Zatímco motorsport divize Škody pilně pracuje na uvedení  nové generace závodní Fabie pro kategorii Rally2 , mladoboleslavská automobilka se znovu ohlíží na své závodní speciály minulosti i blízké budoucnosti. | Škoda 1100 OHC Zdroj: Škoda

Zatímco motorsport divize Škody pilně pracuje na uvedení nové generace závodní Fabie pro kategorii Rally2, mladoboleslavská automobilka se znovu ohlíží na své závodní speciály minulosti i blízké budoucnosti. | Škoda 1100 OHC | Zdroj: Škoda

Přesněji nám tedy přináší hrstku zajímavých videí, ve kterých ukazuje rozmanitost zvukového projevu jednotlivých speciálů. | Škoda 1100 OHC Zdroj: Škoda

Přesněji nám tedy přináší hrstku zajímavých videí, ve kterých ukazuje rozmanitost zvukového projevu jednotlivých speciálů. | Škoda 1100 OHC | Zdroj: Škoda

U příležitosti letošního jubilea 120 let úspěchů značky v motorsportu se v krátkých videích postavila na start pomyslné soutěže šestice závoďáků – letitý spider 1100 OHC... | Škoda 200 RS Zdroj: Škoda

U příležitosti letošního jubilea 120 let úspěchů značky v motorsportu se v krátkých videích postavila na start pomyslné soutěže šestice závoďáků – letitý spider 1100 OHC... | Škoda 200 RS | Zdroj: Škoda

...legendy 200 RS a 130 LR, rovněž Favorit 136 L a z nejnovější techniky i poslední Fabia Rally2 evo a dokonce experimentální prototyp  elektrické rallye Fabie RE-X1 Kreisel . | Škoda 200 RS Zdroj: Škoda

...legendy 200 RS a 130 LR, rovněž Favorit 136 L a z nejnovější techniky i poslední Fabia Rally2 evo a dokonce experimentální prototyp elektrické rallye Fabie RE-X1 Kreisel. | Škoda 200 RS | Zdroj: Škoda

Všechna auta předvedou nastartování a následný rozjezd, názorně ukazující, jak se projev závodních speciálů Škody za uběhlých více než 60 let proměnil. | Škoda 130 LR Zdroj: Škoda

Všechna auta předvedou nastartování a následný rozjezd, názorně ukazující, jak se projev závodních speciálů Škody za uběhlých více než 60 let proměnil. | Škoda 130 LR | Zdroj: Škoda

V diskuzi se pak můžete podělit o názory, který závoďák podle vás zní vůbec nejlépe. | Škoda 130 LR Zdroj: Škoda

V diskuzi se pak můžete podělit o názory, který závoďák podle vás zní vůbec nejlépe. | Škoda 130 LR | Zdroj: Škoda

| Škoda Favorit 136 L Zdroj: Škoda

| Škoda Favorit 136 L | Zdroj: Škoda

| Škoda Favorit 136 L Zdroj: Škoda

| Škoda Favorit 136 L | Zdroj: Škoda

| Škoda Fabia Rally2 evo Zdroj: Škoda

| Škoda Fabia Rally2 evo | Zdroj: Škoda

| Škoda Fabia Rally2 evo Zdroj: Škoda

| Škoda Fabia Rally2 evo | Zdroj: Škoda

| Škoda Fabia RE-X1 Kreisel Zdroj: Škoda

| Škoda Fabia RE-X1 Kreisel | Zdroj: Škoda

| Škoda Fabia RE-X1 Kreisel Zdroj: Škoda

| Škoda Fabia RE-X1 Kreisel | Zdroj: Škoda

Přesněji nám tedy přináší hrstku zajímavých videí, ve kterých ukazuje rozmanitost zvukového projevu jednotlivých speciálů. | Škoda 1100 OHC Zdroj: Škoda
U příležitosti letošního jubilea 120 let úspěchů značky v motorsportu se v krátkých videích postavila na start pomyslné soutěže šestice závoďáků – letitý spider 1100 OHC... | Škoda 200 RS Zdroj: Škoda
...legendy 200 RS a 130 LR, rovněž Favorit 136 L a z nejnovější techniky i poslední Fabia Rally2 evo a dokonce experimentální prototyp  elektrické rallye Fabie RE-X1 Kreisel . | Škoda 200 RS Zdroj: Škoda
Všechna auta předvedou nastartování a následný rozjezd, názorně ukazující, jak se projev závodních speciálů Škody za uběhlých více než 60 let proměnil. | Škoda 130 LR Zdroj: Škoda
12
Fotogalerie

Poslechněte si slavné závoďáky Škody. Na startu se předvede 130 LR i 200 RS

K poslechovému zážitku přidává škodovka překvapivě i experimentální rallye Fabii na baterky.

Zatímco motorsport divize Škody pilně pracuje na uvedení nové generace závodní Fabie pro kategorii Rally2, mladoboleslavská automobilka se znovu ohlíží na své závodní speciály minulosti i blízké budoucnosti. Přesněji nám tedy přináší hrstku zajímavých videí, ve kterých ukazuje rozmanitost zvukového projevu jednotlivých speciálů.

U příležitosti letošního jubilea 120 let úspěchů značky v motorsportu se v krátkých videích postavila na start pomyslné soutěže šestice závoďáků – letitý spider 1100 OHC, legendy 200 RS a 130 LR, rovněž Favorit 136 L a z nejnovější techniky i poslední Fabia Rally2 evo a dokonce experimentální prototyp elektrické rallye Fabie RE-X1 Kreisel.

Všechna auta předvedou nastartování a následný rozjezd, názorně ukazující, jak se projev závodních speciálů Škody za uběhlých více než 60 let proměnil. V diskuzi se pak můžete podělit o názory, který závoďák podle vás zní vůbec nejlépe.

Škoda 1100 OHC

Tento krasavec se vyráběl v letech 1957–1960, vznikly však pouze dva kusy typu spider a dva vozy kupé. Spider měl karoserii sklolaminátovou, kupé hliníkovou. Motor byl odvozen ze Škody 440, navíc dostal dva karburátory Jikov, popřípadě Weber, hliníkovou hlavu motoru a rozvod ventilů DOHC. Čtyřválec o objemu 1089 cm³ dával výkon 70 kW (95 koní) a 3,9 metru dlouhý vůz s ním uháněl rychlostí až 190 km/h.

Pokračování 2 / 6

Škoda 200 RS

Slavné a dodnes používané označení sportovních modelů Škody – písmena RS značící rallye sport – se poprvé objevilo na soutěžních prototypech 180/200 RS. Vozy s „velkoobjemovými“ motory (1,8 a 2,0 litru), které dosahovaly rychlosti až 240 km/h, se po československých „erzetách“ proháněly v letech 1974–75, než je nahradil kultovní model 130 RS.

Pokračování 3 / 6

Škoda 130 LR

Jedny z posledních soutěžních škodovek s motorem vzadu byly modely 130 LR, které vznikly podle specifikací co do regulí velice volné skupiny B. Ta byla v roce 1986 zrušena, Škoda 130 LR však stihla dosáhnout do té doby nejlepšího výsledku české značky ve světovém šampionátu – šestého absolutního místa v Rallye San Remo.

Pokračování 4 / 6

Škoda Favorit 136 L

Čtyřválec o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV, výkon 105 koní (77 kW), točivý moment 117 N.m. To byly parametry novinky, která od sezony 1989 nahradila slavné speciály s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Časy to byly plodné, Favorit pravidelně triumfoval v kategorii do 1,3 litru a výjimkou nebyla ani solidní umístění v celkovém pořadí mistrovství světa. Největším zápisem soutěžního modelu bylo celkové vítězství ve Světovém poháru Formule 2 pro vozy s pohonem jedné nápravy a s motorem do dvou litrů v roce 1994.

Pokračování 5 / 6

Škoda Fabia Rally2 evo

V roce 2015 navázala na úspěchy Fabie S2000 nová Fabia R5, kterou si velmi oblíbily soukromé týmy. V dubnu 2019 následovala nově homologovaná Fabia Rally2 evo, kterou první zákazník oficiálně převzal v červenci 2019. Oním šťastlivcem byl Toni Gardemeister, bývalý tovární jezdec Škody Motorsport. Dodnes více než 150 závodních týmů z celého světa odebralo přes 430 těchto speciálů. Nepřekvapí tedy, že Fabia Rally2 evo již překonala hranici 10.000 zákaznických startů.

Pokračování 6 / 6

Škoda RE-X1 Kreisel

Možnou elektrickou budoucnost v automobilových soutěžích naznačil experimentální prototyp postavený ve spolupráci se společností Kreisel Electric specializující se na technologie baterií. Jako základ posloužila Fabia Rally2 evo. Elektromobil dosahuje výkonu 260 kW (354 koní) a točivého momentu 600 N.m. O pohon se starají dva elektromotory, přísun elektřiny zajišťuje akumulátor o kapacitě 52,6 kWh. Speciál včetně 330kg baterie váží 1330 kg, což je jen o metrák víc, než má „běžná“ Fabia Rally2 evo.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud