O tom, že prototyp BMW M8 skutečně existuje, se fanoušci mnichovské automobilky mohli přesvědčit až nedávno. (+ video)
M8. Že vám toto označení nepřipadá povědomé? Není divu, neboť sportovní vůz BMW M8 vznikl pouze jako předprodukční prototyp. Vrcholným provedením generace E31 se nakonec stala v M Division vyšlechtěná verze 850CSi s dvanáctiválcovým motorem o zdvihovém objemu 5,6 l naladěným na 380 koní (280 kW). Standardní 850i, resp. 850Ci mělo objem 5,4 l a výkon 326 koní (240 kW). Minulý týden však oddělení BMW M otevřelo své tajné garáže plné nikdy nevyráběných prototypů, mezi nimiž zazářil opět právě stroj BMW M8. Pod jeho kapotou se ukrývá dvanáctiválcový motor, jehož jádrem jsou dva bloky válců z tehdejšího modelu M3 (E36). A výkon? Zhruba 580 koní (427 kW).
Někteří se domnívají, že se tato pohonná jednotka proslavila svojí zástavbou do jedinečného McLarenu F1, ale půjde zřejmě jen o pověst. O tomto kroku se údajně skutečně uvažovalo, nicméně konstruktér McLarenu F1 Gordon Murray prý nakonec usoudil, že by tato jednotka byla pro jeho supersport příliš těžká a dlouhá, a tak nechal u BMW postavit motor zcela nový. Ale kdo ví, jak to bylo, samotná existence prototypu BMW M8 byla dokonce dlouho popírána, takže se veřejnosti poprvé představil až 2. června loňského roku v mnichovském továrním muzeu.
BMW M8: k zahájení sériové výroby chybělo jen málo...
Toto rudé BMW M8 se na první pohled od svých sériových sourozenců liší rozšířenými blatníky, specifickými nárazníky, dodatečnými ventilačními otvory před zadními koly a v kapotě, aerodynamicky upravenými zrcátky a pochopitelně také jinými litými ráfky. Prototyp je plně funkční a oddělení BMW M Division svého času do detailu propracovalo také plány potřebné pro zahájení sériové výroby, nicméně tehdejší vedení značky BMW projekt zarazilo. Prý by pro vozy M8 nebyl odbyt.
Kupé 2+2 BMW řady 8 se vyrábělo v letech 1989 až 1999 s atmosféricky plněnými motory V8 a V12. Celkem vzniklo 31 062 vozů, přičemž ty dochované jsou nyní velmi ceněnými „youngtimerY“. Ceny zatím nejsou nikterak závratné, ale je třeba počítat se zvýšenými provozními náklady, jež jdou na vrub především komplikované technice a vysoké hmotnosti. V první fázi se tato kupé nabízela ve verzi 850i opatřené dvanáctiválcem M70B50 o výkonu rovných 300 koní (221 kW). Během roku 1994 začal být na výrobní lince nahrazován novou jednotkou M73B54 s objemem 5,4 l a výkonem 326 koní (240 kW), zároveň se měnilo označení z 850i na 850Ci, jež lépe odpovídalo systému, jakým označovalo BMW svá ostatní kupé (např. 328Ci).
BMW 850CSi
Hned od počátku bylo jasné, že model 850i je příliš drahý a vyžádá si zavedení levnějšího provedení. Zprvu se snahy BMW upínaly k verzi 830i s osmiválcem M60B30 známým ze sedanů 530i. Vyrobeno bylo ale pouze 18 vozů a do prodejů se nedostaly. V letech 1993 až 1995 pak vznikaly stroje 840Ci s osmiválci M60B40 (4 l) s výkonem 286 koní (210 kW), během roku 1995 pak byly nahrazeny novými jednotkami 4,4 l (M62B44). Výkon zůstal zachován, zlepšila se ale pružnost a snížila spotřeba paliva. Na první pohled odlišíte vozy s motory V8 od těch s dvanáctiválci snad jen podle koncovek výfukové soustavy: V12 má koncovky hranaté a V8 kulaté…
Zdroj: Mboard.com, BMWblog.com, Bimmertoday