Po osmi generacích se japonská značka rozloučí s tradičním čtyřdveřovým modelem. Jeho název se možná vrátí v novém pojetí – hádejte jakém?
Prvním „Nissanem“ s označením Maxima byl Datsun 810 z roku 1980 ve vyšší výbavě s automatickou převodovkou ve formě sedanu nebo kombi. Pod kapotou měl buď benzinový řadový šestiválec s objemem 2,4 litru, nebo rovněž šestiválcový diesel 2.8. Šlo o zadokolky, druhá generace z roku 1984 využila pohon předních kol a výhradně vidlicové šestiválcové motory – dvoulitr s turbem i bez, nebo třílitr. Třetí generace se vyráběla od roku 1988 pouze s třílitrovými šestiválci, čtvrtou verzi z roku 1994 jsme poprvé znali i v Evropě pod označením Maxima QX.
Pátá generace šla na trh v roce 1999 a mohla mít i tříapůllitrovou V6, šestá se vyráběla od ledna 2003 do května 2008. Sedmá generace měla premiéru na autosalonu v New Yorku v roce 2008 – tradiční motor VQ35DE kombinovala výhradně s bezestupňovým CVT.
Zatím aktuální a poslední Maxima tak, jak ji už desítky let známe, je v prodeji od roku 2015. Konec ji čeká v průběhu roku 2023, protože už nedokáže oslovit dost zákazníků. Zatímco v prodejně nesilnějším roce 1999 si ji ve Spojených státech pořídilo přes 131 tisíc lidí, v prvním pololetí letošního roku jde jen o necelé čtyři tisíce. Je možné, že se udrží v jisté podobě na asijských trzích, ale v tradičním pojetí luxusního svižného a moderního čtyřdveřáku ji zřejmě čeká přechod na elektrický pohon.