Autosalon skončil, nastal čas na rekapitulaci. Co zde bylo ještě představeno kromě aut hlavního proudu, o kterých jsme již psali?
Kapitoly článku:
Autosalon, aby byl hoden svého názvu, by měl být galapřehlídkou. A to nejen toho, co se právě vyrábí a běžně nabízí, ale i aut mířících do budoucnosti, naznačujících trendy.
Z tohoto pohledu se v Brně vystavující firmy poměrně výrazně rozdělily na ty řekněme s čistě pragmatickým, obchodním přístupem k věci a na ty s nadhledem. Exponáty těch prvních prakticky jen kopírovaly výkladní skříně značkových showroomů, zatímco ty druhé předvedly něco z vývojových dílen. K radosti automobilových fandů…
O těch prvních v tomto textu nic nenajdete, o těch jsme již psali, nás tentokrát zajímaly mnohem víc ty druhé. I proto, že auto je více než století nejen předmětem velkého byznysu, ale hlavně symbolem technického pokroku a vývoje.
CITROËN
Nejen podle abecedy, ale i podle atraktivity celého stánku patří francouzské značce první místo: ponechme v duchu předešlých řádků stranou takové bonbonky jako v Česku premiérový – a vskutku oku lahodící - model DS4 i rallyeovému speciálu se blížící DS3 Racing. Ale na své si přišli hlavně automobiloví fandové-vizionáři.
Zatímco elektromobil C-Zero je již téměř prodejní realitou (představili jsme v AR eko-testem), ještě větší pozornost budil hlavní poutač celé expozice a vůbec jeden z nejzajímavějších exponátů celého salonu – elektrokoncept Survolt.
Auto, které se poprvé představilo loni na jaře v Ženevě, už dokázalo i na závodním okruhu, že je životaschopné. Parametry: dva elektromotory o kombinovaném výkonu 300 koní dávají vozu maximální rychlost až 260 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h pod 5 s; energii dodávají dvě lithium-iontové baterie o hmotnosti 140 kg s kapacitou dojezdu až 200 km. Úctyhodné… a hlavně krásné auto.
JAGUAR
Společný stánek této značky s Land-Roverem byl sice jakoby trochu stranou, ovšem určitě ne tím, co nabízel. Novinky XF a XK v modelovém provedení 2012 samy o sobě byly dost velkou atrakcí.
K dokonalosti scházelo už jen, kdyby se objevil i supersportovní model C-X75. Do Brna se sice nedostavil, ale již tak informace, které byly na stánku k dispozici, alespoň trochu lítost napravily: jen krátce před autosalonem firma potvrdila, že opravdu začne vyrábět tento hybridní speciál, spolupracuje se stájí F1 Williams.
Kombinace přeplňovaného benzínového motoru s dvěma výkonnými elektromotory a pohonem všech kol zajistí zrychlení 0-100 km/h za méně než 3 s, 0-160 km/h za méně než 6 s a maximální rychlost přes 350 km/h. Výroba: 250 kusů. A cena? 700 000 liber je přece jen trochu víc, takže vás ani nemusí mrzet, že je zrovna nemáte po kupě.
KAIPAN
K této malé domácí značce míří naše pochvala. Vždyť zatímco jiné – i proslulé - značky se nezmohly na to ukázat nic víc, co by bylo nad rámec, no řekněme skladových zásob, nejmenší česká automobilka s roční produkcí počítanou v desítkách kusů si už také troufla na vývoj vlastního elektromobilu.
Ve spolupráci s ostravskou Vysokou školou báňskou a firmou Isotra vyvinuly model VoltAge, poháněný dvěma asynchronními, vodou chlazenými elektromotory o výkonu 2x24 kW. Vůz je postaven na upravené platformě roadsteru Kaipan 14. Právě teď probíhá jeho homologace pro běžný provoz. A ještě jedna pochvala – ve firmě uvažují logicky, takže nabízejí zároveň i nabíjecí stanice VoltageStation.
KIA
Žádné velké skoky do budoucna, ale alespoň malý krok nutno kvitovat: nový nejmenší model Picanto je už v základní nabídce také v originální tovární verzi na LPG. Litrový motor 60 kW, ostatní parametry srovnatelné se stejně velkým benzínem – dobrá nabídka.