53
Fotogalerie

Test: BMW X6 M50d – špatný výborný

Písmenko M má v kontextu automobilky BMW zvláštní moc. Motorsport, emoce, zážitky z jízdy, zážitky z řízení. Může vůbec něco takového splnit SUV těžké více než dvě tuny s pohonem všech kol a dokonce naftovým motorem?

Kapitoly článku:


Automobilka BMW se už poněkolikáté vydala proti proudu, respektive proti všem svým tradicím. Určitě nemusím připomínat, kolik komentářů a rozhořčených reakcí vyvolal příchod tak obludných, těžkých a kdo ví jakých ještě modelů X5 a X6 doplněných o písmenko M. Mně se v této souvislosti vybavuje jeden velmi rozhořčený názor, který říkal něco v tom smyslu, jakože dobrý, nasedneme a půjdeme sportovat na dálnice.

Kdo četl test BMW X5 M z minulého roku, ten dobře ví, že tomu tak není. To, co dokázali u divize M s obrovským a těžkým SUV a především s jeho podvozkem, dodnes tak úplně nedokážu pochopit. Stačí najít dostatečně širokou zatočenou okresku a můžete se za volantem bavit. Jen je potřeba se smířit s tím, že motor vykáže spotřebu, ze které vám půjde hlava dokola.

bmw_m50d_01.JPGbmw_m50d_06.JPG 
Že jde o M, to v tomto případě na první pohled jen tak nepoznáte. X6 M50d je velmi nenápadné.

Jenže není potřeba být nešťastný, protože BMW přišlo s řešením. Představilo to samé, ale s naftovým motorem. Už nemluvíme o divizi M, ale o divizi M Performance a na místo přeplňovaného osmiválce se nastěhoval třikrát přeplňovaným dieselový šestiválec.

Musím říci, že obdivuji automobilku BMW za to, jak testuje trpělivost svých fanoušků a ještě více ji obdivuji za to, jak jí vše prodejně vychází. Jsem si jistý tím, že BMW X6 M50d bude prodejní hit, přestože velké většině fanoušků (a mně upřímně řečeno také) z tohoto auta vstávají vlasy hrůzou. Jenže znáte to, zákazníci prostě takový vůz chtějí, takže není důvod jim ho nenabídnout.

Hlavně nenápadně

Představovat BMW X6 jako takové je ono pomyslné nošení dříví do lesa, X6 M50d navíc nepřidává po stránce designu žádné zásadní novinky. Vlastně kdyby auto v garáži, kde jsem si jej vyzvedával, nezablikalo v reakci na dálkové odemykání, bez povšimnutí jej přejdu. Nejvýraznějším prvkem je kapota přifouknutá ve stylu hybridní verze, sem tam se na karoserii objevuje písmenko M, chybět nesmí pěkná kola no a tím to pomalu končí. Mimochodem kola jsou to dvacetipalcová, ale během testovacího týdne jsem se nemohl zbavit dojmu, že jsou v kontextu takhle velkého auta pořád ještě malá. BMW X6 M50d je nakonec velice nenápadné „emko“. Vsadím se, že běžný kolemjdoucí na první pohled absolutně vůbec netuší nebo nepozná, v čem je tohle auto tak výjimečné. 

Interiér je strohý a opět kromě několika málo detailů vypadá jako každá jiná X6. Řidič ale moc dobře ví, v čem sedí a vědomí síly, kterou má pod kapotou, mu dává takový ten pocit, že je něco navíc. Možná to je pouze můj názor a třeba opravdoví majitelé něco podobného nepociťují, nicméně znám ve svém okolí hned několik lidí, kteří šli do X6, kde je vše ještě umocněno „zbytečnou“ karoserií kombinující SUV a kupé, přesně z tohoto důvodu. To jsem ale trochu odbočil.

Můžete si říkat, že máte „emko“, že všem ujedete, že jste prostě králové silnic, ale budete si to říkat do jednoho takového nepříjemného momentu. Poskakuji si takhle pražskou kolonou a najednou vedle mě zastaví krásné modré X6 M. Uznávám, že to je docela vzácná chvíle, ale v ten moment jsem se cítil jako úplný chudák, který prostě nemá na opravdové M a tak si koupil náhražku.

bmw_x5d_36.JPGbmw_x5d_40.JPG 
Na karoserii kombinující SUV a kupé jsme si už zvykli. Že to byl ze strany BMW výborný nápad, to dokazují informace, podle kterých chystají také další automobilky podobný vůz.

Jaká hmotnost?

Dost teoretizování. BMW X6 M50d disponuje díky třikrát přeplňovanému naftovému motoru maximálním výkonem 381 koní dostupným při 4000 ot./min a především vrcholem točivého momentu 740 Nm, který dieselová jednotka produkuje od 2000 do 3000 ot./min. Z měření BMW M550d víme, že to s reálnými parametry nakonec není úplně takto růžové, nicméně pořád je řeč o hodně silném dieselu. A diesel to je tak silný, že dokáže rozpohybovat auto vážící 2,2 tuny z nuly na stovku za 5,3 s, což je mimochodem o nějakých 0,6 s horší čas, než co nabízí X6 M, takže rozdíl není zas tolik výrazný. Maximální rychlost má klasickou hodnotu 250 km/h.

Jak X6 M50d jezdí? No, z předchozího vyplývá, že jezdí sakra rychle. Podobně schopné auto na silnici jen tak nepotkáte. Motor nabídne obrovský zátah prakticky kdykoliv, samozřejmě to nejlepší předvádí ve středních otáčkách. V praxi je úplně jedno, kolik zrovna jedete. Jakmile dáte plyn na podlahu, auto vás nacpe do sedačky, jakoby vůbec nevážilo přes dvě tuny. Vlastně jak nad tím tak přemýšlím, motor si s tou obrovskou porcí kilogramů pohrává. Předjíždění je dílem okamžiku, akcelerace ze 180 km/h na 220 km/h zrovna tak.

Takže ano, X6 M50d je velice rychlé v přímce, což se asi dalo očekávat. Výborně se ale chová i v zatáčkách. Já vím, zní to v kontextu naftového obra divně, jenže je to tak. I X6 M50d si ledasco vzalo z klasického benzinového „emka“, má aktivní zadní diferenciál, stabilizátory i tlumiče. Prostě velké množství techniky, která dokáže skoro zázraky. Výsledek nakonec sice není tak ohromující jako u X6 M, ale to v běžném provozu poznáte, až když pojedete jako smyslu zbavení. Dynamika za jedna, jízdní vlastnosti zrovna tak. 

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud