Dospělé jízdní vlastnosti a komfort
Úsporný motor
Praktický vnitřek
Hodil by se silnější motor
Ovládání základních funkcí dotykovými ploškami
8 /10
Zásadní změna v lidském životě, jakou je příchod dětí, znamená z hlediska motorismu jedno důležité poznání. Místa v autě není nikdy dost. Pokud nemáte osobní dodávku typu Multivanu, změna priorit s orientací na prostor a pohodlí řidiče logicky pošle vstříc MPV. Předchozí generace Caddy byla na trhu již od roku 2003 a i když během svého dlouhého života zvládla odvést spoustu užitečné práce, nikdy se nezbavila stop po užitkovém zaměření. Nová verze na platformě MQB odhazuje vše staré a servíruje po všech stránkách modernější svezení.
Z jízdního hlediska je zřejmě tou nejdůležitější změnou nahrazení zadních listových per vinutými pružinami. Oproti předchozí verzi je nový Caddy výrazně klidnější při přejezdu nerovností a i když mohla houpavost zádi minulé generace budit dojem pohodlí, setrvačné kmity karoserie po přejezdu větší nerovnosti příliš radosti nepřinášely. Zde je vše v pořádku, Caddy pruží způsobně a dospěle jako každé druhé osobní auto.
Celkově lze jízdní komfort jen a jen chválit i na 17“ kolech, rodinný Volkswagen bez větších problémů zvládá spáry v asfaltu, výmoly i zapuštěné kanály, aniž by rázy zbytečně přenášel skrze sedačky k posádce. Řízení je přesné a čitelné, řidiče nezahrne přehršlem informací. Navzdory vysokým bokům Caddy důstojně odolává bočnímu větru na dálnici a ve vyšším tempu nemá tendenci vlát ze strany na stranu.
Z hlediska pohonu představuje dvoulitrové TDI s 90 kW maximum – může být spojeno i se sedmistupňovým automatem DSG, ale pokud nemáte k manuálnímu řazení vyslovený odpor, klasický šestikvalt bohatě stačí. Má klasicky koncernově přesný chod, nepere se s vámi a rychlost vždy strefíte napoprvé. Jeho páka je hezky po ruce. Motor má kultivovaný běh, v nižších otáčkách se nedusí a nad nějakými patnácti sty rychle nabírá dech směrem k silnému středu otáčkoměru. Na nedostatek síly si lze stěžovat jen s plně naloženým autem ve výškově členitém prostředí nebo vysokém tempu na dálnici na šestku. Spotřeba se i ve městě pohybuje okolo šesti litrů, mimo něj se pak dostanete níže.
Pokračování 2 / 3
Takový Golf pro sedm
Po usednutí za volant této štědře vybavené verze si přijdete jako v Golfu. Základní architektura palubní desky je takřka shodná, před sebou máte digitální přístrojový štít s vysokým rozlišením a přehlednou nastavitelnou grafikou, na středovém panelu se skví velká obrazovka s jasným obrazem. Slzička ukápne za maxi dot displeje. Stejně jako u nového Golfu osmé generace je obsluha infotainmentu bez větších ergonomických přešlapů, na obrazovce se snadno zorientujete díky velkým ikonám, nicméně stejně jako u jiných Volkswagenů trvá přibližně půl minuty, než se probere k plné provozuschopnosti.
A s jinými moderními Volkswageny sdílí Caddy i ovládání klimatizace a hlasitosti skrze dotykové plošky pod středovým displejem. Nejde o zcela intuitivní řešení, jak už jsme tolikrát konstatovali u jiných koncernových vozů. Ale rodinný Volkswagen naštěstí z Golfu nepřebírá šmahem všechno – například panel ovládání světel, vyhřívání skel a mlhovek je zde umístěn nalevo od přístrojového štítu a není utopen kdesi dole vlevo. Multifunkční volant je staršího typu s klasickými tlačítky místo dotykových plošek, na rozdíl od Golfu zde nehrozí, že něco zmáčknete omylem.
Za volantem se pohodlně uvelebí menší i větší postavy, snadno se sem nastupuje a i když sedíte plus minus jako na židli, do stran v zatáčkách nekloužete díky drobným bočnicím na sedácích. Ve dveřích najdete štědře dimenzované kapsy, další odkládací prostory najdete v horní části palubní desky i před řadicí pákou. Další drobnosti si můžete schovat do poličky v přední části střechy. S prostorem nad hlavou zde nebude mít problém ani čahoun, stejně jako vzadu. I sem se dobře nastupuje (i díky příplatkovým bočním dveřím s elektrickým posuvem) a sedáky jsou v dostatečné výšce nad podlahou. Zavazadlový prostor má příjemně nízkou nakládací hranu a mezi podběhy máte téměř 1,2 metru.
Do třetí řady sedadel se díky obřím dveřím a vysokému stropu také dostanete bez větších zádrhelů, sedadla druhé řady se dají odklopit a vznikne tak dostatečně velký průlez, takže vás při nastupování nečeká nepohodlí. Zadní sedačky se díky své výšce nad podlahou pochopitelně hodí spíše pro děti a mladistvé, ale cestu na nich přežijí dospělí bez úhony díky štědrému množství místa v příčném směru. Ve sklopeném stavu nezabírají moc místa a stejně tak po vyjmutí, kdy k jejich uskladnění nepotřebujete moc místa.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Caddymu se podařilo odhodit užitkový nádech, tradičně štědré množství prostoru zkombinoval s kvalitně působícím vnitřkem, moderními a bez škobrtnutí fungujícími asistenčními systémy a dospělým jízdním projevem. Pomalejší spouštění infotainmentu se snad podaří vyřešit aktualizacemi, ale být Volkswagenem, vážně bych se zamyslel nad budoucností dotykového ovládání základních funkcí. V této podobě prostě vyžaduje více pozornosti, než by bylo zdrávo.
Z ceny naší špičkově vybavené verze Maxi sice můžete upadnout do mdlob, ale v nabídce najdete i racionálnější provedení, kterým nic podstatného nechybí. Na druhou stranu, pokud si chcete dopřát, vzpomenete si, kolik stál Touran?
Volkswagen Caddy: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
482.790 Kč (2,0 TDI 55 kW Cargo) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
811.189 Kč (2,0 TDI 90 kW Maxi Style) |
Cena testovaného vozidla |
959.524 Kč (2,0 TDI 90 kW Maxi Style)
|
Technické údaje: Volkswagen Caddy Maxi
Rok • stupeň výbavy
2021 • Style
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
Nejvyšší výkon
90 kW (122 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
2 750 až 4 250 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
320 Nm při 1 600 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,6 s
Nejvyšší rychlost
187 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
1 057 l • 3 105 l
Hmotnost: provozní • celková
1 801 kg • 2 450 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,0 • 3,9 • 4,7 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 954 × 1 855 × 1 800 mm
Sériová výbava: 12V elektrická zásuvka v zavazadlovém prostoru, 17" kola z lehké slitiny "Colombo", 4x USB (typ C), 6 reproduktorů, Airbag řidiče a spolujezdce, Asistent odbočení vlevo, Asistent rozpoznání únavy, Automatický spínač denního svícení, Boční a hlavové airbagy, Boční posuvné dveře vlevo, Boční posuvné dveře vpravo, Dekorační lišta palubní desky, Digital Cockpit, Digitální příjem rádia, eCall, Elektrické stahování oken řidiče a spolujezdce, Elektrický přihřívač motoru, Elektronický imobilizér, Front Assist s monitoringem chodců, Keyless start, Klimatizace "Climatronic", Komfortní boční obložení v prostoru pro cestujíc, Kontrola poklesu tlaku vzduchu v pneu, Kožené madlo řadicí páky, Lane Assist, LED čtecí lampičky v prostoru pro cestující, LED světla vzadu, LED světlomety vpředu, Multifunkční kamera vpředu, Multifunkční kožený volant, Nárazníky lakované v barvě vozu, Odkládací přihrádka pod stropem vozu Odkládací zásuvky pod sedadly vpředu, Paket "Světla a výhled", Parkpilot vpředu a vzadu, Pneumatiky 215/55 R17 98H XL, Potahy z mikrovlákna "Artvelour",
Rádio "Composition", Samolepicí dojezdová sada Tire set , Sedadla vpředu výškově nastavitelná, Sedmimístné provedení, Sklopné odkládací stolky, Střešní nosníky (hagusy) - stříbrné, Telefonní rozhraní Bluetooth, Tempomat s funkcí omezovače, Tepelně izolující přední sklo, Tónovaná okna, Vyhřívání zadního skla, Zadní výklopné dveře prosklené
Příplatková výbava: Adaptivní tempomat ACC, Boční posuvné dveře vlevo, servo, Boční posuvné dveře vpravo, servo, Keyless entry/start, Koberečky, Kryty zpětných zrcátek černě lakované, LED diodové světlomety vpředu PLUS, LED osvětlení interiéru + dveře, Navigace "Discover Media", Park Assist a parkpilot vpředu a vzadu, Plnohodnotné rez. kolo z lehké slitiny, Potahy z mikrovlákna "Artvelour", Příprava pro tažné zařízení, Sedadlo řidiče "ergoComfort", Side Assist, Výdechy ventilace ve stropu, Vyhřívané čelní sklo, Zadní výklopné dveře prosklené, servo, Zimní paket, Zpětná kamera, dynamické vodicí linky