Vladimír Kadera: Jaguar F-Type Cabriolet 2.0 Turbo Foto: Vladimír Kadera

Vladimír Kadera: Jaguar F-Type Cabriolet 2.0 Turbo | Foto: Vladimír Kadera

Vladimír Kadera: Jaguar F-Type Cabriolet 2.0 Turbo Foto: Vladimír Kadera

Vladimír Kadera: Jaguar F-Type Cabriolet 2.0 Turbo | Foto: Vladimír Kadera

Ztělesňuje přirozenou eleganci, luxus a mrštnost.

Ztělesňuje přirozenou eleganci, luxus a mrštnost.

Vladimír Kadera: Jaguar F-Type Cabriolet 2.0 Turbo Foto: Vladimír Kadera

Vladimír Kadera: Jaguar F-Type Cabriolet 2.0 Turbo | Foto: Vladimír Kadera

39
Fotogalerie

TEST Jaguar F-Type Cabriolet 2.0 Turbo: Jsou auta, na která nelze zapomenout

Čtyřválec může v britském sportovním voze připadat jako skandál. Všichni, kdo se vyžívají v zážitcích za volantem, by ale i tak měli zpozornět.

Radosti
Celkový charakter vozu
Skvělé jízdní vlastnosti
Výkonný motor
Starosti
Vyšší cena
Nulová praktičnost
Vyšší spotřeba
8  /10
 

Má vůbec cenu testovat bílý roadster za bezmála dva miliony korun na českých silnicích, když se podobně rychlý zážitek bez střechy dá prožit i za mnohem menší peníze? Jak si vůbec může někdo dovolit chtít takový balík peněz za úplně obyčejnou verzi auta, která se bude používat jenom na sezónu?

Ano, i já jsem byl ten hnidopich, který nad dvoulitrovým Jaguarem F-Type ohrnoval nos. Přeci, když jdu do autosalonu s Jaguary, tak odejdu přinejmenším s šesti válci. V lepším případě osmi. A kompresorem. A několika stovkami koní. A pohonem zadních kol. Ach, mám rád, když mohu psát taková slova.

Dvoulitrový Jaguar je ale takový vstup do světa divokých koček. F-Type se vyrábí již šestým rokem a před dvěma lety si prošel lehkým faceliftem. Čtyřválcový motor v něm můžete koupit z jednoduchého důvodu. Britové totiž šlapou na paty Porsche. Jestliže většina verzí Jaguaru F-Type cílí proti Porsche 911, čtyřválcová verze jde po krku Porsche Boxster a Cayman. A tak je přirozeně nasazená i vyšší cenová politika.

Cenový rozdíl mezi základním čtyřválcem a šestiválcem dělá dvě stě tisíc. Takže pro někoho, kdo chce třeba jenom hezký Jaguar, dává smysl. Jenže on je mnohem víc.

Svým způsobem ho mohu porovnat s BMW Z4 sDrive30i. No a co, že Jaguar je o půl milionu dražší, respektive základní F-Type s testovaným motorem vyjde na 1.813.669 Kč. Jsou to oba roadstery, mají pohon zadních kol a turbem přeplňované čtyřválcové motory.

I po letech uhrančivý

Osobně mám hodně vyhraněný vkus na auta, co se vzhledu týče. Jen tak něco mě ze židle nezvedne. Většinou si prostě jenom řeknu: „Jo, je to hezký“. Pak jsou tu ale auta jako F-Type, která mě uhranou. Sněhově bílý roadster na mě působí stejně jako Lexus LC – prostě se místo chůze jen tak vznáším a na všechny jsem hodný.

Pomalu ho obcházím a koukám na něj. Velká přední tlama, široké boky, aktivní zadní křídlo, velká 20palcová kola, sportovní silueta a záď, která mi svým tvarem ze všeho nejvíc připomíná klasický E-Type. Tohle se prostě musí líbit každému. A taky, že jo. Kdo má rád pozornost, bude v Jaguaru jako doma. Všechno pak umocní stahovací střecha.

Navíc ty detaily, jako aktivní aerodynamické křídlo, které se vysune ve vyšších rychlostech, nebo vysouvací klika dveří, je radost sledovat. Testovací vůz byl navíc ve výbavě Chequered Flag. To znamená spoustu ozdobných prvků a připomínek k tomu, že sedíte v autě za 2,1 milionů korun. Úkolem tohoto paketu je navíc odkazovat na závodní historii značky, čehož si všimnete díky všudypřítomným vlaječkám.

Tady je řidičovo

Po usednutí za volant vás ovládací prvky doslova obalí jako nedělní řízek v trojobalu. Takhle se dělá interiér orientovaný na řidiče! Cítit se pánem situace a zároveň ne stísněně, to je klíčem k úspěchu. Vše je poskládáno tak, aby řidič necítil úzkost a paniku, že ho auto chce sežrat.

Středový tunel je hodně vytažený do kokpitu a pro spolujezdce nabízí praktické madlo. Hodí se mu to v zatáčkách. Loketní opěrka je moc vzadu a využít jí není dvakrát pohodlné. Tohle je jedno z těch aut, kde budete mít obě ruce pořád na volantu v pozici tři čtvrtě na tři.

S materiály to vůbec není špatné. Nic nemám proti koženým sedadlům s naprosto perfektní oporou těla. Ani proti skvělému volantu, který je prostě tak akorát velký a skvěle se drží. Některé detaily, jako třeba plastová madla dveří, by ovšem mohly být vyvedeny lépe, ale to je detail.

Praktičnost tu nehledejte. Tady poprvé přihlédnu k BMW Z4. Když to porovnám, na Z4 je skvělá síťovaná přihrádka za sedadly, kam si můžete uložit drobnosti, které potřebujete mít po ruce a nemusíte pro ně chodit do kufru. Tady není nic. I odkládacích prostor je poskrovnu. Pod loketní opěrkou lze připojit telefon pomocí USB a také ho tam schovat. Můj telefon se tam ale sotva vešel.

Samozřejmě tu máte klasickou přihrádku v palubní desce, tam ale budete mít většinou papíry. Díky bohu, že je tu aspoň držák na dva nápoje. Když si ale sednu do auta já a vyprázdním obsah kapes, což je telefon, peněženka, klíče od bytu a od auta, karta od práce, brýle sluneční a dioptrické a sem tam nějaké drobné, brzo se nachytám, jak se většinu věcí snažím nacpat do přihrádky ve dveřích, protože ostatní už jsou zabrané.

Stejně si mohu stěžovat i na zavazadlový prostor. Vešel se sem sotva batoh. Přitom do BMW se v klidu napakujete i na víkend s přítelkyní. Objem 207 litrů je navíc zkreslený nepravidelnou podlahou s přihrádkou. F-Type bez střechy prostě není praktické auto ani na poměry roadsterů...

Pokračování 2 / 3

Vstup do světa koček

Já mám ten motor moc rád. V koncernu JLR ho strkají všude možně. Najdete ho například v hybridním Range Roveru. Když se tak rozhodlo, že bude F-Type se čtyřmi válci, bylo jasné, po čem se sáhne. Jednotka Ingenium disponuje výkonem 221 kW (300 koní) a točivým momentem 400 N.m, rozhodně tedy nejde o žádné pískle.

Osobně mám raději, když do akcelerace mluví kompresor, nebo vůbec nic. Dvoulitrové turbo jsem si ale užíval. Aby totiž měl přeplňovaný motor takovou příjemnou gradaci výkonu a znatelnou špičku, se moc často nestává. Bez jakéhokoli zaváhání se okamžitě roztočí kolotoč štěstí pod kapotou a vyhodí vás vpřed. 

Když jsem u toho vyhazování, nesmím zapomenout Dynamic mód a Launch Control. Dynamic mód se spíná vedle voliče převodovky. Pak už stačí jen otevřít klapku výfuku (pro všechny motory standard), sešlápnout brzdu a plyn, nechat trochu nadechnout otáčkoměr a pustit brzdu. 

Motor si nažene trochu výkonu dopředu a pošle jej na zadní kola, která se okamžitý příval výkonu snaží zkrotit kontrolou trakce. Po chvíli se už všechna keramická kuličková ložiska v turbodmychadle točí jako o život a váš spolujezdec najednou chápe, proč má na středovém tunelu to madlo.

Naladění motoru pro tento vůz je prostě lahůdka. Problém pak je samozřejmě se spotřebou. Vzhledem k agresivnímu nastavení a prskání z výfuku se týdenní průměr zastavil na hodnotě 10,7 litrů na 100 km. Na delší trase při klidném cestování se ale dá dostat na devět.

A teď to nejlepší

Závodního ducha Jaguaru nepoznáte podle odkazů na jeho vzhledu, ani na charakteru motoru, ale až za volantem. Mluvil jsem o aerodynamickém spoileru. Ten se automaticky aktivuje, jakmile překročíte rychlost okolo stovky. Vrací se při 64 km/h. Když už nic jiného, je radost to sledovat.

Řízení je perfektně ostré a v rukou cítíte každou spáru na silnici. Přední kola dávají přesné a jasně čitelné informace a vás pak po chvíli napadne, že začnete zrychlovat a trochu divočit.

Kontrola trakce ale jen tak nepustí. Když budete chtít ze zatáčky vystřelit a trochu to přehnat, abyste se smáli až do té další, budete ji muset vypnout. Stačí podržet příslušné tlačítko po dobu pěti vteřin a zvukový signál vás upozorní, že se bude vrtět zadkem. A pak to vypadá, jako na soutěži v twerkingu.

To, jak si s tímhle autem můžete pohrávat, je naprostý příklad toho, jak by se mělo zábavné auto chovat. Díky menšímu motoru máte lehčí předek a tak se tato část vozu mnohem lépe zakousne tam, kam potřebujete. Když máte situaci pevně v rukou, jezdí se s ním jako s autíčkem na autodráze. Když už pak jedete moc, zadní kola vám to moc ráda řeknou.

