Vyvážené jízdní vlasnosti
Skvělá řidičská pozice
Nestárnoucí charisma
V rámci kategorie vyšší spotřeba
Pomalý infotainment
Tvrdší podvozek
9 /10
Jaguar F-Type je již sedm let krásnou připomínkou toho, že si i dnes můžete bez sebemenšího problému pořídit krásné britské kupé s kočkou ve znaku a šarmem na rozdávání. V loňském roce dostal od své mateřské značky řádnou péči v podobě faceliftu. Když nám tak do redakce dorazila verze P450 RWD, začal jsem při pohledu na klíče panáčkovat, vyplazovat jazyk a točit se dokolečka.
Dobře, trochu přeháním, ale smutné psí oči jsem opravdu dělal, protože loňská jízda se starším modelem se prostě dodnes nedá zapomenout, byť šlo o jen o čtyřválec. Když to klaplo a já se ocitl před branami Jaguaru, vešel jsem na předávací místo, jako bych se šel podívat pod vánoční stromek. Cestu k novému Jágu mi lemovaly výstavní kusy modelů XKR, E-Type a dokonce i Land Rover Defender. Jo, tak i výzdoba seděla. Tohle byly snad fakt Vánoce.
A pak, na parkovišti mezi svými druhy, už stál On. Předávající se pustila do svých předávačských povinností. Jakoby ale mluvila do zdi. Vždyť kdo by na mém místě udělal cokoliv jiného, než že nasával přítomnost britského majestátu a snažil se sám sebe v hlavě přesvědčit, že bude potřeba protlačit přes ego za volantem pokoru a respekt.
Podepsal jsem předávací protokol. Tedy doufám, že to byl předávací protokol, a nejprve si pana Charismatického obešel. Standardní hliníkové dvacítky s dvojitými paprsky jsou naštěstí nepoškrábané. Už jen zadní pneumatiky o rozměrech 295/30 R20 pak prozrazují, že jejich trýznění bude mít na svědomí pořádná bestie pod kapotou.
Faceliftovou verzi poznáte snadno. S podlouhlými LED světlomety s dynamickými blinkry, větší maskou a jiným nárazníkem má teď úplně jiný, o dost dramatičtější výraz. Této změně jsem ale upřímně nepřišel na chuť, rozjasněná veselá tvář s kulatými světlomety se mi na předchozí verzi zamlouvala mnohem víc. Nicméně uznávám, že teď více sedne k ostatním modelům značky.
Lehce pozměněné byly i zadní svítilny, kde opět zmizela oblá linka a nastoupily ostré hrany. Jsou to však jen lehké kosmetické úpravy na dokonalém celku, který spočívá v kabině umístěné co nejvíce vzadu, dlouhé kapotě a sexy oblým zadním blatníkům. Tohle je za mě jedno z nejhezčích aut na trhu. Velký fanoušek ale nejsem poněkud mdlého modrého laku Bluefire Blue na testovacím voze, který je za třicet tisíc korun.
Zato kombinaci laku Sanguinello Orange a 20palcových kol Gross Black bych klidně představil rodičům. K jednomu detailu se ještě vrátím. Podlouhlé přední světlomety se totiž dají vybavit technologií Pixel LED. Vyjde vás to na 41.450 Kč a vaše světlomety se rozdělí na několik sektorů, které v dálkovém režimu vykrývají ostatní účastníky provozu a přisvěcují do zatáček. V boji proti převážně německé konkurenci je to takzvané must have.
Jako doma
V interiéru nového modelu se cítím jako doma, v podstatě nic se tu nezměnilo. Boty si ale samozřejmě čistě z respektu oklepu. Ach, ta sedadla! Krásná na pohled, pohodlná na delší cesty a se slušným bočním vedením. To je vzácná kombinace. Zbožňuji i pozici za volantem. Do sedadla zapadnete jako klíč do zámku a široký středový tunel neomezuje prostor pro kolena. Navíc je z auta dost dobře vidět, čelní okno má poměrně velký sklon a je dlouhé. Třeba v takové Toyotě Supra si připadáte jako v tanku, především, když si sklopíte sluneční clonítko.
V rámci faceliftu se F-Type rázně digitalizoval, což není na škodu z hlediska předávání řidiči více informací, ale vytratí se trochu té analogovosti. Jasným příkladem je digitální přístrojový štít. Má několik režimů zobrazení a ukazuje velká a přehledná čísla. Úplná absence klasických budíků mi ale vadí, protože digitální řešení je již ve standardní výbavě. Možnost volby by byla sympatičtější.
Stejně tak dostanete v základu i novou verzi infotainmentu s úhlopříčkou 10“ a se zrcadlením chytrých telefonů s operačním systémem iOS a Android. Toto není na všech trzích standardem, někde dostanete jen prostor pro telefony s nakousnutým jablkem ve znaku. Mrštnost jednotlivých úkonů systému bohužel stále není bezchybná. Na druhou stranu mě potěšila implementace aplikace pro streamování hudby Spotify přímo do systému.
Vynikající audiosystém je základem každého dobrého grand toureru. V novém Jaguaru F-Type mají tuto funkci opět na starosti reproduktory Meridian. Ve věrnosti přenosu zvuku jsou na tom podobně jako Bang & Olufsen a o kus lépe než Harman Kardon. Žádné utopené basy, mdlé středy či nevýrazné výšky tu nejsou. K vyrovnání se systému Mark Levinson ve vozech Lexus ale ještě kousek chybí.
Pokračování 2 / 3
Zamíchané karty
Vždy jsem se chtěl projet s šestiválcovým F-Typem. Podle mě totiž nabízí ideální vyvážený balanc mezi subtilností a okázalostí. Také nebude tak těžký na předek a zároveň nabídne dostatečnou dynamiku pro všechny situace, kterým auto jako řidič grand toureru vystavíte. Zároveň má až závodní zvuk, daleko za umírněným čtyřválcem a obstojný v porovnání s uřvaným osmiválcem.
To už je ale minulost. Jaguar zamíchal motorové karty a vyložil na stůl novou nabídku. Šestiválcové eso si ale do rukávu neschoval. Respektive schoval, ale není pro náš trh. Šestiválec koupíte v Americe, Číně a spoustě dalších zemí. Evropě však byl obětován, protože nemá ani filtr pevných částic a překopat ho pro nás by bylo nákladné. A navíc, proč by to Jaguar dělal, když si právě jeden šestiválec pro Evropu vyladil, akorát řadový.
Na evropském trhu máte tři volby. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o výkonu 300 koní a kompresorem plněný osmiválec ve dvou verzích - 450 a 575 koní. Středem nabídky je nyní osmiválec P450 (testovaný), který je na našem trhu dostupný dokonce i s pohonem všech kol. To pokud chcete větší jistotu v zimě, ale hlavně protože existuje Porsche 911 Carrera 4S.
Osmiválcové F-Typy jsem slyšel už mockrát, takže jsem se moc těšil na to divadlo, které začne po stisknutí startovacího tlačítka. Kupodivu se ale nic moc nestalo. Jaguar vyhrkl pár tónů, ale po chvíli se ustálil na absolutním klidu, jako by byl snad limuzínou, která o sobě nechce dávat vědět. I dítě v kočárku by za autem usnulo.
Proč? Jaguar vybavil osmiválcové motory funkcí tichého startu, která tlumí zvuk, třeba když v brzkých ranních hodinách odjíždíte dělat nějaké tajné „jaguároviny“ a nechcete přitom vzbudit sousedy. Dá se tomu předejít tím, že přepnete před startem vůz do dynamického režimu či otevřete klapky výfuků tlačítkem.
Hned zkraje mě překvapilo ostré řízení, které s přední nápravou hýbe překvapivě lehce. Motor a převodovka ukázaly také hned po prvních pár metrech, že jsou dobře sehraná dvojka. Točivý moment se lehce a jistě převaluje přes kola na silnici a z celku je cítit krásná subtilnost. Zato podvozek není na českých silnicích nic moc a spíše šeptá do ucha, že chce více akce. Nic moc není ani valivý hluk od zadních pneumatik na dálnici.
Víc akce? Rád!
Přesuňme se. Jižní Čechy, prosluněné podzimní ráno, lehce posmrkaná silnice od nočního deště a blížící se bouře za horizontem. Tady jsem určitě správně. Tahle bouře totiž není důsledkem počasí, ale výsledkem desítek let starého inženýrství z celého světa. Nejsem tu náhodou. Koná se tu totiž závod veteránů a za pár chvil se okolo mě prožene několik desítek úžasných strojů.
Zatímco se kochám, protože paprsky slunce dopadající na sexy křivky Jaguaru F-Type jsou prostě něco úžasného, prožene se okolo mě Austin Healey, hned za ním Porsche 911 a pak čtyři vztyčené palce od dvou posádek klasických Jaguárů E-Type. Tady jsem opravdu správně. Hlavně ale kvůli tomu, že jihočeské silnice jsou pro hbitá auta přátelským prostředím.
Jaguar F-Type si nehraje na žádného ekologa. Jízdní režimy jsou tedy pouze na nepříznivé podnební podmínky, klasickou jízdu a sportovní. Poslední ze zmíněných zostří reakce na plynový pedál, rozproudí výfukový systém do hlubších tónů a připraví adaptivní podvozek na akci. To poslední je důležité, protože systém vozů Jaguar Adaptive Dynamics upravuje tuhost tlumičů za pomocí senzorů, které snímají pohyb volantu 500x za sekundu a pohyb karoserie 100x za sekundu.
Jak už jsem ale dříve avizoval, na rozbitých cestách narazíte na limity tlumičů poměrně brzy. Třeba Lexus RC F Track Edition dokázal dobře filtrovat i hodně špatné cesty, nicméně to je výsledkem nekonečného ladění k dokonalosti na verzi, která je na tyto věci dělaná. Jaguar F-Type je docela jiné auto a potvrzuje to už s prvním stoupáním ručičky otáčkoměru k omezovači.
Jestliže jsem si postěžoval nad tichostí motoru, v plném nasazení to rozhodně neplatí. Od třech a půl tisíc otáček se motor rozvášní a chce roztrhat vše, co se mu postaví do cesty. Když v těch samých otáčkách pustíte nohu z plynu, rozmetá okolí palbou z výfuků. Díky kompresoru se nemusí ospale sbírat z nízkých otáček a reaguje na sebemenší pokyn plynu. S rostoucími otáčkami pak kvičením prosí, abyste mu naložili ještě víc.
Když to uděláte, dostane jízda úplně jiný ráz. S tímto zacházením se také dostanete z klidu na 100 km/h za 4,6 sekundy. V rámci faceliftu se pro osmiválce zlepšila také odezva od osmistupňové automatické převodovky, která je ta samá, ovšem s vypůjčeným laděním od ďábelského kousku XE SV Project 8.
Překvapila mě také naprostá jistota, se kterou se Jag proplétá zatáčkami. 450 koní a 580 N.m točivého momentu je hodně, ale ani při silnějším zacházení neobjevíte žádnou kousavost. Poháněná zadní náprava je nyní tužší a o rozdělení točivého momentu mezi kola se stará elektronický diferenciál, to vše je ještě pojištěné kontrolou trakce.
Ostrá jízda tak nečekaně není žádné rodeo, ale uvědomělá a seriózní záležitost za doprovodu krásné zvukové kulisy osmiválce. Naladění odpovídají i brzdy, které nejsou tak přísné, ovšem dostatečné pro pohotové zastavení 1660 kg vážícího kupé. Na nějaké velké driftování Jaguar není, ale lehký smyk vám kontrola trakce při výjezdu ze zatáčky dovolí. Pokud ale chcete neředěný zážitek a kontrolu vypnete, nikdo vám bránit nebude. Jen vám při takovém výkonu přeji hodně štěstí.
Naprosto chápu toto naladění auta, protože jeho hlavním rivalem je Porsche 911 Carrera S, respektive Carrera 4S. Porsche vám také dovolí jet pekelně rychle, ale nehraje u toho žádné zbytečné divadlo. To si nechává až na ostřejší modely, stejně jako Jaguar, který si neurvalé dovádění nechal pro verzi R.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Jaguar F-Type nabízí překvapivě krásnou vyváženost brutálního osmiválce, který je zkrocený na denní ježdění a nebude vám dělat velkou hlavu při rychlé jízdě. Přijde mi, že jsem ho jako náhradu za šestiválec naprosto pochopil a rozumím každému detailu. Zatím jsem neviděl takhle propracovanou implementaci osmiválce do křížníku, se kterým se často rádi rychle svezete.
V celkovém součtu má vlastně jenom pár vad a jednou z nich je spotřeba. Zatímco Lexus RC F a Porsche 911 klidně natlačíte pod deset litrů naturalu, u Jaguaru to jde těžko. Pohotovost kompresorem přeplňovaného osmiválce zaplatíte daní ve výši 11,3l/100 km v kombinovaném provozu. Naštěstí to kompenzuje rozumnou cenou.
Jaguar F-Type startuje s tímto motorem na částce 2.463.681 Kč, respektive 2.650.142 Kč za kabriolet. To je samozřejmě peněz jako šlupek, ale stále méně, než chtěl Lexus za RC F (v nabídce již není) a o dost méně než zaplatíte za Porsche, které chce za ekvivalentní 911 Carreru S o milion víc.
