Český trhák: Škoda vyrobila třímiliontou Fabii

Automobilka Škoda Auto slaví jubileum. Od roku 1999, kdy se poprvé objevil model Fabia, vyrobila už tři miliony těchto vozů. Určitě dobrý důvod se trochu poohlédnout za historií jednoho z nejúspěšnějších modelů česko-německé značky.

V továrně v Mladé Boleslavi sjel z výrobní linky jubilejní třímiliontý vůz řady Fabia. Konkrétně jde o bílé provedení Green Line, které si objednal zákazník z Německa. Fabia přišla na trh v roce 1999, druhá generace následovala v roce 2007. Celkem bylo dosud vyrobeno 1 788 063 vozů první generace, ta aktuální už má na svém kontě 1 211 937 vyrobených exemplářů. Aktuálně se Fabia vyrábí v České republice, Rusku, Číně a Indii a prodává se ve 103 zemích po celém světě.

Fabia poprvé

Škoda Fabia přišla coby nástupce konstrukčně dost staré Felicie v roce 1999. Jejímu oficiálnímu představení na autosalonu ve Frankfurtu předcházelo několik špionážních fotografií, které se objevily v tisku. Prodej pak byl zahájen přesně 4. prosince téhož roku. Na rozdíl od Felicie dostala Fabia zcela nový základ (platformu A04), kterou později koncern VW použil pro další své modely (Polo, Ibiza). Na úvod měli zákazníci k dispozici trojici benzinových motorů o objemu 1,4 litru. Základní nabídl maximálně 50 kW a rozvod OHV, výkonnější jednotky se šestnáctiventilovým rozvodem poskytly 55 kW a 74 kW.

Untitled 1.bmpUntitled 3.bmp
Fabia s karoserií sedan přišla po základním hatchbacku a malém kombi jako poslední. Na českém trhu se moc neujala.

Postupem času přicházely nové motorizace a hlavně další karosářské verze. V roce 2000 se představilo u nás velmi oblíbené kombi nabízející zavazadlový prostor o objemu 426 l. O rok později pak přišla třetí a pro někoho možná poněkud zvláštní varianta sedan, která naopak na českém trhu příliš vidět není, přestože nabídla ještě větší zavazadelník než kombi (438 l). Kromě sedanu se mohla Fabia v roce 2001 pochlubit také dalšími novinkami – úpravami prošel podvozek. Rok 2004 pak znamenal pro Fabii decentní facelift.

Od Junioru po WRC

Podobně jako jiní, také Fabia první generace se za svůj život dočkala různých více či méně zajímavých variant. Začít můžeme například od bez nadsázky oholeného provedení Junior. To přišlo v roce 2001 nejprve s motory 1.4 MPI (44 kW) a 1.0 MPI (37 kW), litrová jednotka ovšem byla velmi rychle nahrazena tříválcovou jedna-dvojkou HTP (40 kW). Junior přišel o vše, co mohl. Na autě byl jeden zámek, chybělo víko u schránky spolujezdce, plato zavazadelníku, posilovač nebo lakované nárazníky. Standardem byly třináctipalcové disky a airbag řidiče. Mimochodem stovku zvládl Junior s litrovým motorem za 21,5 s.

Další poměrně málo vídanou verzí je Fabia Praktik. Ta se na trhu ukázala v roce 2002, ale za necelý rok ji výrobce opět z trhu stáhl. Šlo o Fabii Combi v úpravě N1. Zájemci mohli vybírat mezi benzinovým motorem 1.4 MPI o výkonu 50 kW a nepřeplňovanou naftovou jednotkou 1.9 SDI nabízející 47 kW. Cena startovala na 274 098 Kč bez DPH.

Ženevský autosalon konaný v roce 2003 pak přinesl zřejmě vůbec nejzajímavější variantu – Fabii RS. Pro mnohé celkem překvapivě se pod kapotou objevil naftový motor 1.9 TDI PD naladěný na 96 kW a 310 Nm. Dnešní doba, kdy jsme se dočkali třeba už i „emkového“ BMW s třikrát přeplňovaným dieselem ukazuje, že to bylo docela nadčasové rozhodnutí. Stovku zvládla vrcholná Fabia za 9,6 s a maximálně se dokázala rozjet na 204 km/h. To vše při kombinované spotřebě 5,6 l/100 km.



Spolu s Fabií RS se v Ženevě 2003 ukázala také Fabia WRC osazená přeplňovaným čtyřválcovým dvoulitrem odvozeným od přeplňované a sériově prodávané jedna-osmičky. Maximální výkon dosahoval obligátních 221 kW. Nechyběl samozřejmě pohon všech kol s trojicí elektronicky řízených diferenciálů. 

Škoda Fabia podruhé

Na jaře roku 2008 vstoupila na český (a také několik dalších) trh nová, v pořadí druhá generace. Auto dostalo design navazující na Roomster a všude možně kritizované nevyvážené proporce. Oproti svému předchůdci je druhé vydání delší, vyšší a užší. Zavazadelník narostl z původních 260 litrů na 300 litrů, přičemž po sklopení zadních sedadel lze dosáhnout na 1163 litrů. Pro začátek připravil výrobce paletu motorizací zahrnující čtyři benzinové a tři naftové jednotky. Nejslabší motor vyprodukoval 44 kW, ten nejvýkonnější pak 77 kW (1.6 16V).

Zatímco u první generace dostala Fabia novou platformu A04 a ostatní koncernoví sourozenci přišli až po té, u druhé generace postupovalo vedení VW zcela opačně. Druhá generace stále využívá stejný základ, jako ta první, zatímco Ibiza dostala coby první model zcela nový a po všech stránkách lepší základ.

Postupně mladoboleslavská automobilka přišla s verzemi Scout, Green Line a nechybí ani RS, představené v roce 2010 v obou karosářských verzích (hatchback a kombi). Pod kapotou vystřídal naftovou jedna-devítku přeplňovaný benzinový motor 1.4 TSI nabízející 132 kW. Ten je výhradně spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Škoda po odchodu ze seriálu WRC avizovala, že pokud se vrátí do motoristického sportu, zaměří se na levnější kategorii S2000. A tak se také nakonec stalo. Ženevský autosalonu roku 2007 se stal dějištěm slavnostního odhalení konceptu závodní verze Fabie druhé generace, která aktuálně na závodních tratích slaví jeden úspěch za druhým.

Také druhá generace Fabie se objevila v několika různých provedeních. Zmínit můžeme například designové Monte Carlo nebo limitovanou edici Fabie RS Edition S2000. Jednoznačně nejzajímavější koncept se ale ukázal minulý rok. Otevřená studie Fabia RS 2000 představená na akci GTI u jezera Wörthersee vzbudila obrovský zájem. Od Volkswagenu ovšem přišly jasné zprávy. Jde pouze o studii a tak to také zůstane.

Aktuálně tedy slaví model Škoda Fabia jubileum tří milionů vyrobených kusů a pomalu se začíná mluvit o třetí generaci. Ta by se měla objevit na jaře roku 2014 a jako základ poslouží nová modulární platforma MQB. Volkswagen, respektive Škodovka slibuje větší rozvor a více místa v interiéru. Cena má začínat na 10 000 euro.

Škoda Fabia v testu

Test: Škoda Fabia Junior 1.0 – Cesta na dol ?
Škoda Fabia Combi: Malé auto velkého významu
Test: Škoda Fabia Praktik asi nenahradí pick-up

Třicet tisíc kilometrů za volantem Fabie sedan (zkušenosti)
Test Škoda Fabia Combi HTP: český sen?
Test Škoda Fabia RS: Rozumný Sportovec
Test Škoda Superb 1,6 TDI GreenLine: zelinář
Test: Škoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI - bezcharakterní kráska

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud