Letošní říjen je připomínkou 25. výročí od spuštění výroby novodobé Škody Felicia. Není tajemstvím, že v historii české značky byla „felda“ velice důležitým modelem, který si oblíbil obrovský počet lidí.
Stará dobrá „felina“ slaví čtvrt století. Čas prostě letí a jedno z nejvýznamnějších aut české automobilky po začlenění do koncernu Volkswagen v roce 1991 sjelo poprvé z výrobní linky před 25 lety. Přesněji tomu bylo 17. října 1994 v 10:20 hodin, kdy z továrny v Mladé Boleslavi vyjela první sériová Škoda Felicia.
Novodobá Felicia ve formě hatchbacku, kombi, pick-upu či dodávky samozřejmě jménem odkazovala na starý kabriolet Felicia z 60. let. Recyklace starých jmen pro modely zcela jiného zaměření tedy nebyla ničím novým ani tehdy v 90. letech. Samotný výraz je nicméně odvozen od latinského výrazu pro pocit štěstí „felicitas“.
Felicii popisovala Škoda jako komplexní evoluci předchozího Favoritu. Na nový model se použilo celkem 1187 nových dílů a před spuštěním sériové produkce vzniklo ještě pět desítek prototypů, které mělo na svědomí oddělení v závodě ve Vrchlabí. Oficiální premiéra pro veřejnost proběhla nedlouho po spuštění sériové produkce 26. října 1994. Trojici nových hatchbacků v barvě české trikolóry tehdy pokřtil pražský primátor na Karlově mostě vodou z Vltavy.
S karoserií hatchbacku byla Felicia o 40 mm delší a 15 mm širší než předchozí Favorit, kdežto objem prostoru pro zavazadla se zvětšil o 21 litrů. Kabina působila vzdušněji a zvýšila se i celková úroveň odhlučnění a odpružení vozu díky pevnému skeletu samonosné karoserie, nové nápravnici a změněné geometrii přední nápravy a přidanému stabilizátoru zadní nápravy.
Nezapomenutelná je i základní motorizace Felicie, kterou dosud mnozí považují za neprůstřelnou. Atmosférický čtyřválec o objemu 1289 cm³ byl dostupný ve variantách o výkonu 40 kW (54 koní) či 50 kW (68 koní). Více síly pak v roce 1995 zajistila i nabídka čtyřválce 1.6 MPI o výkonu 55 kW (75 koní), přičemž naftovou motorizací byl čtyřválec 1.9 D o výkonu 47 kW (64 koní).
Později velmi oblíbený kombík se objevil na trhu v červnu 1995 a od srpna téhož roku vznikala v závodě Kvasiny také provedení pick-up a dodávka Vanplus. Zábavnou kapitolou byla produkce čtyř tisícovek kusů Felicie Fun, která jakožto volnočasový pick-up zaujala nejen žlutým odstínem karoserie, ale i variabilním uspořádáním interiéru.
Ve Felicii se pro škodovku poprvé objevila i řada moderních prvků výbavy jako například systém ABS, čtyři airbagy, klimatizace, posilovač řízení, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kvalitní kůží nebo palubní počítač. Takzvaně v „plné palbě“ ke stoletému výročí založení firmy přijela i dnes známá edice Laurin & Klement.
Ani motorsport nebyl Felicii cizí a ve specifikaci Kit Car bojovala v rallyovém mistrovství světa během období 1995 – 1997. Již během první sezony pak dojela na třetí místo ve své třídě a roku 1996 byl Švéd Stiq Blomqvist v anglické RAC Rally třetí v absolutní klasifikaci. S Kit Carem doslova lítal i známý český pilot Emil Triner. Jeho přílet na pódium novozélandské rallye v roce 1996 patří mezi legendární momenty (video níže).
Po takřka čtyřech letech produkce se nakonec Felicia dočkala v únoru 1998 velké modernizace, která byla hlavně navenek patrná sjednocením designového jazyka s novějšími modely Škody. Tvar předních světlometů i masky chladiče tak již kopíroval větší Octavii.
K završení života Škody Felicia došlo v červnu 2001, kdy už po boku nejnovější Fabie, představené v roce 1999, sjel z linky poslední kus. Celkově Škoda vyrobila 1.401.489 exemplářů Felicie. Na přesné rozpočítání jednotlivých variant se můžete kouknout níže v tabulce.
Výroba modelové řady Škoda Felicia |
Verze |
Období |
Počet vyrobených ks |
Felicia |
1994 – 2001 |
915.843 |
Felicia Combi |
1995 – 2001 |
351.905 |
Pick-up |
1995 – 2001 |
124.565 |
Felicia Fun/Vanplus |
1996 – 2000 |
9176 |
Celkem |
|
1.401.489 |