S testovanou výbavou R-Dynamic jsem pak na palubě nic nepostrádal. Výkonný audiosystém, klimatizace, propracovaný infotainment a elektricky posuvná sedadla. Nic víc nepotřebuji. Ani s dlouhým seznamem příplatkové výbavy se pak cena nevyšplhala nad tři milion korun. Nový F-Type je prostě boží.
Jaguar F-Type: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.706.826 Kč (P300 RWD/221 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
2.463.681 Kč (P450 RWD/330 kW) |
Cena testovaného vozidla |
2.874.865 Kč (P450 RWD/330 kW) |
Technické údaje: Jaguar F-Type
Rok • stupeň výbavy
2020 • R-Dynamic
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 5 000 cm3
Vrtání • zdvih
92,5 mm • 93,0 mm
Nejvyšší výkon
331 kW (450 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
580 Nm při 2 500 až 5 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,6 s
Nejvyšší rychlost
285 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
336 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní • celková
1 660 kg • 2 050 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
15,2 • 8,0 • 10,6 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 596 mm • 1 647 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 470 × 2 042 × 1 311 mm
Základní výbava (R-Dynamic): stěrače čelního skla s dešťovým senzorem, determální čelní sklo, vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zapuštěné vnější kliky dveří, sada na opravu poškozené pneumatiky, zadní LED svítilny, přepínatelná aktivní sportovní výfuková soustava, dvě dvojité koncovky výfukové soustavy (vlevo a vpravo), konfigurovatelný režim Dynamic, Adaptive Dynamics, elektronický aktivní diferenciál s technologií rozdělování točivého momentu brzdnými zásahy (Torque Vectoring by Braking, TVbB), dynamická kontrola stability (DSC), elektrická parkovací brzda (EPB), protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronicky řízené rozdělování brzdné síly (EBD), elektricky nastavitelný sloupek řízení, sluneční clony s kosmetickými zrcátky, vnitřní zpětné zrcátko se samostmívací funkcí, výsuvné ventilační otvory vpředu, rámečky ventilačních otvorů v odstínu Graphite, leštěné pedály z ušlechtilé oceli, jednozónová klimatizace, pylový filtr, dva držáky na nápoje vpředu, dolní odkládací schránka, kovové prahové lišty s nápisem R-Dynamic, informační a zábavní systém Touch Pro, interaktivní displej řidiče, online služby pro navigační systém Pro, Online Pack, Smartphone Pack, přijímač digitálního rádiového vysílání (DAB), konektivita Bluetooth, 12V zásuvka a USB konektor ve středové konzole, systém sledování pozornosti řidiče, asistent nouzového brzdění, nouzový brzdový asistent (EBA), systém monitorující tlak v pneumatikách (TPMS), centrální zamykání s dálkovým ovládáním a funkcí automatického zamknutí dveří při rozjezdu, obvodový alarm a imobilizér, režim pro zaparkování vozu obsluhou, 6 airbagů, zadní kamera, asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu (LKA), parkovací senzory vpředu a vzadu, rozpoznávání dopravních značek s adaptivním omezovačem rychlosti, tempomat s omezovačem rychlosti, páčka pro otevření zavazadlového prostoru při uvíznutí uvnitř, startování tlačítkem
Volitelná výbava: barva karoserie Bluefire Blue (30.095 Kč), sedadla Performance čalouněná kůží Windsor v Siena Tan, interiér Ebony/Siena Tan (66.786 Kč), Climate Pack (28.536 Kč), Blind Spot Assist Pack (12.034 Kč) brzdové třmeny, červené (10.306 Kč), senzor kvality vzduchu s automatickou recirkulací vzduchu (2213 Kč) vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná a sklopná, vyhřívaná se samostmívací funkcí (14.626 Kč), Extended Leather Upgrade (59.136 Kč), střešní okno, panoramatické (31.718 Kč), sklo zadní, zatmavené (14.710 Kč), prahové lišty z ušlechtilé oceli s nápisem Jaguar, osvětlené (8346 Kč), světlomety Pixel LED s LED signaturou (41.450 Kč), víko zavazadlového prostoru, elektricky ovládané (14.479 Kč), sluneční clony v prémiovém veluru, s kosmetickým zrcátkem (1872 Kč), čalounění stropu v prémiovém veluru, odstín Ebony (45.461 Kč) sedadla elektricky nastavitelná v 6 směrech (29.416 Kč)