9
Fotogalerie

Nissan: elektrické řízení „by wire“ v sérii již v roce 2013

Už během příštího roku hodlá koncern Nissan v sériové produkci vybraných modelů Infiniti zavést plně „elektrifikované“ řízení předních kol.

Mechanická vazba mezi volantem a řídicími koly je neodmyslitelnou součástí prakticky každého dopravního prostředku současnosti. U automobilů se během desítek let vystřídala řada systémů od pastorku s maticí po takřka dokonalý hřebenový mechanizmus a druhá půle dvacátého století se stala svědky zavádění nejrůznějších posilových prostředků snižujících síly na volantu a usnadňujících manévrování.

V současnosti již, až několik výjimek, byly klasické kapalinové posilovače nahrazeny nerůznějšími kombinacemi čerpadel a elektroniky, které citelně snižují odběr výkonu z pohonné jednotky. Právě posilovače řízení do značné míry ovlivňují jízdní vlastnosti a řiditelnost vozu a věnujeme se jim i v každém testu na AutoRevue.

Infiniti rizeni by wire 4.JPGInfiniti rizeni by wire 5.JPG
Schéma klasického řízení s mechanickou vazbou mezi volantem a koly

Pro výrobce jde totiž vždy o ladění kinematiky pohybu předních kol v rámci dynamických změn s účinkem a dávkováním energie ze strany posilovače, jehož výsledkem mohou být prakticky jen kompromisy mezi ovladatelností vozu v nejrůznějších provozních podmínkách, ovládacími silami na volantu, odezvami od přejížděných nerovností a požadavky na spotřebu energie.

Infiniti rizeni by wire 8.JPGInfiniti rizeni by wire 9.JPG
K bezpečnosti provozu tohoto systému má posloužit kombinace trojice řídicích jednotek a mechanického spojení volantu s řídicími koly skrze spojku

Hlavně z důvodu snižování emisí v posledních letech světové automobilové koncerny vábí možnost zrušit mechanické vazby mezi ovládacími prvky okolo řidiče a komponenty pohonu a ovládání vozidla a nahradit je pouze toky digitálních informací s řízením „by wire“. Tyto snahy nejsou ničím novým a odehrávají se na různých polích, připomeňme například brzdy „po drátu“ Sensotronic u vozů Mercedes-Benz E-Class (W211), od nichž bylo v tichosti upuštěno ve prospěch konvenční soustavy již v rámci faceliftu v roce 2006.

Infiniti rizeni by wire 3.JPGInfiniti rizeni by wire 1.JPGInfiniti rizeni by wire 2.JPG
Novinka se má ve vozech Infiniti objevit již v průběhu příštího roku

Mechanické vazby pochopitelně nesou celou řadu problémů a energetických ztrát, ale řidiči nabízejí jakous takous jistotu, že se mu podaří zachovat si nadvládu nad svým vozem za všech okolností. Na druhou stranu se v dohledné době neobejdeme bez dalšího odmazávání těchto vazeb ve prospěch čistě elektronických systémů, jež nabízejí dokonale naprogramované reakce, přesnost a střídmost ve spotřebě energie. Ovšem za předpokladu, že se nic nepokazí…

Již v průběhu roku 2013 hodlá koncern Nissan do běžné produkce vypustit několik modelů své špičkové značky Infiniti, jež nabídnou plně elektronické řízení kol bez mechanické vazby s volantem. Výrobce slibuje kromě snížené spotřeby paliva především rychlejší reakce na pokyny řidiče, přesnější odezvy a odstranění rázů od nerovností vozovky.

Infiniti rizeni by wire 6.JPGInfiniti rizeni by wire 7.JPG
Pokyny volantem jsou peváděny v elektronické signály

Systém Nissanu využívá soustavy celé řady komponent včetně snímače pohybů volantu, řady řídicích jednotek, kamery usnadňující zachovávání jízdy v přímém směru či spojky, která v případě selhání systému zajistí přechod ke konvenčnímu řízení s mechanickou vazbou. Snímače sil na volantu posílají informace k primární, ztrojené řídicí jednotce, jež přenáší impulzy k elektromotorům upravujícím úhel natočení kol.

Odezvy na pokyny řidiče mají být podstatně rychlejší než u konvenčních přímých systémů. Zároveň se do volantu nepřenášejí žádné vlivy od zvlněné vozovky a při nárazech bočních větrů vůz díky kameře sám udržuje jízdu v požadovaném směru, což má prakticky zamezit nutnosti drobných korekcí směru jízdy. Riziko selhání celého systému má být sníženo instalací hned trojice paralelních řídicích jednotek, a i kdyby k němu mělo přeci jen dojít, stále zůstává záloha v podobě mechanického spojení volantu s předními koly skrze spojku. Sepnutí této spojky je ovšem opět řízeno čistě elektronicky...

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud