Automobilka Jaguar oznámila, že první produkční vozy C-X75 budou zatím osazovány konvenčními pístovými motory. Vývoj turbín ale běží dál!
Kapitoly článku:
Před necelými dvěmi lety značka Jaguar vzbudila vlnu nadšení odborné i laické veřejnosti premiérou svého pozoruhodného prototypu Jaguar C-X75, který po dlouhých letech vrací na palubu automobilu turbínu. Vloni na jaře pak představitelé Jaguaru oznámili, že model C-X75 bude vyráběn sériově, přičemž první vozy se ke svým majitelům dostanou na konci roku 2013.
Připomeňme, že prototyp Jaguar C-X75 využívá k pohonu elektromotory v každém z kol, jež disponují společným výkonem 780 koní (134 kW) a točivým momentem 1 608 Nm. Napájeny jsou z li-ionových akumulátorů, kterým energii dodává dvojice kompaktních plynových turbín umístěných podélně před zadní nápravou, jež dosahují kombinovaného výkonu 182 koní (134 kW).
Jaguar C-X75 vrací po několika dekádách na silnice spalovací turbíny. Zatím ale bude vyráběn s motorem pístovým.
Značka Jaguar bere plynové mikroturbíny opravdu vážně; zřejmě její představení vycítili, že s předstihem před konkurencí zachytili nový trend. Mateřská automobilka Tata dokonce zainventovala výstavbu zcela nové továrny v britském Coventry, jež nese jméno Bladon Jets Engineering Center, zaměstnává 15 pracovníků a zabývá se vývojem a výrobou mikroturbín pro Jaguar C-X75.
V době nástupu do prodeje však budou vozy Jaguar C-X75 zatím namísto turbín opatřeny konvenčním pístovým motorem vyrábějícím energii pro zásobování baterií, resp. elektromotorů. Půjde o přeplňovaný zážehový čtyřválec s objemem 1,6 l, který vzniká ve spolupráci se specializovanou britskou společnosti Cosworth a konstrukčním oddělením týmu Williams Formule 1 a dosahovat má působivého výkonu bezmála 500 koní (368 kW).
Jaguar C-X75 je pohledem do blízké budoucnosti sportovních automobilů
Specifické vlastnosti turbín naznačují, že právě ony by se v dohledné době mohly stát ideální součástí nové generace plug-in hybridů. Nemají rády rychlé změny otáček, což ale v úloze generátorů elektrické energie vůbec nevadí, mezi přednosti v porovnání s konvenčními pístovými motory naopak patří jejich velmi nízká hmotnost, kompaktní stavba a malé množství pohyblivých částí, jež nepřímo zvyšují spolehlivost provozu a přímo snižují nároky na chlazení a mazání vnitřních komponent.
Schéma pohonné soustavy turbínové verze modelu C-X75
V určitých otáčkách však nabízejí vynikající výkonové parametry a nízkou spotřebu, problémem (a to se jen potvrdilo při testech turbínového prototypu Jaguar C-X75) však zůstávají především extrémní nároky na chlazení celého agregátu, resp. příliš vysoká teplota plynů opouštějících turbíny. Pro „uchlazení“ by musel turbínový Jaguar C-X75 v současné konfiguraci disponovat vstupními otvory pro chladicí vzduch v celkové ploše 1,56 m2, což je více než plocha celé přídě tohoto prototypu…
Plynové turbíny znamenají novou příležitost pro plug-in hybridy blízké budoucnosti
Nejvyšší muž Jaguaru Adrian Hallmark proto uvedl, že turbínové vozy C-X75 budou zatím určeny výhradně testovacím okruhům a závodním tratím, přičemž reálný průnik plynových turbín do prvních sériových Jaguarů zůstává zatím otázkou několika let.