88
Fotogalerie

Test ojetiny: Škoda Superb I 1,8T - spousta místa za málo peněz

I přes svůj unylý a nenápadný vzhled budí první novodobý Superb emoce. Protože je to Škodovka. Po delší době jsme se za jeho volant vrátili. Šlo o jeden z posledních vyrobených vozů v takřka raritní motorizaci: tento Superb na rozdíl od většiny svých sourozenců „nechrochtá“, neboť pod jeho přední kapotou trůní zážehový čtyřválec 1,8 l s turbem!

Kapitoly článku:


Pro koho to je?

Na to, jak konvenční to je model, jej není snadné jednoznačně zařadit do běžné kategorie. Pokud bychom za určující brali prostor pro posádku a rozvor náprav, bylo by třeba Superb I považovat za typického reprezentanta vyšší střední, či dokonce vyšší třídy. Ale má to háček. Superb se prodával za ceny běžné spíše ve střední třídě, navíc i nejsilnější motor v nabídce s výkonem 142 kW na vyšší třídu nestačí. Takže tento rébus prakticky nemá jednoznačné řešení (podobně jako u Octavie).

Jednoznačnou a již poněkud provařenou devizou prvního novodobého Superbu je prostor pro cestující na zadních sedadlech. Pro kolena tam mají pasažéři tolik místa, že jej prakticky nemají možnost využít. Osobně si raději neodvažuji představit člověka, jehož tělesné proporce by celý prostor beze zbytku vyplnily, neboť třeba pro hlavy je tam místa tak akorát pro postavu běžného vzrůstu…

P1010061.jpgP1010077.jpgP1010014.jpg
Škoda Superb ve své původní podobě z roku 2001

Klasický tříprostorový čtyřdveřový sedan Škoda Superb se veřejnosti představil na frankfurtském autosalonu v roce 2001, přičemž jeho nástup předznamenala již ženevská studie z téhož roku pojmenovaná Montreaux. Superb se stal třetí modelovou řadou automobilky Škoda, když na trhu doplnil Fabii a Octavii, a váže se k němu celá řada firemních prvenství.

Jak šel čas

Zmiňme alespoň ta nejdůležitější. Byl to pro Škodovku první víceválcový vůz po době delší než půl století, poprvé od roku 1971, kdy skončila výroba Octavie, měl motor uložený vpředu podélně, poprvé v dějinách se pod jeho kapotou objevovaly vidlicové motory (zřejmě jediným pokusem byl do té doby osmiválcový Superb 4000 z roku 1940, jenž vznikl v sérii několika vozů) a tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho.

Skoda Superb 640.jpgSkoda Superb OHV.jpgSkoda Superb 3000.jpg
Je nač navazovat: Škoda Superb 640 (1934) / Škoda Superb OHV (1938) / Škoda Superb 3000 (1947)

Automobilka Škoda Auto mohla použít název Superb pouze právě díky jeho odkazu na historickou ideovou předlohu, neboť mezinárodní konvence již dlouhou dobu zakazují uvádět jména s hodnotícím nádechem. Zprvu prodeje neplnily očekávání automobilky a ještě v roce 2007 Dr. Martin Winterkorn, tehdy nový šéf koncernu VW Group, dokonce zvažoval, zda bude mít Superb I vůbec pokračování.

Věci se však daly záhy do pohybu a směřovaly k lepšímu, zvláště velcí flotiloví zákazníci získávali důvěru v komfortní a dostupný vůz. Atraktivitu Superbu se automobilka Škoda navíc snažila podporovat průběžnými úpravami vzhledu i mechanických skupin. Bylo ale jasné, že Superbu I chyběla nejen alternativa pohonu všech kol, ale především praktičtější kombiverze, což ale již následnický model Superb II napravil.

Průběžné modernizace

Vůbec první sada modifikací přišla již v půli roku 2004, ale na první pohled jsou změny takřka neznatelné. Do jejich seznamu patří například modifikace rádií a navigací, rozšíření diagnostického systému OEBD, instalace nesouměrně sklápěných zadních opěradel (do té doby byla podle zvyklostí dané kategorie pevná) a další úpravy zavazadelníku, jenž k stávajícím 462 litrům objemu přidal dalších 18 l. Do nabídky přibyly nové ráfky a dvojice nových odstínů laku.

Skutečný facelift čekal Superb I až v modelovém roce 2007, jen dva roky před premiérou zcela nové generace. Nejvýraznějším a na první pohled zřetelným vylepšením vnějšího designu rozsáhleji modifikovaného Superbu je nová maska chladiče s výraznější třídimenzionální podobou a mohutnějšími svislými žebry, zasazená do chromovaného rámečku.

P1100197.JPGP1100199.JPGP1100218.JPG
Facelift přinesl hlavně novou masku, upravené zadní svítilny a větší zpětná zrcátka s vestavěnými bočními blikači

Do vnějších zpětných zrcátek jsou zakomponována boční směrová světla. Zrcátka navíc dostala i citelně větší odrazovou plochu a ve spodní části pak zdroje LED pro osvětlení prostoru okolo vozu. Nový design mají i přední směrová světla integrovaná ve světlometech s čirými krycími skly. Zadní svítilny dostaly, podobně jako se stalo zvykem i u ostatních modelů Škoda, charakteristický profil ve tvaru písmene C.

Superb modelového roku 2007 charakterizují i nová provedení interiéru a přístrojového panelu. Na přístrojovém štítě je u nich použito bílé, velmi jemné podsvícení (namísto dosavadního zeleného). Ke stupňům výbavy Classic, Comfort a Elegance přibyla také vrcholná úroveň Laurin&Klement.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud