Gordon Murray, geniální inženýr stojící za ikonickým McLarenem F1, se už dříve podělil o plány nového, lehkého a dostupného sporťáku, který by využíval jeho patentovanou platformu iStream. | McLaren F1 Zdroj: McLaren

Gordon Murray, geniální inženýr stojící za ikonickým McLarenem F1, se už dříve podělil o plány nového, lehkého a dostupného sporťáku, který by využíval jeho patentovanou platformu iStream. | McLaren F1 | Zdroj: McLaren

Přestože bychom si ale na sporťák od Murraye měli ještě nějakou tu chvíli počkat, pod jeho nově založenou značkou IGM má prý vzniknout i právoplatný nástupce zmíněného supersportu F1. | McLaren F1 a Gordon Murray Zdroj: McLaren

Přestože bychom si ale na sporťák od Murraye měli ještě nějakou tu chvíli počkat, pod jeho nově založenou značkou IGM má prý vzniknout i právoplatný nástupce zmíněného supersportu F1. | McLaren F1 a Gordon Murray | Zdroj: McLaren

„Opravdu si myslím, že se dosud nikomu nepodařilo postavit další McLaren F1. Hlavně taky proto, že ztělesňoval tak přímočarou myšlenku auta zaměřeného na řidiče... | McLaren F1 Zdroj: McLaren

„Opravdu si myslím, že se dosud nikomu nepodařilo postavit další McLaren F1. Hlavně taky proto, že ztělesňoval tak přímočarou myšlenku auta zaměřeného na řidiče... | McLaren F1 | Zdroj: McLaren

...s nízkou hmotností, zvukem dvanáctiválce, přesnou odezvou z řízení… a smyslem pro technický detail,“ zmínil Murray. | McLaren F1 Zdroj: McLaren

...s nízkou hmotností, zvukem dvanáctiválce, přesnou odezvou z řízení… a smyslem pro technický detail,“ zmínil Murray. | McLaren F1 | Zdroj: McLaren

S narůstajícím zaměřením na elektrifikaci, a tedy problémy s udržováním hmotnosti na minimu, si Murray myslí, že nyní je poslední možná šance takové auto postavit. | McLaren F1 Zdroj: McLaren

S narůstajícím zaměřením na elektrifikaci, a tedy problémy s udržováním hmotnosti na minimu, si Murray myslí, že nyní je poslední možná šance takové auto postavit. | McLaren F1 | Zdroj: McLaren

Konstruktér již také naznačil možnou techniku nástupce F1. Novinka by měla rovněž používat atmosféricky plněný dvanáctiválec spojený s manuální převodovkou. | McLaren F1 Zdroj: McLaren

Konstruktér již také naznačil možnou techniku nástupce F1. Novinka by měla rovněž používat atmosféricky plněný dvanáctiválec spojený s manuální převodovkou. | McLaren F1 | Zdroj: McLaren

Jako základ by poté využil karbonového monokoku a samozřejmě by došlo na centrální pozici řidiče v kabině stejně jako u F1. | McLaren F1 Zdroj: McLaren

Jako základ by poté využil karbonového monokoku a samozřejmě by došlo na centrální pozici řidiče v kabině stejně jako u F1. | McLaren F1 | Zdroj: McLaren

O hmotnosti má Murray také rozhodnuto: „Přijde mi neuvěřitelné, že u dnešních superaut je hmotnost okolo 1500 kg vyzdvihována. Nástupce F1 bych viděl pod hodnotou 1000 kg.“ | McLaren F1 Zdroj: McLaren

O hmotnosti má Murray také rozhodnuto: „Přijde mi neuvěřitelné, že u dnešních superaut je hmotnost okolo 1500 kg vyzdvihována. Nástupce F1 bych viděl pod hodnotou 1000 kg.“ | McLaren F1 | Zdroj: McLaren

Přestože bychom si ale na sporťák od Murraye měli ještě nějakou tu chvíli počkat, pod jeho nově založenou značkou IGM má prý vzniknout i právoplatný nástupce zmíněného supersportu F1. | McLaren F1 a Gordon Murray Zdroj: McLaren
„Opravdu si myslím, že se dosud nikomu nepodařilo postavit další McLaren F1. Hlavně taky proto, že ztělesňoval tak přímočarou myšlenku auta zaměřeného na řidiče... | McLaren F1 Zdroj: McLaren
...s nízkou hmotností, zvukem dvanáctiválce, přesnou odezvou z řízení… a smyslem pro technický detail,“ zmínil Murray. | McLaren F1 Zdroj: McLaren
S narůstajícím zaměřením na elektrifikaci, a tedy problémy s udržováním hmotnosti na minimu, si Murray myslí, že nyní je poslední možná šance takové auto postavit. | McLaren F1 Zdroj: McLaren
8
Fotogalerie

Gordon Murray chce postavit opravdového nástupce McLarenu F1. Podělil se o detaily

Legendární konstruktér se v Ženevě rozpovídal o svém neméně legendárním modelu F1 a jeho možném nástupci.

Gordon Murray, geniální inženýr stojící za ikonickým McLarenem F1, se už dříve podělil o plány nového, lehkého a dostupného sporťáku, který by využíval jeho patentovanou platformu iStream. Přestože bychom si ale na sporťák od Murraye měli ještě nějakou tu chvíli počkat, pod jeho nově založenou značkou IGM má prý vzniknout i právoplatný nástupce zmíněného supersportu F1.

Murray totiž o nástupci McLarenu F1 opravdu přemýšlí a magazínu Road & Track poskytl na autosalonu v Ženevě svůj pohled na věc.

„Opravdu si myslím, že se dosud nikomu nepodařilo postavit další McLaren F1. Hlavně taky proto, že ztělesňoval tak přímočarou myšlenku auta zaměřeného na řidiče, s nízkou hmotností, zvukem dvanáctiválce, přesnou odezvou z řízení… a smyslem pro technický detail,“ zmínil Murray.

„Nepovažuji to za kritiku, ale pokud máte sérii 700 LaFerrari, tento přístup si jednoduše nemůžete dovolit. Musíte používat produkční díly. Podle mě je tedy na čase, aby konečně vznikl další McLaren F1,“ dodal.  

A kdo jiný by měl postavit opravdového nástupce F1 než samotný autor originálu? S narůstajícím zaměřením na elektrifikaci, a tedy problémy s udržováním hmotnosti na minimu, si Murray myslí, že nyní je poslední možná šance takové auto postavit.

Konstruktér již také naznačil možnou techniku nástupce F1. Novinka by měla rovněž používat atmosféricky plněný dvanáctiválec spojený s manuální převodovkou – dodavatele ústrojí však Murray zatím neuvedl. Jako základ by poté využil karbonového monokoku a samozřejmě by došlo na centrální pozici řidiče v kabině stejně jako u F1.

O hmotnosti má Murray také rozhodnuto: „Přijde mi neuvěřitelné, že u dnešních superaut je hmotnost okolo 1500 kg vyzdvihována. Nástupce F1 bych viděl pod hodnotou 1000 kg.“ To je samozřejmě ještě nižší hmotnost než v případě originálního F1. Uvidíme tedy, zda se podaří s přihlédnutím na současné bezpečnostní normy moderních aut tuto hodnotu dodržet.

Stále přitom mluvíme o myšlenkách. Murray neuvedl, kdy bychom měli nové F1 čekat, ani jak rozsáhlou produkci si představuje (původního F1 vzniklo 106 kusů). V každém případě je ale myšlenka old-school supersportu s V12, manuálem, bez přeplňování a zbytečné elektroniky zatraceně lákavá. 

Speciál: Autosalon Ženeva 2019

Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnějších událostí automobilového roku. Letos se koná již 89. ročník. Výstava pro novináře začíná v pondělí 4. března odpoledne, kdy bude vyhlášeno evropské Auto roku 2019 (COTY). Na úterý 5. a středu 6. března připadají tiskové dny, od čtvrtka 7. do neděle 17. března je výstaviště Palexpo přístupné veřejnosti.

 • Jak se nejlépe dostat do Ženevy? A kde koupit vstupenky na autosalon?
 • Přehled očekávaných premiér

Místo: Ženeva, Švýcarsko
Adresa výstaviště: Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex
Otevírací doba: Po - Pá 10:00 - 20:00, So - Ne 09:00 - 19:00
Vstupné: dospělí 16 franků, děti 9 franků, po 16:00 je vstupné poloviční

Škoda Kamiq • Škoda ScalaŠkoda Vision iVRenault ClioRenault TwingoAudi e-tronHonda EV Mitsubishi EV konceptKia e-SoulSsangYong Korando VW I.D Beach Buggy Cupra FormentorMitsubishi ASXPeugeot 208Volkswagen T-Roc R

Doporučujeme

Články odjinud