Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil

Cupra Formentor VZ5 | Foto: Ondřej Kroutil

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 Foto: Cupra

| Cupra Formentor VZ5 | Foto: Cupra

Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil
Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil
Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil
Cupra Formentor VZ5 Foto: Ondřej Kroutil
33
Fotogalerie

První jízda s pětiválcovou Cuprou Formentor VZ5: Pět důvodů k radosti s jednou pihou na kráse

Pořádný motor a pekelná rychlost v autě, kterým nebudete provokovat závistivého souseda? Parádní kombinace pro zábavu i běžné cestování, i když za všechny prachy.

Není tomu tak dávno, co pětiválce nabízelo více automobilek a i v civilních autech. Našli jsme je ve Fordech, Volvech, Alfě Romeo 159, všemožných Fiatech, Land Roveru a samozřejmě v koncernových vozech. Ale dnes? Spočítali byste je na prstech jedné ruky neopatrného truhláře. O to lépe, že Cupra dostála své pověsti akčních raubířů v paletě značek Volkswagenu a nabízí nám onen opojný hučivý zvuk v kombinaci s tempem v přímce i zatáčkách.

Její kompaktní crossover je na trhu dva roky, stal se prvním samostatným modelem mladé automobilky a stojí na platformě MQB Evo, stejně jako aktuální Seat Leon nebo Volkswagen Golf. Zákazník si ho může dopřát s klasickou koncernovou paletou motorů – benzinovým 1.5 TSI (110 kW) nebo 2.0 TSI (140 kW, 180 kW nebo v kombinaci s čtyřkolkou 228 kW), 110kW dvoulitrovým TDI nebo jako e-Hybrid 1.4 TSI se 150 kW či 180 kW. Slušný výběr pro klidné a úsporné cestování i rychlejší přesuny.

Z hlediska akčního vyžití by byl dosavadní vrchol s 228 kW (310 koni) a 400 N.m jistě stačil – však také zrychlí na 100 km/h za 4,9 sekundy. Ale když už chce být Cupra mezi VW značkami něčím extra, musí také něco extra nabídnout.

Radost první: Design

Ani základní Formentor není žádný ohava a provedení VZ5 jeho styl zdůrazní o chlup více, aniž by sklouzlo k dětinskosti nebo nevkusu. Vpředu máme černý rámeček masky chladiče, lehce upravený přední nárazník a několik kousků karbonu na náznaku lízátka. Z boků si můžete všimnout černých zrcátek a lemů blatníků. Za 20“ koly se vpředu skrývají šestipístkové brzdiče Akebono a vrtané kotouče s průměrem 375 mm, vzadu mají 310 mm. Vzadu značí přítomnost pětiválce pod kapotou kromě označení modelu také karbonový difuzor a čtyři koncovky výfuku s měděnými okraji.

Uvnitř se (za příplatek) posadíte do sportovních ušatých sedadel s jednodílnými opěradly z černé nebo modré kůže, v nabídce budou také sedačky s tmavě hnědým čalouněním. V tmavých odstínech působí Formentor i v této verzi VZ5 dynamicky, ale zároveň decentně a důstojně. O své pozici na vrcholu nabídky nekřičí do světa (alespoň dokud nenastartujete) a obecně není autem, které by vám závistivci na parkovišti objeli klíčem. To může být pro majitele zajímavý benefit.

Radost druhá: Motor, zátah a zvuk

Jednou budete vnoučatům vyprávět, že auta měla válce. A některá jich měla i více, třeba pět. Motor s hliníkovým blokem ze sebe vydoluje 287 kW (390 k) a 480 N.m, což je v kombinaci s bleskově řadicím dvouspojkovým automatem a pohonem všech kol dosti drtivá kombinace. Stovka za 4,2 sekundy byla ještě před nějakou dobou vyhrazena pro teritorium supersportů a v autě s tvary přifouknutého hatchbacku působí opravdu vtipně. Formentor VZ5 má pro svižný odpich systém Launch control – jednou nohou stojíte na brzdě, druhou dáte plný plyn, motor se vytočí na nějakých 4000 ot./min. a když stop-pedál pustíte, letíte kupředu. Hned. Bez nádechů motoru při řazení a s razancí, která vás přišpendlí do sedadla.

Stejně působivé je i pružné zrychlení – automat při sešlápnutí plynu pozná, co máte za lubem, a pošle otáčky někam do středu pole, abyste mohli vyrazit bez zbytečných odkladů. Tříciferná čísla na rychloměru rostou pekelně rychle i v tempu nad dálničním limitem, to vše za doprovodu ušlechtilého hučení a vrčení, které umí jen pěti a desetiválce. Při řazení nahoru a dolů si výfuky hezky odfrknou. Zvuk tu ale není hlukem – ráno můžete pětiválec natočit před domem a odjet, aniž byste vzbudili celou ulici.

Pokračování 2 / 3

Radost třetí: Dynamika a jízdní vlastnosti

V přímce to tedy pětiválcový Formentor umí a schopnostmi v zatáčkách nijak nezaostává. Připomeňme si, že vpředu má MacPherson a vzadu multi link, oproti nejsilnějšímu čtyřválci VZ sedí o centimetr blíže k asfaltu a standardně má odpružení DCC s patnácti úrovněmi tuhosti. Přítomny jsou tužší silentbloky, kola mají negativní odklon a na zadní nápravě úřaduje rozdělovač točivého momentu, který spojkami porcuje sílu pro jednotlivá kola. Výsledkem je auto, které je i díky velmi rozumnému půdorysu skvěle ovladatelné i na běžné české okresce.

Dá se parádně řídit plynem, na výjezdu ze zatáček se lehce zavlní i pokud nemáte povypínané elektronické hlídače a bez nich se pak nechá vyprovokovat ke kontrolovatelné přetáčivosti i na suchém asfaltu a navzdory jinak excelentní přilnavosti salámů o rozměrech 255/35. Na pokyny volantem auto reaguje velmi čiperně a přesně, náklony karoserie jsou dobře podchycené a téměř nikdy vám nepřijde, že se auto valí nebo převaluje tam, kam nechcete, a kdy nechcete.

Na předek působí jako těžší jen na výjezdech z opravdu utažených oblouků, pokud jste konzervativní s přidáváním plynu. Když na to šlápnete o něco více, zadní kola hbitě doženou směr předních. Sympatické je, že VZ5 nejde po absolutním gripu a při akčnější jízdě umí být bezpečně rozevláté – pokud spustíte režim ESC Sport nebo pomocníka úplně deaktivujete.

Radost čtvrtá: Druhá klidnější tvář

Tak jsme si užili a nyní se potřebujeme někam dostat. Rovnou si řekněme, že Formentor VZ5 svého řidiče za svůj sportovní a zábavní elán nijak výrazněji nepenalizuje. Odpružení je i v komfortním režimu tužší, ale nepůsobí prkenně a rozměrná kola stíhají kmitat nahoru a dolů na většině běžných nerovností. Na větších výmolech sice posádka lehce nadskočí, ale nejde o tupé rány odspodu, které zavání drahým průšvihem.

V nižších otáčkách je motor dobře utlumený, možná i proto zaznamenáte lehké hučení od kol, které nabere na intenzitě na hrubším asfaltu. Uši netrhá, ale slyšet je, stejně jako svist větru okolo zrcátek. Díky plné palbě dostáváte automaticky paket Safe Driving L+ s prediktivním adaptivním automatem i se systémem Travel Assist, takže po dni řádění cestujete po dálnici i okresce bezpečně a s minimálními zásahy ze své strany.

Pokračování 3 / 3

Radost pátá: Cena vs. hodnota?

Základní cenovka není úplně malá: 1.869.900 Kč je na MQBčkové auto s motorem z Audi ranec peněz, ale standardní výbava je vyčerpávající a příležitostí dále utrácet máte velmi málo: můžete přihodit 55.900 Kč za šedý nebo modrý matný lak (metalíza je v základu), 69.900 Kč za ona fantastická sportovní sedadla, něco málo za čalounění nebo drobnosti stran funkční výbavy… Ale také nemusíte. Zkuste ho vnímat jako maskované a vlastně i docela rodinné Audi RS3, s nímž nebudete tolik vyčnívat z davu a provokovat své okolí – pak je cena docela férová vzhledem k výbavě i schopnostem.

Ano, máme tu otravné koncernové dotykové ovládání a přepínač jízdních režimů na volantu, kterým po aktivaci sportovního nebo Cupra módu musíte zpět k normálu přeskákat skrze terénní a komfortní nastavení (nebo se hrabat v nabídce na displeji), ale až se budete řítit zatáčkami za doprovodu ušlechtilého hučení a syčení, bude vám tato drobná nepříjemnost úplně šumák.

Cupra Formentor VZ5: Základní technická data
Motor 2.5 TSI 4Drive
Zdvihový objem [cm3] 2480
Vrtání/zdvih [mm] 82,5/92,8
Válce/ventily 5/4
Největší výkon [kW/min] 287/5700-7000
Točivý moment [N.m/min] 480/2250-5700
Převodovka 7A
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,2
Max. rychlost [km/h] 250

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Doporučujeme

Články odjinud