12
Fotogalerie

AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme nejrůznější zkratky, které mohou znít lépe, než jsou vlastnosti, které skutečně nabízí. Dnes se podíváme na několik příkladů z oblasti pohonu všech kol, který získává na oblibě. Vzhledem k módě SUV se výrobci mnohdy uchýlí ke zjednodušení systémů.

Různých označení pohonu všech kol mívá i jediný výrobce automobilů hned několik. Počet způsobů, jak lze silou motoru otáčet všemi koly vozidla, je velké množství. Málokdo se ovšem vyzná v tom, co která zkratka znamená.

Některé jsou dokonce úplně matoucí. Teď máme na mysli zejména systém 4Control od Renaultu. Ve skutečnosti se "čtyřkolkami", nemá nic společného - jde o systém natáčení zadních kol pro lepší průjezdy zatáčkami.

AWD nerovná se 4WD

Anglické zkratky All Wheel Drive a Four Wheel Drive ani při překladu do češtiny nevyjadřují velmi podstatný rozdíl, mezi oběma druhy pohonu. Často jsou zaměňovány a spousta lidí si myslí, že znamenají totéž.

Ve skutečnosti lze pouze ve voze označeném písmeny AWD očekávat stálý pohon všech kol. To znamená, že ani jedna z náprav nemůže být odpojena a motor posílá svůj výkon permanentně na všechna kola.

Four Wheel Drive potom představuje přiřaditelný pohon všech kol. Takové řešení pohonu dokáže odpojit jednu z náprav, čímž sníží tření v dobrých adhezních podmínkách. Činí tak automaticky nebo manuálně. Samočinné připojování zpravidla používá viskózní či vícelamelovou spojku, spínanou tlakem oleje či elektromagneticky. 

V současném světě automobily si dvě automobilky na svých systémech pohonu všech kol opravdu zakládají. Ani v případě Subaru a Audi však ale není vše zcela jednoduché a průzračné.

Zejména v posledních letech totiž od stálých čtyřkolek začínají ustupovat ve prospěch přiřaditelných variant.

Symmetrical AWD - symetricky třikrát jinak

Japonské Subaru se v téměř všech propagačních materiálech chlubí symetrickým pohonem všech kol. To společně s plochými motory typu boxer přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti celého vozu.

2012-Subaru-Impreza-AWD-Badge-Detail.jpg71a2e2de4046387201eb9fdee0a132be.jpgsubaru-symmetrical-awd-4.jpg

Pokud si pořizujete Subaru s manuální převodovkou, pak i v současně nabízených modelech získáte "poctivý" pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem. Za běžných jízdních podmínek se hnací moment rozděluje mezi nápravy v poměru 50:50. Jedná se tedy o mechanický stálý pohon všech kol.

Pokud si však své Subaru objednáte s převodovkou CVT, s mezinápravovým diferenciálem se můžete rozloučit. Takové řešení hledejte pod pojmem Active Torque Split AWD. I zde je, tedy nepříliš správně, opět uveden pojem Symmetrical AWD. Přitom, přímo je zde poháněna jen přední náprava, zadní se připojuje pomocí více-lamelové spojky ovládané tlakem oleje.

Aby to nebylo tak jednoduché, dalším z řešení je u Subaru systém DCCD - Driver Controlled Center Differential. V Evropě je použit pouze u modelu WRX STi. Uživatel může nastavit, jak se má systém chovat. Svornost zde opět zajišťuje elektromagneticky ovládaná více-lamelová spojka.

Není Quattro jako Quattro

Také Audi na svůj pohon všech kol nedá dopustit. Ani zde však vždy nedostanete to, co byste mohli očekávat. 

2010-stasis-audi-R8-challenge-extreme-edition-quattro-badge.jpgcgc2nqjvlbfipn46yxmt.jpgA3l130063_medium.jpg

Snadno se lze orientovat pomocí uložení motoru. Ten "pravý" pohon Quattro využívá síly motoru uloženého podélně. Systém obsahuje mechanický středový diferenciál, který sílu rozděluje mezi přední a zadní nápravu. Od roku 1987 je využíván středový diferenciál Torsen. Všechna kola jsou permanentně poháněna, jedná se tedy o typické AWD, se kterým Audi vyrukovalo už s modelem 80 Quattro.

Pokud je v Audi motor uložen napříč, jedná se o připojitelný pohon všech kol, tedy 4WD. Zadní náprava je připojována pomocí spojky Haldex. Stejný systém je k dispozici u dalších koncernových automobilek, včetně tuzemské Škody. Výhoda systému spočívá v nižší spotřebě paliva díky menšímpřevodovým ztrátám a v možnosti lepšího rozložení hmotnosti. Nevýhodou je spínání zadní nápravy až při detekci problému, i když poslední evoluce systému již reagují daleko pohotověji, než tomu bylo u první generace.

Poprvé a velmi originálně - 4RM

Pohon všech čtyř kol používá i Ferrari. Pod zkratkou 4RM se skrývá velmi originální řešení. Model GTC4 Lusso, který tento systém jako druhé Ferrari po modelu FF využívá, má motor vpředu podélně a hlavní převodovku u zadní nápravy. 

Ferrari-FF-front-end-960x540.jpgcghjtgymwb2vpomkgl4v.jpg4RM_1.jpg

K pohonu předních kol vede z motoru samostatná hřídel do dvourychlostní převodovky se zpětným chodem. Dvě elektronicky řízené spojky se starají o distribuci momentu vždy na jedno z předních kol. Odstupňování přední převodovky se přibližně kryje pouze s druhým a čtvrtým stupněm zadní sedmistupňové skříně. Od pátého převodového stupně již spojky rozdíl v otáčení nevydrží a z auta je pouze zadokolka.

Čtyřkolka po drátech: Hybrid 4x4 či E-Four

U některých typů pohonu všech kol dokonce nemusí dojít k žádnému mechanickému spojení motoru a zadní nápravy. K pohonu dvou kol slouží pouze elektromotor.

Citroen-DS5-2016-1024-38.jpgfig4_veicoli-elettrici.jpg2012-Lexus-RX-450h-badge-2.jpg

Přesně takového systému využívá například DS s označením Hybrid 4x4 či Lexus se systémem E-Four. Francouzská značka patřící do koncernu PSA v současnosti nabízí spojení vznětového dvoulitru pohánějícího přední nápravu a elektromotoru vzadu u modelu DS 5. Tato kombinace je však v koncernu PSA již téměř opuštěna. Obdobné řešení, avšak se zážehovou jednotkou a plug-in hybridním ústrojím, nabídnou budoucí modely DS, stejně jako například Peugeot 3008 a 5008. Tato dvojice nových SUV je pro svou současnou absenci pohonu všech kol často kritizována.

Lexus na to jde u svých modelů NX 300h a RX 450h podobně, ovšem s tím rozdílem, že jeden elektromotor pomáhá s předními koly spalovacímu agregátu. Ten druhý obdobně jako u francouzských modelů pohání zadní kola. Pokud si zákazník uvědomí skutečnost, že se zadními koly u těchto aut motor netočí, žádná past v tomto označení nevězí.

Doporučujeme

Články odjinud