Místo toho, aby se začala žvýkat a odhazovat kousky gumy, vás upozorní pouze trochu nervóznějším chováním. To prostě poznáte a připisuji to i té naprosté tuhosti, kterou tohle auto vládne. Hliníkové panely jsou slepené extrémně pevným lepidlem a k tomu stažené nýty ze všech stran. Výsledek pak působí jako nedobytná pevnost.

F-Type se třeba vůbec nevlní. Tohle je naprosto pevná stáj pro stovky koní. Perfektní ovladatelnost tohoto vozu je spjatá se skvělým mixem použitých komponent, ať už jde o vektorování točivého momentu nebo elektronický zadní diferenciál. Kola připevněná na dvojici kovaných příčných ramen navíc obstojně fungují i na českých silnicích. Chci tím říct, že ani na dvacítkách z vás nebude chtít díky evropskému nastavení tlumičů vytřást duši.

Pokračování 3 / 3

Konkurenti a závěr

Na Jaguaru mě nejvíc baví ta aura, kterou okolo sebe má. Stačí si přečíst tento článek, který naprosto vystihuje, jaký společenský status si tato značka i po tolika dekádách nese. 

To, že si můžete koupit Jaguar F-Type se čtyřválcovým motorem, vlastně vůbec není špatné. Hlavně, když je to jenom další z možností. Nic nenahrazuje. Pořád si můžete dojít do autosalonu a koupit jej se šesti nebo osmi válci.

Všechny verze se stahovací střechou jsou ale zoufale nepraktické, a i když je jejich cenová politika nastavena proti Porsche, jsou pořád drahé. Navíc jsem několikrát nachytal osmistupňovou automatickou převodovku ZF na švestkách a musel si některé úseky odpádlovat pod volantem. Jak funguje s ostatními motory, ale nemohu soudit.

Pak ale vyjde slunce, stáhnete střechu, necháte doma rodinu a vyrazíte do divočiny jako psanci. Je jedno, jestli vám je 25 nebo 50. V Jaguaru F-Type si užijete každý kilometr. Každou zatáčku. Každý kruhový objezd. Každý okamžik.

Jaguar F-Type 2.0 Turbo stojí v základní výbavě 1.813.669 Kč. Jeho rival Porsche 718 Boxster T pak vyjde o necelých 40.000 Kč levněji. Nastala by mně osobně rozhodovací paralýza? Vůbec ne. Koupil bych si BMW Z4 M40i za 1.659.164 Kč, které mi také prošlo rukama. Má šest válců, hladší převodovku, je praktičtější a ve výsledku má jen o litr vyšší spotřebu než Jaguar. Nebo bych ušetřil půl milionu a koupil si BMW Z4 Sdrive30i, což je spíš takový grand tourer, ale pořád fajn roadster.

Pak by ale okolo mně někdo projel v Jaguaru F-Type a já bych okamžitě věděl, že jsem si vybral špatně. Vrátily by se vzpomínky, zajel bych do autosalonu a koupil si F-Type. BMW Z4 je lepší jako auto. Jaguar F-Type je ale lepší sporťák. Zbývá mi tedy jen jediná otázka: Jaký je nový Boxster?

Jaguar F-Type - souhrn cen
Základní cena vozu                    1.813.669 Kč (2.0 l4 F-Type/221 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 2.165.295 Kč (2.0 l4 Chequered Flag/221 kW)
Cena testovaného vozu  2.330.894 Kč (2.0 l4 Chequered Flag/221 kW

Technické údaje: Jaguar F-Type

Rok • stupeň výbavy
2018 • Chequered Flag
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 997 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 92,3 mm
Stupeň komprese
9,5:1
Nejvyšší výkon
221 kW (300 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 500 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,7 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
207 l
Objem palivové nádrže
52 l
Hmotnost: provozní • celková
1 545 kg • 1 925 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 622 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 597 mm • 1 649 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 482 × 1 923 × 1 308 mm

Základní výbava: Paket Exterior Black Design Pack s rozšířenými bočními prahy, 20" kola z lehké slitiny s 6 dvojitými paprsky Gloss Black, vyhřívaný volant s logem Chequered Flag a červeným dekorativním prvkem, středová konzola v provedení Black Brushed Aluminium, sedadla Performance s reliéfním logem Chequered Flag, otevřený diferenciál se systémem Torque Vectoring, dynamická kontrola stability (DSC), režim pro jízdu v dešti, na ledu, na sněhu, ambientní osvětlení interiéru, automatická klimatizace, systém Touch Pro s 10" dotykovou obrazovkou, navigační systém Pro, USB a 12V zásuvka ve středové konzole, nouzový brzdový asistent (EBA)

Volitelná výbava: Sedadla elektricky nastavitelná v 6 směrech, vyhřívaná a chlazená (29.417 Kč), Climate Pack - dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívané čelní sklo s automatickým vypínáním (22.424 Kč), větrná clona (5838 Kč), Audiosystém Meridian Sound (80.422 Kč), Přijímač digitálního rozhlasového vysílání DAB (11.971 Kč), Jaguar Smart Key System s funkcí Keyless Entry (15.617 Kč).
 

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud