Tohle je samozřejmě jeden z nejvíce ikonických strojů Porsche – okruhová placka s označením 917 KH (krátký ocas) z roku 1971 poháněná přeplňovaným plochým dvanáctiválcem o objemu 4,9 litru. Měla 600 koní, jela až 360 km/h a byla schopna zvládnou okruh v Le Mans průměrnou rychlostí 222,3 km/h.

Tohle je samozřejmě jeden z nejvíce ikonických strojů Porsche – okruhová placka s označením 917 KH (krátký ocas) z roku 1971 poháněná přeplňovaným plochým dvanáctiválcem o objemu 4,9 litru. Měla 600 koní, jela až 360 km/h a byla schopna zvládnou okruh v Le Mans průměrnou rychlostí 222,3 km/h.

Typ 917/20 z roku 1971 byl se svou šířkou 2,21 metru o celých čtyřiadvacet centimetrů širší než standardní 917. Kdosi práve z tohoto důvodu i nafouklým blatníkům poznamenal, že tohle auto je tlusté jako prase. A nápad byl na světě. Lidé od Porsche nastříkali „dvacítku“ na řůžovo a přidali schéma porcování čuníka i s nápisy jako u řezníka.

Typ 917/20 z roku 1971 byl se svou šířkou 2,21 metru o celých čtyřiadvacet centimetrů širší než standardní 917. Kdosi práve z tohoto důvodu i nafouklým blatníkům poznamenal, že tohle auto je tlusté jako prase. A nápad byl na světě. Lidé od Porsche nastříkali „dvacítku“ na řůžovo a přidali schéma porcování čuníka i s nápisy jako u řezníka.

Růžové prase bylo na světě, akorát se nevešlo na korbu standardního přepravníku, takže pro něj museli tvrci sehnat speciální, mnohem širší náklaďák. Mimochodem, navzdory své poněkud hanlivé přezdívce dokázala tato věc dokázala upalovat s plochým přeplňovaným dvanáctiválcem o objemu 4,9 litru a výkonu 600 koní rychlostí 360 km/h.

Růžové prase bylo na světě, akorát se nevešlo na korbu standardního přepravníku, takže pro něj museli tvrci sehnat speciální, mnohem širší náklaďák. Mimochodem, navzdory své poněkud hanlivé přezdívce dokázala tato věc dokázala upalovat s plochým přeplňovaným dvanáctiválcem o objemu 4,9 litru a výkonu 600 koní rychlostí 360 km/h.

Další legendou je bezpochyby Porsche 917 LH z roku 1970. Uvedená zkratka znamená Langheck, tedy dlouhý ocas, přičemž tato aerodynamická úprava dále zvýšila maximální rychlost auta.

Další legendou je bezpochyby Porsche 917 LH z roku 1970. Uvedená zkratka znamená Langheck, tedy dlouhý ocas, přičemž tato aerodynamická úprava dále zvýšila maximální rychlost auta.

Na šestikilometrové rovince Mulsanne v Le Mans se LH dokázalo rozjet na 387 kilometrů v hodině a britský závodní pilot Vic Elford zvládl jako první okruh la Sarthe průměrnou rychlostí 240 km/h.

Na šestikilometrové rovince Mulsanne v Le Mans se LH dokázalo rozjet na 387 kilometrů v hodině a britský závodní pilot Vic Elford zvládl jako první okruh la Sarthe průměrnou rychlostí 240 km/h.

A ještě jedno číslo na závěr. 130 je hmotnost karoserie Porsche 917 v kilogramech, vyrobené z plastu a vyztužené skelnými vlákny.

A ještě jedno číslo na závěr. 130 je hmotnost karoserie Porsche 917 v kilogramech, vyrobené z plastu a vyztužené skelnými vlákny.

Porsche 956 z roku 1982 bylo jednomístné kupé s hliníkovou skořepinou a karoserií vyrobenou z laminátu, kevlaru a aluminia. Pohon zajišťoval přeplňovaný šestiválec o objemu 2,7 litru a výkonu 620 koní, který byl schopen jen 840 kg těžký vůz roztáhnout na 355 km/h. Porsche říká, že už při rychlosti 321,4 km/h má 956 dostatečný přítlak, aby mohla teoreticky jezdit koly vzhůru.

Porsche 956 z roku 1982 bylo jednomístné kupé s hliníkovou skořepinou a karoserií vyrobenou z laminátu, kevlaru a aluminia. Pohon zajišťoval přeplňovaný šestiválec o objemu 2,7 litru a výkonu 620 koní, který byl schopen jen 840 kg těžký vůz roztáhnout na 355 km/h. Porsche říká, že už při rychlosti 321,4 km/h má 956 dostatečný přítlak, aby mohla teoreticky jezdit koly vzhůru.

Uvedená krabička s první pomocí má své místo v Porsche 911 SC Safari z roku 1978. Speciál s podvozkem přizvednutým o 28 centimetrů byl poháněný třílitrem o objemu 3,0 litru a výkonu 250 koní, přičemž jedno auto skončilo v rámci Rallye Safari na druhém a další na čtvrtém místě.

Uvedená krabička s první pomocí má své místo v Porsche 911 SC Safari z roku 1978. Speciál s podvozkem přizvednutým o 28 centimetrů byl poháněný třílitrem o objemu 3,0 litru a výkonu 250 koní, přičemž jedno auto skončilo v rámci Rallye Safari na druhém a další na čtvrtém místě.

I takto může dopadnout lékárnička v závodním autě vlivem horka, pokud daný stroj vyrazí za soutěží do Afriky.

I takto může dopadnout lékárnička v závodním autě vlivem horka, pokud daný stroj vyrazí za soutěží do Afriky.

Tohle auto vypadá jako standardní Porsche 928 S, akorát bez laku, ve skutečnosti ale jde o prototyp s hliníkovou karoserií z roku 1981. Pod přední kapotou má standardní atmosférický osmiválec o objemu 4,7 litru a výkonu 300 koní, který stačil k dosažení nejvyšší rychlosti 250 km/h.

Tohle auto vypadá jako standardní Porsche 928 S, akorát bez laku, ve skutečnosti ale jde o prototyp s hliníkovou karoserií z roku 1981. Pod přední kapotou má standardní atmosférický osmiválec o objemu 4,7 litru a výkonu 300 koní, který stačil k dosažení nejvyšší rychlosti 250 km/h.

Vzpomínáte si na šestnáctiválcový PA Spyder se 755 koni a zmínku o tom, že jeho motor byl vytlačen mnohem výkonnějším přeplňovaným dvanáctiválcem. Tak tohle je přesně on. Měl objem 5,4 litru, dvě turbodmychadla a byl určen pro Porsche 917/30.

Vzpomínáte si na šestnáctiválcový PA Spyder se 755 koni a zmínku o tom, že jeho motor byl vytlačen mnohem výkonnějším přeplňovaným dvanáctiválcem. Tak tohle je přesně on. Měl objem 5,4 litru, dvě turbodmychadla a byl určen pro Porsche 917/30.

Tato konkrétní jednotka měla 1200 koní, existovaly však i varianty s výkonem překračujícím hranici 1600 koní. A to nejlepší na konec – představte si tuto věc v závodním autě o hmotnosti 820 kg. To je skoro 1954 koní na tunu!

Tato konkrétní jednotka měla 1200 koní, existovaly však i varianty s výkonem překračujícím hranici 1600 koní. A to nejlepší na konec – představte si tuto věc v závodním autě o hmotnosti 820 kg. To je skoro 1954 koní na tunu!

Prototyp Porsche 924 Carrera GT byl představen v roce 1979 na autosalonu ve Frankfurtu a předznamenal éru sportovních aut na každý den i období koncepce transaxle. Tato studie měla pod přední kapotou čtyřválcový dvoulitr s turbodmychadlem, který produkoval 210 koní při 6000 otáčkách za minutu a ve spojení s pětistupňovým manuálem dosahovala maximální rychlost 240 km/h.

Prototyp Porsche 924 Carrera GT byl představen v roce 1979 na autosalonu ve Frankfurtu a předznamenal éru sportovních aut na každý den i období koncepce transaxle. Tato studie měla pod přední kapotou čtyřválcový dvoulitr s turbodmychadlem, který produkoval 210 koní při 6000 otáčkách za minutu a ve spojení s pětistupňovým manuálem dosahovala maximální rychlost 240 km/h.

Porsche 924 Carrera GTS se stalo základem pro tuto okruhovou variantu 924 Carrera GTR z roku 1981 postavenou pro Skupinu 4. Také zde mezi předními koly pracoval přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru, akorát naladěný na 375 koní, takže auto jelo až 290 km/h.

Porsche 924 Carrera GTS se stalo základem pro tuto okruhovou variantu 924 Carrera GTR z roku 1981 postavenou pro Skupinu 4. Také zde mezi předními koly pracoval přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru, akorát naladěný na 375 koní, takže auto jelo až 290 km/h.

O Porsche 959 z roku 1988 bychom mohli napsat spoustu zajímavostí. Mělo pohon všech kol kombinovaný s ABS, automatický systém nivelace karoserie závislý na rychlosti, zatímco plochý přeplňovaný šestiválec o objemu 2,8 litru měl kombinované chlazení vzduchem i kapalinou. Pohonná jednotka měla 450 koní, takže auto zvládlo maximálku až 315 km/h.

O Porsche 959 z roku 1988 bychom mohli napsat spoustu zajímavostí. Mělo pohon všech kol kombinovaný s ABS, automatický systém nivelace karoserie závislý na rychlosti, zatímco plochý přeplňovaný šestiválec o objemu 2,8 litru měl kombinované chlazení vzduchem i kapalinou. Pohonná jednotka měla 450 koní, takže auto zvládlo maximálku až 315 km/h.

Porsche představilo v roce 1987 na frankfurtském autosalonu prototyp 911 Carrera Speedster. Jednosedadlový vůz se šestiválcem o objemu 3,2 litru a výkonu 231 koní měl být následníkem původního Porsche 356 Speedster z roku 1954.

Porsche představilo v roce 1987 na frankfurtském autosalonu prototyp 911 Carrera Speedster. Jednosedadlový vůz se šestiválcem o objemu 3,2 litru a výkonu 231 koní měl být následníkem původního Porsche 356 Speedster z roku 1954.

Malá stříbrná placka v podobě typu 904/8 z roku 1964 byla tak nízká, že její čelní plocha má pouze 1,4 čtverečního metru. Bylo to první Porsche s laminátovou karoserií, která vznikla ve spolupráci s leteckým výrobcem Heinkel. Automobilka vyrobila 106 aut se čtyř a šestiválcovými motory a pouze tři vozy s plochým osmiválcovým dvoulitrem o výkonu 240 koní. Nejvýkonnější varianta jela 263 km/h a v roce 1964 zvítězila ve třídě prototypů v Targa Florio.

Malá stříbrná placka v podobě typu 904/8 z roku 1964 byla tak nízká, že její čelní plocha má pouze 1,4 čtverečního metru. Bylo to první Porsche s laminátovou karoserií, která vznikla ve spolupráci s leteckým výrobcem Heinkel. Automobilka vyrobila 106 aut se čtyř a šestiválcovými motory a pouze tři vozy s plochým osmiválcovým dvoulitrem o výkonu 240 koní. Nejvýkonnější varianta jela 263 km/h a v roce 1964 zvítězila ve třídě prototypů v Targa Florio.

Porsche 908 KH pochází rovněž z roku 1968 a jeho pohon zajišťuje vzduchem chlazený třílitrový osmiválec s výkonem 350 koní. Zajímavé bylo, že už tento stroj měl aktivní aerodynamiku v podobě individuálně ovládaných klapek na zádi a docela se osvědčila. Jo Siffert a Vic Elford získali celkové vítězství v závodu 1000 km na Nürburgringu.

Porsche 908 KH pochází rovněž z roku 1968 a jeho pohon zajišťuje vzduchem chlazený třílitrový osmiválec s výkonem 350 koní. Zajímavé bylo, že už tento stroj měl aktivní aerodynamiku v podobě individuálně ovládaných klapek na zádi a docela se osvědčila. Jo Siffert a Vic Elford získali celkové vítězství v závodu 1000 km na Nürburgringu.

Další unikát v muzeu Porsche patří spíše k lehkým váhám. Typ 909 Bergspyder z roku 1968 byl poháněný atmosférickým osmiválcovým dvoulitrem o výkonu 275 koní, a protože vážil pouhých 384 kg (laminátová karoserie měla hmotnost jen 10 kg), uměl jezdit rychlostmi až 250 km/h.

Další unikát v muzeu Porsche patří spíše k lehkým váhám. Typ 909 Bergspyder z roku 1968 byl poháněný atmosférickým osmiválcovým dvoulitrem o výkonu 275 koní, a protože vážil pouhých 384 kg (laminátová karoserie měla hmotnost jen 10 kg), uměl jezdit rychlostmi až 250 km/h.

Porsche 908 LH z roku 1968 mělo uprostřed umístěný plochý šestiválec o objemu 3,0 litru. Pohonná jednotka produkovala 350 koní a díky nízké hmotnosti a propracované aerodynamice jezdilo tohle auto rychlostí až 320 kilometrů v hodině. V roce 1969 se toto Porsche jen těsně muselo sklonit před Fordem GT40, když v Le Mans obsadilo druhou příčku se stejným počtem kol.

Porsche 908 LH z roku 1968 mělo uprostřed umístěný plochý šestiválec o objemu 3,0 litru. Pohonná jednotka produkovala 350 koní a díky nízké hmotnosti a propracované aerodynamice jezdilo tohle auto rychlostí až 320 kilometrů v hodině. V roce 1969 se toto Porsche jen těsně muselo sklonit před Fordem GT40, když v Le Mans obsadilo druhou příčku se stejným počtem kol.

Porsche 911 s kachním ocasem a přídomkem RS 2.7 z roku 1973 patří k nejslavnějším a nejžádanějším historickým modelům značky. Ve své době to byl nejsilnější sériový německý automobil, když byl schopen se šestiválcem o objemu 2,7 litru a výkonu 210 koní při 6300 ot./min. jezdit rychlostí 245 km/h.

Porsche 911 s kachním ocasem a přídomkem RS 2.7 z roku 1973 patří k nejslavnějším a nejžádanějším historickým modelům značky. Ve své době to byl nejsilnější sériový německý automobil, když byl schopen se šestiválcem o objemu 2,7 litru a výkonu 210 koní při 6300 ot./min. jezdit rychlostí 245 km/h.

Jak asi většina z vás ví, zkratka RS vznikla z označení Rennsport, což lze volně přeložit jako závodní, přičemž verze 2.7 měla nejen výkonnější motor, ale také větší brzdy, tužší přepracované odpružení, ale také nižší hmotnost. Třeba přední kapota byla vyrobena z tenčího plechu, zatímco víko motoru se zmiňovaným ocasem byl z laminátu. Výsledek? Hmotnost pouze 975 kg.

Jak asi většina z vás ví, zkratka RS vznikla z označení Rennsport, což lze volně přeložit jako závodní, přičemž verze 2.7 měla nejen výkonnější motor, ale také větší brzdy, tužší přepracované odpružení, ale také nižší hmotnost. Třeba přední kapota byla vyrobena z tenčího plechu, zatímco víko motoru se zmiňovaným ocasem byl z laminátu. Výsledek? Hmotnost pouze 975 kg.

Vypadá velmi, velmi nenápadně, nicméně tohle je jedno z nejzajímavějších aut v expozici automobilky Porsche a skutečné monstrum. Jde o typ 917 PA Spyder, což je vlastně otevřená varianta devětsetsedmnáctky. Zatímco evropské modely měly přeplňovaný dvanáctiválec, uprostřed Spyderu pro severoamerickou závodní sérii CanAm trůnila jiná pohonná jednotka…

Vypadá velmi, velmi nenápadně, nicméně tohle je jedno z nejzajímavějších aut v expozici automobilky Porsche a skutečné monstrum. Jde o typ 917 PA Spyder, což je vlastně otevřená varianta devětsetsedmnáctky. Zatímco evropské modely měly přeplňovaný dvanáctiválec, uprostřed Spyderu pro severoamerickou závodní sérii CanAm trůnila jiná pohonná jednotka…

…konkrétně plochý atmosférický šestnáctiválec o objemu 6543 centimetrů krychlových, který produkoval maximální výkon až 755 koní a dokázal udělit vozu nejvyšší rychlost 360 kilometrů v hodině. PA Spyder se však na závodní dráhy mimo té tovární ve Weissachu nikdy nepodíval. Při testech se ukázalo, že nové přeplňované dvanáctiválce jsou mnohem výkonnější.

…konkrétně plochý atmosférický šestnáctiválec o objemu 6543 centimetrů krychlových, který produkoval maximální výkon až 755 koní a dokázal udělit vozu nejvyšší rychlost 360 kilometrů v hodině. PA Spyder se však na závodní dráhy mimo té tovární ve Weissachu nikdy nepodíval. Při testech se ukázalo, že nové přeplňované dvanáctiválce jsou mnohem výkonnější.

Porsche Martini nebo Gulf, jako i v tomto případě – znáte snad typičtější bojové barvy závodních strojů ze Zuffenhausenu?

Porsche Martini nebo Gulf, jako i v tomto případě – znáte snad typičtější bojové barvy závodních strojů ze Zuffenhausenu?

Porsche 911 Carrera RSR 3.0 s třílitrovým boxerem o výkonu 330 koní bylo postaveno pro sezónu v roce 1974 a vzniklo evolucí modelu Carrera RSR 2.8. A protože dokázalo vyvinout rychlost 280 kilometrů v hodině, konstruktéři pro jistotu použili brzdy z okruhového speciálu Porsche 917.

Porsche 911 Carrera RSR 3.0 s třílitrovým boxerem o výkonu 330 koní bylo postaveno pro sezónu v roce 1974 a vzniklo evolucí modelu Carrera RSR 2.8. A protože dokázalo vyvinout rychlost 280 kilometrů v hodině, konstruktéři pro jistotu použili brzdy z okruhového speciálu Porsche 917.

Ferdinand Porsche (1875–1951), rodák z Vratislavic nad Nisou a jeho syn Ferry (1909–1998). První stál kromě jiného také u zrodu značky KdF, ze které později vznikl Volkswagen. Mladšímu z této dvojice pak vděčíme za směr, který automobilka Porsche nabrala.

Ferdinand Porsche (1875–1951), rodák z Vratislavic nad Nisou a jeho syn Ferry (1909–1998). První stál kromě jiného také u zrodu značky KdF, ze které později vznikl Volkswagen. Mladšímu z této dvojice pak vděčíme za směr, který automobilka Porsche nabrala.

Tento stroj snad není nutno nějak zvlášť představovat. Porsche 919 Hybrid několikrát zvítězilo ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans a jeho aktuální verze s přídomkem Evo pokořila letitý absolutní rekord Nürburgringu, když zvládlo Severní smyčku za 5:19,55 min.

Tento stroj snad není nutno nějak zvlášť představovat. Porsche 919 Hybrid několikrát zvítězilo ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans a jeho aktuální verze s přídomkem Evo pokořila letitý absolutní rekord Nürburgringu, když zvládlo Severní smyčku za 5:19,55 min.

Kabriolet postavený na základech modelu 911 z roku 1981 navázal na tradici otevřených modelů Porsche ze 60. let. Tento konkrétní kousek je špičková verze Turbo s přeplňovaným šestiválcem o objemu 3,3 litru.  Vůz měl výkon 290 koní, nechyběl ani pohon všech kol, přičemž maximální rychlost byla 245 kilometrů v hodině.

Kabriolet postavený na základech modelu 911 z roku 1981 navázal na tradici otevřených modelů Porsche ze 60. let. Tento konkrétní kousek je špičková verze Turbo s přeplňovaným šestiválcem o objemu 3,3 litru.  Vůz měl výkon 290 koní, nechyběl ani pohon všech kol, přičemž maximální rychlost byla 245 kilometrů v hodině.

Tento typ byl poháněný čtyřválcovým plochým motorem typu boxer o docela skromném objemu pouze 1,6 litru, přesto měl řidič k dispozici 135 koní. Díky nízké hmotnosti byl vůz schopen dosáhnout rychlosti 220 km/h, což byl jeden z hlavních důvodů, proč GTL vítězilo ve svých třídách v rámci závodů Targa Florio, Le Mans a uspělo i v rámci evropského šampionátu závodů do vrchu.

Tento typ byl poháněný čtyřválcovým plochým motorem typu boxer o docela skromném objemu pouze 1,6 litru, přesto měl řidič k dispozici 135 koní. Díky nízké hmotnosti byl vůz schopen dosáhnout rychlosti 220 km/h, což byl jeden z hlavních důvodů, proč GTL vítězilo ve svých třídách v rámci závodů Targa Florio, Le Mans a uspělo i v rámci evropského šampionátu závodů do vrchu.

Monopost Porsche 718/2 patří do stejné doby jako Carrera GTL, tedy do roku 1960. Vychází z úspěšného typu 718 RSK, kvůli zástavbě větší nádrže má však tento stroj poněkud delší rozvor. Závodil v šampionátu Formule 2 a poháněla ho čtyřvačková patnáctistovka s maximálním výkonem 155 koní, což stačilo k dosažení nejvyšší rychlosti 250 km/h.

Monopost Porsche 718/2 patří do stejné doby jako Carrera GTL, tedy do roku 1960. Vychází z úspěšného typu 718 RSK, kvůli zástavbě větší nádrže má však tento stroj poněkud delší rozvor. Závodil v šampionátu Formule 2 a poháněla ho čtyřvačková patnáctistovka s maximálním výkonem 155 koní, což stačilo k dosažení nejvyšší rychlosti 250 km/h.

Porsche 959 bylo jedno z prvních aut, které bychom mohli označit za supersport, přesto nezůstalo pouze na asfaltových silnicích. V roce 1986 vyrazily tři vozy na 13 800 kilometrů dlouhý závod Rallye Paříž Dakar a bylo z toho první a druhé místo. Třetí „pouze“ servisní a podpůrný vůz dorazil na šesté pozici.

Porsche 959 bylo jedno z prvních aut, které bychom mohli označit za supersport, přesto nezůstalo pouze na asfaltových silnicích. V roce 1986 vyrazily tři vozy na 13 800 kilometrů dlouhý závod Rallye Paříž Dakar a bylo z toho první a druhé místo. Třetí „pouze“ servisní a podpůrný vůz dorazil na šesté pozici.

Zatímco sériový vůz byl poháněný 2,8litrovým dvakrát přeplňovaným šestiválcem o 450 koních, závodní varianta učená pro Dakar měla výkon snížený na rovných 400 koní a kvůli kratším převodům jezdila „pouze“ 210 kilometrů v hodině. Pohon všech kol zde samozřejmě zůstal.

Zatímco sériový vůz byl poháněný 2,8litrovým dvakrát přeplňovaným šestiválcem o 450 koních, závodní varianta učená pro Dakar měla výkon snížený na rovných 400 koní a kvůli kratším převodům jezdila „pouze“ 210 kilometrů v hodině. Pohon všech kol zde samozřejmě zůstal.

Model 959 nebylo první Porsche na Dakaru. O dva roky dříve (1984) vyrazila na jednu z nejtěžších vytrvalostních soutěží 911 Carrera 3.2 s pohonem 4x4 a typovým označením 953. Tohle auto bylo zajímavé třeba tím, že se konstruktéři pokoušeli odlehčit karoserii na všech možných místech. Boční okna i to zadní byla z plastu, a pokud se podíváte na nárazníky, zjistíte, že jsou právě kvůli úspoře hmotnosti odvrtané.

Model 959 nebylo první Porsche na Dakaru. O dva roky dříve (1984) vyrazila na jednu z nejtěžších vytrvalostních soutěží 911 Carrera 3.2 s pohonem 4x4 a typovým označením 953. Tohle auto bylo zajímavé třeba tím, že se konstruktéři pokoušeli odlehčit karoserii na všech možných místech. Boční okna i to zadní byla z plastu, a pokud se podíváte na nárazníky, zjistíte, že jsou právě kvůli úspoře hmotnosti odvrtané.

Tohle malé závodní Porsche z počátku 60. let má neobvykle dlouhé označení – jmenuje se 356 B 1600 GS Carrera GTL Abarth. Ještě zajímavější ale je, že automobilka postavila pouze 20 kousků, přičemž jejich hliníkové karoserie vznikly u Zagata v Miláně, zatímco finální stavba probíhala v Porsche a pomocnou ruku podal rovněž Abarth.

Tohle malé závodní Porsche z počátku 60. let má neobvykle dlouhé označení – jmenuje se 356 B 1600 GS Carrera GTL Abarth. Ještě zajímavější ale je, že automobilka postavila pouze 20 kousků, přičemž jejich hliníkové karoserie vznikly u Zagata v Miláně, zatímco finální stavba probíhala v Porsche a pomocnou ruku podal rovněž Abarth.

Expozice v muzeu Porsche

Expozice v muzeu Porsche

Expozice v muzeu Porsche

Expozice v muzeu Porsche

Porsche 928 Cabrio S4

Porsche 928 Cabrio S4

Detail na Porsche 944

Detail na Porsche 944

Porsche 968 Cabrio

Porsche 968 Cabrio

Bude k vidění až do dubna

Bude k vidění až do dubna

Na výstavě je vůz obklopen původními díly, které už není možné použít

Na výstavě je vůz obklopen původními díly, které už není možné použít

Typ 917/20 z roku 1971 byl se svou šířkou 2,21 metru o celých čtyřiadvacet centimetrů širší než standardní 917. Kdosi práve z tohoto důvodu i nafouklým blatníkům poznamenal, že tohle auto je tlusté jako prase. A nápad byl na světě. Lidé od Porsche nastříkali „dvacítku“ na řůžovo a přidali schéma porcování čuníka i s nápisy jako u řezníka.
Růžové prase bylo na světě, akorát se nevešlo na korbu standardního přepravníku, takže pro něj museli tvrci sehnat speciální, mnohem širší náklaďák. Mimochodem, navzdory své poněkud hanlivé přezdívce dokázala tato věc dokázala upalovat s plochým přeplňovaným dvanáctiválcem o objemu 4,9 litru a výkonu 600 koní rychlostí 360 km/h.
Další legendou je bezpochyby Porsche 917 LH z roku 1970. Uvedená zkratka znamená Langheck, tedy dlouhý ocas, přičemž tato aerodynamická úprava dále zvýšila maximální rychlost auta.
Na šestikilometrové rovince Mulsanne v Le Mans se LH dokázalo rozjet na 387 kilometrů v hodině a britský závodní pilot Vic Elford zvládl jako první okruh la Sarthe průměrnou rychlostí 240 km/h.
43
Fotogalerie

Povinná karanténa nemusí být nuda. Tato automobilová muzea navštívíte i z gauče

Řada automobilových muzeí nabízí prohlídky online. Přinášíme vám seznam těch nejzajímavějších.

Spousta z nás je nyní doma a kontaktu s vnějším světem se vystavuje pouze v nejnutnějších případech. I proto může srdce petrolheada chřadnout, když není v pravidelném kontaktu se slunečními paprsky, které se odrážejí od chromových lišt automobilových dědečků a babiček.

Na karanténu mám jednoduchý trik: Čtu si knihy s motoristickou tématikou. Ale podle webu Automobilemag.com přišel čas oprášit i další možnost kontaktu se zajímavými automobily. Přišel totiž se seznamem automobilových muzeí, které lze procházet online z pohodlí domova jen za použití vašich chytrých zařízení. Níže tak naleznete vybraná muzea. K jejich navštívení stačí kliknout na nadpis.

Porsche Museum

Muzeum Porsche je jedno z nejlépe zpracovaných muzeí s automobily, které můžete navštívit. Vezme vás na cestu kompletní historií značky a ukáže i několik vzácných prototypů. S osobní návštěvou určitě neváhejte, jakmile to bude možné. Muzeum se nachází ve Stuttgartu, pět hodin jízdy z Prahy.

⇒Navštivte Porsche Museum

Mercedes-Benz Museum

Architektonicky skvostná budova uchovávající dědictví značky Mercedes-Benz se nachází taktéž ve Stuttgartu. Její interiéry s komentovanou prohlídkou si můžete prohlédnout na youtube.

⇒Navštivte Mercedes-Benz Museum

Museo Lamborghini

Kdo by to byl řekl, že rozohněný výrobce traktorů to dotáhne až na výrobce jedněch z nejúchvatnějších strojů na světě. Muzeum mapující historii značky Lamborghini se nachází v Boloni. Vy ho ale můžete navštívit prostřednictvím aplikace Google Street View.

⇒Navštivte Museo Lamborghini

Ferrari Museum

Tady asi není co dodat. Italská automobilka Ferrari má svá památeční místa hned dvě - jedno v Maranellu a druhé v Modeně. Obě muzea jsou opět zpřístupněna pomocí aplikace Google Street View, dostanete se do nich kliknutím na odkazy.

National Corvette Museum

A nakonec něco pro milovníky amerických vozů. Muzeum vozů Chevrolet Corvette se nachází v Kentucky. Vedle zástupů všech možných generací tohoto vozu si můžete prohlédnout i zkázu, kterou zde v roce 2014 způsobil propad podlahy, který zničil osm vozů.

⇒Navštivte National Corvette Museum

Bonus

Mercedes-Benz myslí na ty, kteří musí zůstat doma a nabízí jim omalovánky některých svých ikonických modelů volně ke stažení. Mercedes-Benz zároveň nabádá designéry na volné noze, aby navrhli nějaké nové skici automobilů a sdíleli je s ostatními. Ve včerejším článku jsme využili to nejlepší od Mercedesu a přidali i řadu dalších vozů. Třeba současnou nabídku Renaultu.

Doporučujeme

Články odjinud