Český trh s novými osobními auty v březnu znovu vzrostl. A opět takřka o 28 %. Vedoucí značky se nezměnily (Škoda, VW a Hyundai), velkého úspěchu dosáhla Dacia a také jeden výrobce z Japonska – ovšem nikoli Toyota.
V březnu 2015 bylo v České republice zaregistrováno 21 155 nových osobních vozů, což znamená o 27,6 %, respektive 4579 kusů více (z 16.576) než za třetí měsíc letopočtu 2014. Čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale třeba MPV na bázi dodávek se v nich vyskytují.
Top 10 nejprodávanějších modelů
Dějí se věci nevídané. Už ani 400 kusů nestačí jednotlivým modelům, aby se protlačily mezi nejprodávanějších deset. Jedenáctý tak zůstal VW Passat včetně sportovnějšího CC minulé generace, který tuto hranici dokázal ještě o šest registrací překročit.
Nejoblíbenějším novým autem u nás je stále Škoda Octavia. V březnu dosáhla na 2104 prodaných vozů a zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Okřídlený šíp zároveň tradičně okupuje kompletní stupně vítězů.
Fabia se vyhoupla až na 1595 jednotek a obhájila prvenství v malých vozech, nevalné výsledky druhé generace na konci její kariéry jsou zapomenuty. Rapid se tudíž musí znovu spokojit s bronzem (1179), ale přes tisícovku se přehoupl bez problémů. Veleúspěšný čtvrtý Volkswagen Golf vykazuje trojmístný přírůstek začínající sedmičkou (!) a bestseller mezi MPV, Hyundai ix20, zdolal šestistovkovou metu.
Jeho „stájový kolega“ Hyundai i30 i nejoblíbenější SUV Škoda Yeti mají přes 500 exemplářů. Mezi nejlepší, byť už se čtyřkou, se protlačilo mini Citigo, vrátila se Fiesta a Superb získal palmu vítězství v segmentu střední třídy (opět jiném než „oficiálním“) před evropským Autem roku doslova o prsa.
Škoda má mezi bestsellery rovnou šest zástupců, Hyundai pouhé dva, Volkswagen a Ford jediný. Dusteru a Polu se nedařilo.
Procentním šplhounem je Fabia s +140 %, třetí generace se zkrátka líbí. Neutuchající zájem byl v březnu také o lídra nejmenšího segmentu, který vykazuje o 63 % více, polovinu překročil ještě Yeti (+57 %). A Superbu do ní věru mnoho nechybělo.
Fabia je také nejlepší v kusovém navýšení, prodalo se jich o 931 více než loni. Octavia se zlepšila o 380 aut, Golf o 205, Yeti se chlubí +188 a bratislavský mrňous s okřídleným šípem +172 kusy. Jediným propadákem vyhlašujeme Fiestu, i přes comeback bohužel hlásí -8 registrací.
Český trh v březnu 2015 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
3/2015 [ks] |
3/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA OCTAVIA |
2 104 |
1 724 |
380 |
22,0 % |
2. |
ŠKODA FABIA |
1 595 |
664 |
931 |
140,2 % |
3. |
ŠKODA RAPID |
1 179 |
1 158 |
21 |
1,8 % |
4. |
VOLKSWAGEN GOLF |
709 |
504 |
205 |
40,7 % |
5. |
HYUNDAI ix20 |
606 |
481 |
125 |
26,0 % |
6. |
HYUNDAI i30 |
567 |
556 |
11 |
2,0 % |
7. |
ŠKODA YETI |
514 |
326 |
188 |
57,7 % |
8. |
ŠKODA CITIGO |
446 |
274 |
172 |
62,8 % |
9. |
FORD FIESTA |
422 |
430 |
-8 |
-1,9 % |
10. |
ŠKODA SUPERB |
421 |
284 |
137 |
48,2 % |
- |
Celkem |
21 155 |
16 576 |
4 579 |
% |
Vítězové podle tříd
Vyšší střední třídu ovládlo Audi A6. Varianta Allroad už není v datech SDA vedena samostatně, jako tomu bylo ještě loni. I čtyři kruhy mají třicetiprocentní navýšení. Na Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé asi letos nikdo mít nebude. Přírůstek 213 % hovoří jasnou řečí, prodalo se 36 sedanů a 11 dvoudveřových elegánů.
A polepšil si mimochodem i vzpomínaný nejoblíbenější minivan, ix20 od Hyundai o 26 %, respektive 125 aut. Nedávno prošel modernizací, zatímco extravagantní Roomster už žádná nečeká, jen odchod do důchodu.
Český trh v březnu 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
3/2015 [ks] |
3/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
446 |
274 |
172 |
62,8 % |
Malé |
ŠKODA FABIA |
1 595 |
664 |
931 |
140,2 % |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
2 104 |
1 724 |
380 |
22,0 % |
Střední |
ŠKODA SUPERB |
421 |
284 |
137 |
48,2 % |
Vyšší střední |
AUDI A6 |
74 |
57 |
17 |
29,8 % |
Luxusní |
MERCEDES-BENZ S |
47 |
15 |
32 |
213,3 % |
Terénní |
ŠKODA YETI |
514 |
326 |
188 |
57,7 % |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
606 |
481 |
125 |
26,0 % |
Top 10 nejprodávanějších značek
Na suverenitě domácí automobilky v žebříčku značek se pochopitelně nic nezměnilo. Zaznamenala odbyt 6650 aut, navýšení ve srovnání s loňskem činilo výrazných 40,7 %. Její tržní podíl je aktuálně na hodnotě 31,4 %. Druhý Volkswagen se dokázal vyhoupnout na velmi slušných 11,9 % (2.510 kusů). Znovu překročil dvouciferné číslo... Hyundai jej nedosáhl, má jen 8,1 % za 1.715 aut.
Přes tisícovku se výrazně přehoupl ještě modrý ovál Fordu (1299). A pozor, rovněž pátá Dacia (1028)! Pro ni je to opravdový husarský kousek, ale výsledek se dal čekat, svou příčku si udržuje celkem stabilně.
Šestý skončil tentokrát Opel (796), Renault si připsal na konto celkem 755 jednotek, osmý Seat jich má jen o deset méně. Na devítce najdeme už s odstupem Kiu (683) a Top 10 uzavírá další velké překvapení: Nissan (671).
Až do druhé desítky klesli oba členové koncernu PSA, německou luxusní dvojku v pořadí Audi - Mercedes-Benz rozděluje Toyota. Titul nejoblíbenější japonské značky jí ovšem uzmul konkurent s vycházejícím sluncem ve znaku. BMW se nevešlo ani do patnáctky.
Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 1924 jednotek, Volkswagen vykazuje v této statistice velmi pěkné navýšení o 1131 vozů, třetí je Nissan, kterých se prodalo o 314 více, uplynulý měsíc zažil opravdu mimořádný. Čtvrtý Seat má +215 a Opel +202.
Procentnímu žebříčku dominuje naopak Nissan (+86 %) před Volkswagenem (+82 %), Audi (+47,3 %), již v úvodu vzpomínanou Škodou a Seatem (+40,6 %). Propadák v Top Ten chybí, pohoršily si Citroën a Peugeot, tyto automobilky jsou až v úvodu druhé desítky.