Auta z počátku výroby už jsou více než dvacet let stará. A řada už je výrazně zrezivělá. Rozhodně auto prohlédněte na zvedáku. Kritické je místo, kde se stýká blatník s prahem i samotný práh. Koroze se nevyhýbá ani okolí kliky pátých dveří.

Auta z počátku výroby už jsou více než dvacet let stará. A řada už je výrazně zrezivělá. Rozhodně auto prohlédněte na zvedáku. Kritické je místo, kde se stýká blatník s prahem i samotný práh. Koroze se nevyhýbá ani okolí kliky pátých dveří.

Zadní náprava je jednoduchá a její uložení vydrží obdivuhodné porce kilometrů. O přední to ale neplatí bezvýhradně. Nejčastěji logicky odcházejí tyčky stabilizátorů. Vůle mohou vzniknout i v uložení ramen. Pokud auto vibruje při brzdění, zdaleka nemusí jít jen o zkřivené kotouče. I když je pravda, že často jsou skutečně za problémem brzdy. Závažnější možnosti jsou dvě - špatně nalisované náboje předního kola, či souhra vůlí v přední nápravě a podmotorovém rámu. Případné řešení se pak může vyšplhat až k dvaceti tisícům korun.

Zadní náprava je jednoduchá a její uložení vydrží obdivuhodné porce kilometrů. O přední to ale neplatí bezvýhradně. Nejčastěji logicky odcházejí tyčky stabilizátorů. Vůle mohou vzniknout i v uložení ramen. Pokud auto vibruje při brzdění, zdaleka nemusí jít jen o zkřivené kotouče. I když je pravda, že často jsou skutečně za problémem brzdy. Závažnější možnosti jsou dvě - špatně nalisované náboje předního kola, či souhra vůlí v přední nápravě a podmotorovém rámu. Případné řešení se pak může vyšplhat až k dvaceti tisícům korun.

Drtivá většina vozidel na trhu je vybavena manuální převodovkou. U aut s většími nájezdy počítejte s možností opotřebovaných synchronů, ale i zadrhávajícím řazením. Repase převodovky vyjde asi na deset tisíc korun. Provoz dieselů také prodraží instalace dvouhmotového setrvačníku, který už po letech asi bude mít dost. Ceny však šly v posledních letech dolů a i díl od renomovaného výrobce (třeba Valeo, nebo Sachs) dnes při troše hledání pořídíte kolem osmi tisíc. I tak se výměna spojky snadno vyšplhá na patnáct tisíc Kč. Z pohledu údržby jsou specifické vozy vybavené pohonem všech kol 4Motion. Systém využívá řešení společnosti Haldex, ve kterém je nutné pravidelně po 60 tisících kilometrů měnit přesně specifikovaný olej.

Drtivá většina vozidel na trhu je vybavena manuální převodovkou. U aut s většími nájezdy počítejte s možností opotřebovaných synchronů, ale i zadrhávajícím řazením. Repase převodovky vyjde asi na deset tisíc korun. Provoz dieselů také prodraží instalace dvouhmotového setrvačníku, který už po letech asi bude mít dost. Ceny však šly v posledních letech dolů a i díl od renomovaného výrobce (třeba Valeo, nebo Sachs) dnes při troše hledání pořídíte kolem osmi tisíc. I tak se výměna spojky snadno vyšplhá na patnáct tisíc Kč. Z pohledu údržby jsou specifické vozy vybavené pohonem všech kol 4Motion. Systém využívá řešení společnosti Haldex, ve kterém je nutné pravidelně po 60 tisících kilometrů měnit přesně specifikovaný olej.

Čtyřkové golfy už dnes s ohledem na průměrné stáří mohou vyžadovat také repasi brzdičů, které už mohou být volné, nebo zadrhávat. Problémy bývají především se zadními třmeny. Průmyslově repasovaný díl seženete asi za tři tisíce.

Čtyřkové golfy už dnes s ohledem na průměrné stáří mohou vyžadovat také repasi brzdičů, které už mohou být volné, nebo zadrhávat. Problémy bývají především se zadními třmeny. Průmyslově repasovaný díl seženete asi za tři tisíce.

Typickou bolestí starých golfů je také zatuhávající mechanizmus stíračů.

Typickou bolestí starých golfů je také zatuhávající mechanizmus stíračů.

Pokud se objevuje voda u nohou spolujezdce, vyčistěte odtokové kanálky pod předním sklem. Voda se tam hromadí a časem začne do interiéru přetékat přes pylový filtr. Typickým problémem jsou také mikrospínače v zámcích předních dveří. Výměna celého dílu vyjde asi na 1500 Kč, problémem je, že při neodborné výměně pak může do vozu začít zatékat.

Pokud se objevuje voda u nohou spolujezdce, vyčistěte odtokové kanálky pod předním sklem. Voda se tam hromadí a časem začne do interiéru přetékat přes pylový filtr. Typickým problémem jsou také mikrospínače v zámcích předních dveří. Výměna celého dílu vyjde asi na 1500 Kč, problémem je, že při neodborné výměně pak může do vozu začít zatékat.

Nabídka motorů začínala u benzinového motoru 1.4 16V. Jeho 59 kilowattů si s autem poradí překvapivě snadno. Z pohledu spolehlivosti jde přitom o dobrou volbu s minimem potenciálních problémů. Nepatrně dražší je výměna rozvodů a také sem tam zazlobí zapalovací cívky. Ty trápí i rozšířenější benzinové šestnáctistovky. Obecně však nevynikají přílišnou pružností a ani spotřebou. Více ojeté kusy navíc mají sklony ke spotřebě oleje a i u nich často selhávají cívky. Solidní volbou může být benzinový dvoulitr s výkonem 85 kW. Mechanicky je to motor odolný, pokud jej trápí problémy se startem, zaměřte se nejprve na zapalovací svíčky. Za problematickými starty může stát i vadný mikrospínač dveří, který spouští palivovou pumpu. Nejvýkonnější běžně dostupnou jednotkou je legendární přeplňovaná osmnáctistovka 1.8 T s pětiventilovou technikou, původem od Audi. Obecně je motor nadprůměrně spolehlivý i odolný.

Nabídka motorů začínala u benzinového motoru 1.4 16V. Jeho 59 kilowattů si s autem poradí překvapivě snadno. Z pohledu spolehlivosti jde přitom o dobrou volbu s minimem potenciálních problémů. Nepatrně dražší je výměna rozvodů a také sem tam zazlobí zapalovací cívky. Ty trápí i rozšířenější benzinové šestnáctistovky. Obecně však nevynikají přílišnou pružností a ani spotřebou. Více ojeté kusy navíc mají sklony ke spotřebě oleje a i u nich často selhávají cívky. Solidní volbou může být benzinový dvoulitr s výkonem 85 kW. Mechanicky je to motor odolný, pokud jej trápí problémy se startem, zaměřte se nejprve na zapalovací svíčky. Za problematickými starty může stát i vadný mikrospínač dveří, který spouští palivovou pumpu. Nejvýkonnější běžně dostupnou jednotkou je legendární přeplňovaná osmnáctistovka 1.8 T s pětiventilovou technikou, původem od Audi. Obecně je motor nadprůměrně spolehlivý i odolný.

Diesely zastupuje dnes již kultovní jednotka 1.9 TDI. Slabší varianta o výkonu 66 kilowattů (AGH) až do roku 2003 vystačila s odolnějším rotačním čerpadlem, stejně jako ta o 81 kW. Ostatní verze jsou vždy typu čerpadlo-tryska. Obvykle vydržely fungovat statisíce kilometrů bez větších investic, dnes už bychom se jich trochu báli. Kvůli opotřebovaným vstřikovačům už dnes nemusí projít na kontrole emisí, prodřená hydraulická zdvihátka dovedou vyhodit ventil do válce, a ani turbodmychadla a ventily EGR nejsou věčné. Nutno ale podotknout, že dílů na tyto motory jsou mraky a stojí většinou méně, než u modernějších common-railů.

