48
Fotogalerie

Test Mazda CX-7 2,3T: ztělesnění crossoveru

Crossover je kouzelné slůvko pod které se vejde vše mimo běžné automobilové segmenty. Ani ryba ani rak? My říkáme CX-7.

Kapitoly článku:


A nebo expedice Adam 84. Všichni víme, že tato expedice se podařila. Světového génia zachránila a Návštěvníci zde připravili Sametovou revoluci podle manuálů CIA. Anebo to bylo jinak? V tehdejším populárním seriálu o našich potomcích zachraňujících génia v roli expedičního automobilu účinkovala tehdy populární lada Niva, svým způsobem také crossover. To se vzal technický základ žiguli, v kovárně se to popasovalo a vznikl vynikající sovětský off-road.

Nějak podobně asi vznikala Mazda CX-7. Účastníci expedice japonských designérů (zdůrazňuji nikoliv konstruktérů) si z výpravy po USA přivezla skicu něčeho, čemu nedokázali v Hiroshimě odolat. Ani ryba ani rak. Možná také princezna koloběžka, přijde i nepřijde, oblečená i nahá. Oproti českým Návštěvníkům ale překvapivě nežhavíme, ale zapalujeme. Naftového motoru se totiž americká Mazda nedočkala.

Krasavice

Mazda CX-7 se vymyká evropskému pojetí automobilu. Modrá metalíza s náznaky fialové zhodnocuje ostré rysy japonského samuraje s americkým pracovním vízem. Přídi vozu dominuje předsunutá přední maska s mohutným grilem, ještě masivnějším předním nárazníkem a agresivními tubusy jednotlivých reflektorů v předních světlometech. Spodní nelakovaná část předního nárazníku potvrzuje, že Mazda CX-7 není žádným off-roadem, vlastně ani plnohodnotným SUV, i když o tom si více řekneme v následujících kapitolách.

mazda_cx7test/P2010953.JPG mazda_cx7test/P2010954.JPG mazda_cx7test/P2010986.JPG

Líbivé prvky v podobě reflektorů, průduchů v předním nárazníku, nebo vyloženě prémiové postranní ukazatele směru ve vnějších zpětných zrcátkách směřují CX-7 spíše pro movitější zákazníky, podobně je chápán turbomotor pod kapotou bez sebemenší snahy šetřit palivo.

Zboku vytváří dynamiku zajímavá spodní vlnovka bočního prosklení, u testovaného kousku navíc v kombinaci s tmavými zadními skly a chromovanými klikami. Na takové detaiyl dnes nejsme v Evropě zvyklí, kdežto v USA svázané rychlostními předpisy více dbají na podobné detaily, než na jízdní vlastnosti. Právě profil Mazdy připomíná kosmickou loď s ladnými tvary delfíního těla.

mazda_cx7test/P2010974.JPG mazda_cx7test/P2010957.JPG mazda_cx7test/P2010955.JPG

Na zádi si vybavujeme tvary Audi A4 Avant z konce devadesátých let a oživujícím prvkem je čirá optika koncových svítilen, jenž je v Evropě doménou tuningu a v USA běžným doplňkem luxusnějších automobilů. Nechybí ani obligátní srdíčkovité prosklení výklopné zádi. Naopak dvojice koncovek výfuku je podle nás nedostatečně zharmonizovaná s celkem a dostatečně nezdůrazňuje sílu vozu.

Mazda CX-7 jako celek je skutečným vozem návštěvníků. Kdyby se návšěvníci natáčeli dnes v globalizovaném Světě, jistě by Ladu Nivu nahradila právě Mazda CX-7. Za design tleskáme a jistě nejsme sami.

mazda_cx7test/P2020011.JPG mazda_cx7test/P2010960.JPG mazda_cx7test/P2010962.JPG

Snaha o prémiovost

Otevření dveří s sebou nese dva překvapivé poznatky. Tím prvním jsou poněkud plechové dveře, jejichž zvuk při otevírání i zavírání připomíná svého času hit československých motoristů v podobě Wartburgu 353 Tourist, jenž by se výškou podvozku mohl směle srovnávat právě s Mazdou CX-7.

Druhým poznatkem je dojem prémiovosti v interiéru. Zejména leštěný plast vypadá úžasně a tak je jen škoda, že matná masa tmavého plastu je opět tvrdá jako chléb v československých prodejnách Jednota.

mazda_cx7test/P2020053.JPG mazda_cx7test/P2020051.JPG mazda_cx7test/P2020048.JPG 

Palubní deska každé Mazdy má několik poznávacích znamení. Přístrojový štít má červené podsvícení a výrazné tubusy jednotlivých přístrojů. Středový panel je složen z tvrdého plastu a imitace hliníku. Mazda CX-7 přesto vypadá uvnitř stejně originálně jako zvenku. Jedním ze zajímavých prvků je tříramenný volant s imitací karbonu z lesklého tmavého plaqstu, nebo kruhové výdechy klimatizace, neskutečně podobné těm ve Škodě 130 Rapid. Zkrátka inspirace napříč dekádami.

Ale zpět k architektuře palubní desky. Horní část palubní desky tvoří žlábek opatřený uprostřed krystalovým displejem palubního počítače. Následuje středová část s přístrojovým štítem a začátkem středového panelu. Ten je přehlídkou nejrůznějších tlačítek, ze kterých by se zejména ženám zamotala hlava.

mazda_cx7test/P2020055.JPG mazda_cx7test/P2020057.JPG mazda_cx7test/P2020056.JPG

Úložná schrána před spolujezdcem je kupodivu podobně veliká jako ta ve Škodě 120, zato středový tunel nese řadu odkládacích schránek, prohlubní a také linky s imitací hliníku a masiv s imitací karbonu. Středová loketní opěrka už je pro jistotu z pravé kůže.

Přední sedadla nabízejí pohodlné sezení a záda v nich nebolí ani po stovkách kilometrů. Mazda CX-7 se nabídkou sezení řadí spíše k osobním automobilům než k SUV, jejichž negativem jest, že převzaly řidičské kozlíky z off-roadů.

mazda_cx7test/P2020024.JPG mazda_cx7test/P2020030.JPG mazda_cx7test/P2020033.JPG

Na zadních sedadlech je nepřeberné množství místa podobně jako u ostatních SUV. Tedy hlavně směrem na výšku. Ostatní rozměry odpovídají vyšší střední automobilové třídě v Evropě. Jen kožené čalounění se v horkých letních vedrech lepí na kůži pasažérů.

Zavazadlový prostor ctí tradice amerických SUV a je co nejvíce přehledný s minimálním počtem přihrádek v jednotlivých zákoutích. Pod rovným dnem se nachází neplnohodnotné rezervní kolo, naopak potěšující je systém sklápění opěradel zadních sedadel páčkami v zavazadelníku, jenž nám připomněly časy stopětek.

Po sklopení oněch opěradel vznikne takřka rovná plocha a sami jsme si vyzkoušeli, že v Mazdě lze bez problému i přespat. Celkově představuje interiér Mazdy CX-7 příjemné řidičské pracoviště a ještě příjemnější obývací pokoj pro celou posádku. Věřte, že v této Mazdě budete vrcholně spokojeni.

mazda_cx7test/P2020015.JPG mazda_cx7test/P2020017.JPG mazda_cx7test/P2020022.JPG mazda_cx7test/P2020027.JPG

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud