18
Fotogalerie

Mechanické dmychadlo: silné plíce

Přeplňování je jedním z často používaných způsobů, jak z motoru daného zdvihového objemu získat větší výkon. Více vzduchu do válců může dodávat například mechanické dmychadlo.

Dmychadla s mechanickým pohonem nejsou u motorářů tak oblíbenou volbou jako turbodmychadla, ale v poslední době výrobní počty motorů přeplňovaných „kompresorem“ razantně rostou, protože se daří potlačovat hlavní nevýhody tohoto řešení.

10015_A95F2579up.jpg10016_B95F2580up.jpg
Mechanické dmychadlo typu Roots pro starší motory Mercedes-Benz.
1999BuickV-6Superchargerup.jpg
Průhled mechanickým dmychadlem již nevyráběného motoru Buick V6 3,8 litru.

Reakce bez prodlevy

Uvnitř skříně Rootsova dmychadla se otáčí dvojice rotorů, která stlačuje nasávaný vzduch. Účinnost přeplňování zvyšuje mezichladič stlačovaného vzduchu, v němž se stlačováním ohřátý vzduch ochlazuje, čímž se zmenšuje jeho objem. Tímto způsobem lze do válců dostat více vzduchu, a tím umožnit i větší dávky paliva.

Instalace mechanického dmychadla se na rozdíl od výfukového turbodmychadla obejde bez zásahů do výfukové soustavy. Mechanický pohon dmychadla znamená rychlejší nárůst plnicího tlaku, a tím i vysoký točivý moment již od nízkých otáček motoru.

AT080012_largeup.jpg
Nejnovější generaci mechanického dmychadla Eaton naleznete například v motoru Audi 3.0 TFSI, kde dosahuje až 23 000 otáček za minutu.

Na druhou stranu tento pohon odebírá motoru výkon, jehož velikost není v závislosti na plnicím tlaku a otáčkách úplně bezvýznamná (řádově může dosahovat u velkých a výkonných motorů až několik desítek kilowattů). Tato skutečnost se nutně projevuje negativně na spotřebě paliva.

Cesta k vyšší efektivitě

Z toho důvodu je mechanické dmychadlo vybaveno elektromagnetickou spojkou, která dmychadlo odpojuje, kdykoli není k provozu motoru zapotřebí (např. při volnoběhu nebo nízkém zatížení motoru). Plnicí tlak je regulován obtokovým ventilem ovládaným řídicí jednotkou motoru.

CadillacEVOQConcept-35up.jpg
Nasávaný vzduch je stlačován lopatkami dmychadla, odtud proudí do mezichladiče, kde se ochlazuje před svou cestou do válců.
 

Současná úroveň preciznosti řízení obtokového ventilu umožnila snížit spotřebu paliva až o 3 %. V minulosti mluvila v neprospěch mechanických dmychadel také velmi nízká tepelná účinnost, ale podle společnosti Eaton se dokáže nejnovější generace jejích „kompresorů“ v této disciplíně plně vyrovnat výfukovým turbodmychadlům.

Podobně se podařilo minimalizovat i nadměrnou hlučnost při velkém zatížení a prodloužit životnost, kterou negativně ovlivňuje například přenos torzních sil od klikového hřídele.

 

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud