Volkswagen v Bologni překvapil. Na nový Golf aplikoval nepříliš originální, ale pro automobilku zcela netypický druh pohonu.
Na boloňském autosalonu Volkswagen představil také nový Golf v úpravě BiFuel. Jedná se o vůbec první Volkswagen, který bude již z výrobních linek sjíždět ve verzi spalující zkapalněný propan-butan, tedy LPG. Tato varianta umožňuje jízdu jak na běžný benzín natural, tak právě na LPG. Továrna slibuje snížení emisí oxidů uhlíku o více než 10 %, ovšem již neupřesnila, v jakém režimu, resp. poměru provozu benzín/LPG.
Volkswagen Golf BiFuel je osazen konvenčním zážehovým čtyřválcem s objemem 1,6 l a výkonem sníženým na 96 koní (72 kW). V kombinovaném provozu spotřebuje buď 7,1 litru benzínu, nebo 9,2 litru LPG, přičemž vyprodukuje 149, resp. 169 g/km CO2. Vůz disponuje nádržemi na 55 litrů benzínu a 41 litrů LPG, takže jeho jízdní dosah může činit teoreticky až 1 100 km. Plná nádrž LPG tomuto Golfu umožní dojezd 420 km.
Některé automobilky nabízejí podobné produkty již řadu let, pro Volkswagen je Golf BiFuel v této oblasti ale jeho prvenstvím, které není ničím jiným než dalším rozšířením možností pro zákazníka. Na trzích existuje řada společností, které dodatečně instalují systémy LPG do běžných zážehových motorů, a nutno dodat, že zvláště nejmodernější soustavy se sekvenčním vstřikováním a pokročilou elektronickou regulací zajišťují velmi zajímavé vlastnosti. Otázkou zůstává, zda je provoz na LPG právě v dnešní době stále tak výhodné. V potaz je totiž třeba brát nejen vyšší spotřebu plynu ve srovnání s benzínem, ale především rapidní pokles ceny konvenčních paliv. Cena LPG se totiž vyvíjí i přes jeho těsné surovinové sepětí s ropou nezávisle na benzínu a na našich čerpacích stanicích začala klesat teprve nedávno.
Golf BiFuel nabízí proti dodatečným montážím několik výhod. Jeho motor byl totiž v detailech optimalzován pro použití LPG (což je patrné i z poklesu výkonu), takže lze předpokládat jeho delší životnost. Golf BiFuel byl v továrně rovněž podroben náročným nárazovým testům a lze jej považovat za bezpečnější automobil, než jakým by byl při dodatečné instalaci systému.
Po boku Golfu BiFuel se v Boloni představil též kombík Passat TSI EcoFuel. Dvoupalivový alternativní pohon mají oba vozy společný, ale Passat zatím zůstává ve stádiu prototypu. Nicméně konstrukce jeho pohonné soustavy naznačuje, kudy by se v ohledu na LPG mohly budoucí cesty Volkswagenu ubírat. Passat EcoFuel totiž pod svojí kapotou hostí pokrokový čtyřválec 1,4 TSI s přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem a výkonem stanoveným na 150 koní (112 kW). Pro zástavbu systému LPG byly upraveny některé souásti této pohonné jednotky. Zesíleny byly ventily, pístní kroužky i samotné písty, přeplňovací dmychadlo bylo nahrazeno menším. Samozřejmostí je nová řídicí jednotka.
Passat EcoFuel má pod podlahou zavazadlového prostoru tři zásobníky na LPG o celkové kapacitě 22 kg, které ve spojení s nádrží na 31 litrů benzínu vozu umožní dojezd až 800 km. Prototyp dosahuje rychlosti 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h těsně pod 10 s. V kombinaci s automatizovanou převodovkou DSG přitom vyprodukuje pouhých 120 gramů CO2 na kilometr jízdy.
Volkswagen dosud neoznámil své plány s technologií LPG, ale podle útržkovitých informací lze očekávat, že se tak stane v nejbližší době.
Volkswagen Golf BiFuel
Volkswagen Passat TSI EcoFuel