Na veřejnost se nedávno dostaly snímky zajímavé techniky, o jejíž patentování si zažádalo Ferrari. Zapřisáhlé fanoušky italské značky přitom mohou plány zprvu docela vyděsit.
Dle patentové žádosti podané u evropských orgánů vyvíjí Ferrari jednotku, která bude úsporná ve spotřebě paliva a také zajistí nízkou produkci škodlivých emisí. Plány totiž ukazují přeplňovaný čtyřválcový motor, který přímo uvnitř výfukového potrubí využívá turbínu pohánějící generátor k vytváření a uchovávaní elektrické energie.
Energie je poté směrována k elektromotoru, jenž může pohánět přední kola, ale také k samostatnému elektrickému kompresoru přeplňujícího spalovací motor. Turbína ve výfukovém potrubí tedy není s kompresorem nijak mechanicky propojena a všechno řídí elektronika.
Tento koncept může zaujmout hned několika výhodami. Díky elektrické asistenci a nezávislosti kompresoru lze redukovat klasickou prodlevu odezvy konvenčně přeplňovaných jednotek, zatímco turbína přímo ve výfukovém potrubí by mohla vylepšit zvyšujícími se otáčkami zvukový projev motoru.
Hlavní výhody ale nakonec představuje samotné hybridní uspořádání, které by ulehčilo práci přeplňovanému spalovacímu motoru, snížilo spotřebu paliva a rovněž tvorbu emisí.
Co se týče zmíněného čtyřválce, zatím fanoušci nemusí propadat panice. Ferrari se o použití čtyřválcového motoru u žádného ze svých současných či budoucích modelů nezmínilo. O plánech hybridizace však již víme.
Patentový nákres tak sice ukazuje motor o čtyřech válcích, ale jeho použití může být v dokumentaci čistě pro zjednodušení. Kvůli vyobrazení nové hybridní techniky netřeba znázorňovat celý dvanáctiválec či osmiválec. Princip zůstává stejný.
Další možností je nakonec opravdový vývoj čtyřválcového hybridu, ovšem k využití v nadcházejících modelech příbuzných značek Maserati či Alfa Romeo. Při pohledu do minulosti na druhou stranu zjistíte, že malý čtyřválcový motor již Ferrari používalo, a to v 50. letech ve svých závoďácích.