 s
Nejvyšší rychlost
210 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
265 l • 947 l
Objem palivové nádrže
37 l
Hmotnost: provozní • celková
1 045 kg • 1 445 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,8 • 4,8 • 5,6 l/100 km
Rozvor náprav
2 450 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 510 mm • 1 515 mm
Rozměr pneumatik
195/45 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
3 890 × 1 735 × 1 480 mm

Základní výbava: Šest airbagů, litá 17palcová kola, elektricky nastavitelná boční okna, automatická klimatizace, bezklíčové odemykání a startování, vyhřívaná sportovní sedadla, navigace, parkovací kamera, rádio se šesti reproduktory, USB zdířka vpředu, sportovní pedály, LED světlomety i svítilny, adaptivní tempomat, omezovač rychlosti, hlídání jízdních pruhů, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a další.

Volitelná výbava: základní

Suzuki

Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.

Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.

Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross

Doporučujeme

Články odjinud