Na frankfurtském autosalonu v roce 1961 se na stánku značky Volkswagen objevila novinka s označením Type 3. Šlo tehdy totiž o teprve třetí modelovou řadu, kterou továrna ve Wolfsburgu připravila.
Automobilka Volkswagen, jež se během let proměnila v celý koncern, dnes patří k největším producentům automobilů na světě a do jejího portfolia dokonce patří legendární značky Bugatti nebo Lamborghini. Nicméně ještě před pěti desítkami let vyráběla pouze levný „brouk“ (Type 1) a z něj odvozený užitkový Transporter (Type 2). Před padesáti lety však představila model 1500 s projektovým označením Type 3, který odstartoval mohutnou expanzi Volkswagenů…
Volkswagen 1500 jako třetí řada značky Volkswagen
Třetí řada Volkswagenů se světu prezentovala modelem VW 1500 na frankfurtském autosalonu v roce 1961. Byla to pro německé automobilky svým způsobem stále ještě smutná doba. Druhá světová válka skončila teprve nedávno a německý průmysl byl decimován důsledky mírových dohod z roku 1945. Dařilo se ve Stuttgartu, kde Mercedes stavěl drahá auta pro nové, demokratické zřízení luxusní automobily na základě svých meziválečných projektů a Porsche navyšoval produkci svých lehkých sporťáčků na bázi původního VW Brouk (KDF), ale takové BMW se v té době pachtilo se spartánskými Isettami a značka Audi si na své znovuzrození musela ještě dlouho počkat.
Vůbec první verzí byl dvoudveřový tříprostorový tudor
O to větším překvapením se stala právě třetí řada Volkswagenu, která se roku 1961 představila hned ve dvou karosářských verzích. Tou zásadní byla tříprostorová dvoudveřová varianta, jistou nástavbou se pak stalo dvoudveřové provedení kupé Karmann Ghia 1500 známé též pod označením Type 34, které vzniklo modifikací modelu Type 14 obdobné konstrukce. A abych nezapomněl: v jiné části frankfurtského výstaviště ve stejnou chvíli slavila premiéru také „nová třída“ BMW 1500, která shodou okolností odstartovala expanzi také továrny v Mnichově.
Jiný vzhled, stejný základ
Ale zpět k Volkswagenu a třetí řadě. Ještě téhož roku zde bylo kombi Variant a kupé se splývající střechou a označením TL se objevilo v půli roku 1965. V prvním návalu uspokojení z modelu 1500 šéfové Volkswagenu zveřejnili záměr vyrábět také dvojici nových kabrioletů, k čemuž ale nakonec nikdy nedošlo. Expanze pokračovala a v modelovém roce 1966 Volkswagen na severoamerických trzích nabízel model 1500 v karosářských provedeních Variant a TL.
Verze kombi. Motor vzadu nebyl díky své snížené výšce překážkou.
Všechny tři samostatné a zvenčí velmi rozdílné typy si však zprvu zachovávaly společné řešení se vzduchem chlazeným motorem uloženým za zadní, poháněnou nápravou. Ale věci se měly záhy pohnout vpřed a Volkswagen se ve třídě všestranně dostupných automobilů začal stávat tahounem znovuzrozeného německého automobilového průmyslu. Již v roce 1967 se stal Volkswagen Type 3 prvním sériovým autem v Německu, který byl sériově dodáván s elektronicky řízeným nepřímým vstřikováním Bosch D-Jetronic. Roce 1970 přišel facelift, který přinesl prodloužení přídě o 115 mm s důrazem na zvětšení prostoru pro zavazadla až na 420 litrů.
Pouze během roku 1973 se Volkswagen Type 3 nabízel ve dvou výbavových stupních Sedan a Basic Compact. Druhý z nich se spokojil s omezenou výbavou, fádním čalouněním a absencí jakýchkoli chromovaných ozdob, hodin na palubní desce a vyhřívání zadního okna. Ploché, vinylové dveřní obklady se musely obejít bez kapes a látkové koberce byly nahrazeny gumou.
Provedení se splývající zádí působilo stylisticky zdařilým dojmem
Produkce těchto veskrze spartánsky střižených automobilů skončila ještě během roku 1973, kdy byla zároveň ukončena výroba Volkswagenů Type 3 na původních linkách továrny ve Wolfsburgu. Produkce Volkswagenů Type 3 byla poté přesunuta do nové fabriky v Emdenu, kde nově tyto vozy vznikaly po boku první generace Passatu, zatímco továrna ve Wolfsburgu byla promptně přestavěna na zahájení výroby první generace nového modelu Golf.
Stále s motorem z brouka
Třetí řada Volkswagenů byla zprvu vybavena plochým čtyřválcem s objemem 1 493 ccm odvozeným přímo z jednotky původního „brouka“. Blok válců zůstal v podstatě zachován, ale změnila se stavba vzduchového chlazení s ohledem na redukci stavební výšky motoru tak, aby se zvětšil ložný prostor v zadní části karoserie, což bylo důležité zvláště pro verze kombi. Ventilátor byl přemístěn přímo na výstup klikového hřídele z bloku.
VW 1500 Variant a náhled do jeho útrob
Netrvalo dlouho a objem motoru narostl na 1 584 ccm. Původní Volkswagen 1500 byl opatřen jednoduchým horizontálním karburátorem namísto vertikálního, ale již v půli roku 1963 byl nabízen Volkswagen 1500N s dvojitým karburátorem a výkonem 45 koní (33 kW). Zároveň se objevilo provedení 1500S, které díky použití dvou samostatných karburátorů a nových pístů dávalo až 54 koní (40 kW).
Motor v řezu a interiér vozu s automatickou převodovkou (1969)
Verze s objemem zvýšeným na 1,6 l mohly být dodávány od roku 1967 v provedení 1600TL/E s nepřímým vstřikováním benzínu Bosch D-Jetronic, které záhy našlo použití nejen v nové řadě VW 411 (Type 4), ale také třeba pod kapotou sportovně střiženého Volva P1800. Novinkou pro rok 1968 se pro VW Type 3 stala alternativně dodávaná automatická převodovka.
Provedení kupé sbíralo cenné úspěchy i na severoamerických trzích
Zásadní inovací podvozku Type 3 oproti původnímu „brouku“ (dobový tisk dokonce předpokládal, že VW 1500 brouka nahradí) se již na počátku jeho produkce stala přepracovaná přední náprava s torzními tyčemi přes celou šířku karoserie, přičemž jejich horní páry, uchycené pevně ve středu nosné roury, působily zároveň jako zkrutné stabilizátory.
Třikrát jiná záď: vlevo základní tudor 1500 (1962), uprostřed kombi Variant (1973) a vpravo fastback 1600 TLE s nepřímým vstřikováním Bosch (1967)
Ve srovnání s Volkswagenem Type 1 (brouk) však došlo k výraznému kvalitativnímu posunu ve všech ohledech. Prostor pro zavazadla nebyl u vozů Type 3 nejen v přídi stroje, ale též nad motorem vzadu, navíc třeba v USA se do výbavy dostala klimatizace. Volkswagen Type 3, nebo chcete-li 1500 a 1600, se stal okamžitým obchodním úspěchem a jeho výroba jen v Německu dosáhla bezmála tří milionů kusů, z nichž přes 1,2 milionů mělo karoserii kombi.
V roce 1968 byla zahájena výroba VW 1500 v brazilském Sao Bernardu, místní verze se však dočkala řady vylepšení včetně použití dvou párů bočních dveří, jimiž evropský Type 3 nikdy vybaven nebyl. Produkce zde pokračovala do roku 1980 a přesáhla hranici 400 000 kusů. V Evropě na jeho úspěchy navázala první generace modelu Passat, jenž se dnes vyrábí již ve své sedmé generaci a patří k nejoblíbenějším modelům střední třídy.