Diesely zastupuje dnes již kultovní jednotka 1.9 TDI. Slabší varianta o výkonu 66 kilowattů (AGH) až do roku 2003 vystačila s odolnějším rotačním čerpadlem, stejně jako ta o 81 kW. Ostatní verze jsou vždy typu čerpadlo-tryska. Obvykle vydržely fungovat statisíce kilometrů bez větších investic, dnes už bychom se jich trochu báli. Kvůli opotřebovaným vstřikovačům už dnes nemusí projít na kontrole emisí, prodřená hydraulická zdvihátka dovedou vyhodit ventil do válce, a ani turbodmychadla a ventily EGR nejsou věčné. Nutno ale podotknout, že dílů na tyto motory jsou mraky a stojí většinou méně, než u modernějších common-railů.

Zadní náprava je jednoduchá a její uložení vydrží obdivuhodné porce kilometrů. O přední to ale neplatí bezvýhradně. Nejčastěji logicky odcházejí tyčky stabilizátorů. Vůle mohou vzniknout i v uložení ramen. Pokud auto vibruje při brzdění, zdaleka nemusí jít jen o zkřivené kotouče. I když je pravda, že často jsou skutečně za problémem brzdy. Závažnější možnosti jsou dvě - špatně nalisované náboje předního kola, či souhra vůlí v přední nápravě a podmotorovém rámu. Případné řešení se pak může vyšplhat až k dvaceti tisícům korun.
Drtivá většina vozidel na trhu je vybavena manuální převodovkou. U aut s většími nájezdy počítejte s možností opotřebovaných synchronů, ale i zadrhávajícím řazením. Repase převodovky vyjde asi na deset tisíc korun. Provoz dieselů také prodraží instalace dvouhmotového setrvačníku, který už po letech asi bude mít dost. Ceny však šly v posledních letech dolů a i díl od renomovaného výrobce (třeba Valeo, nebo Sachs) dnes při troše hledání pořídíte kolem osmi tisíc. I tak se výměna spojky snadno vyšplhá na patnáct tisíc Kč. Z pohledu údržby jsou specifické vozy vybavené pohonem všech kol 4Motion. Systém využívá řešení společnosti Haldex, ve kterém je nutné pravidelně po 60 tisících kilometrů měnit přesně specifikovaný olej.
Čtyřkové golfy už dnes s ohledem na průměrné stáří mohou vyžadovat také repasi brzdičů, které už mohou být volné, nebo zadrhávat. Problémy bývají především se zadními třmeny. Průmyslově repasovaný díl seženete asi za tři tisíce.
Typickou bolestí starých golfů je také zatuhávající mechanizmus stíračů.
83
Fotogalerie

Test ojetiny VW Golf IV: Poslední vzpomínka na zlatá devadesátá

Volkswagen Golf čtvrté generace proslul svojí kvalitou. Lze jej ale ještě dnes koupit ve slušném stavu?

Kapitoly článku:


Čtvrtá generace Volkswagenu Golf bývá mnohými považována za tu nejkvalitnější. Vůz, jehož nezaměnitelný design navrhl uznávaný designér Peter Schreyer, už dnes oprávněně patří k legendám.

Když v roce 1997 dorazil na trh, vypadal jako zjevení. Interiér s měkčenými plasty působil o třídu hodnotněji než u konkurence, čiré světlomety vypadaly neskutečně moderně. Celku však nechyběla nestárnoucí elegance, provázející model od první generace.

Není divu, že se čtyřka stala prodejním trhákem, a dokonce uzmula první příčku evropských prodejů. Vůz využíval platformu PQ34, na které spolu s ním vyjel také například Seat Leon, nebo domácí Škoda Octavia první generace.

I výbava odkazovala na bohaté roky konce devadesátých let: třeba motorová paleta nabízela čtyř, pěti, ale i šestiválce. Nechyběla třídveřová varianta, kombi, ale ani kabriolet. Volkswagen dokonce postavil i technicky blízký sedan Bora.

Výroba probíhala prakticky po celém světě, zatímco v Evropě vůz roku 2004 nahradila pátá generace, v Brazílii vůz sjížděl z linek dalších šest let. Čtyřkových golfů jsou dodnes na trhu stovky s cenami asi od 15 tisíc korun. Pár posledních kusů se ale nabízí i za desetinásobek.

Na co si dát při výběru pozor, se dočtete v galerii:

1.jpg2.JPG3.jpg

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Doporučujeme

Články odjinud