Kapitoly článku:
Trhům států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se podle statistik JATO ve třetím měsíci letošního roku velmi dařilo. V celkem devětadvacítce sledovaných zemí si privátní i firemní klientela koupila přes 1,64 milionu nových osobních aut. To je opravdu dost, oproti 1,48 mil. za březen 2014 to navíc znamená také navýšení o takřka 165 tisíc kusů, respektive vysokých 11,1 %.
Počty jsou takřka srovnatelné s léty 2008 a 2010, k hojnému období 2005-2007 se ovšem stále nepřiblížily. Do čísel zveřejňovaných touto organizací jsou započítávány země Unie kromě Bulharska a Malty, EFTA zastupují Norsko a Švýcarsko, taktéž zahrnované Srbsko ovšem stojí zcela mimo obě skupiny.
Nejoblíbenější modely
Žebříček nejprodávanějších nových osobních aut v Evropě dle jednotlivých typů se obešel bez překvapení, první je znovu Volkswagen Golf. 56,3 tisíce exemplářů svědčí o jeho stálé a neutuchající oblibě. Loni nejprodávanější malé auto Evropy, Ford Fiesta, je celkově druhé a po hubenějším období i první ve své kategorii (47,7 tis.).
Po několika měsících se mezi 10 nejprodávanějších aut v Evropě vrátil Opel Astra (samozřejmě po započítání sesterského Vauxhallu)
Bronz patří nové Corse s takřka 41 tisíci přírůstky. Clio se dostalo na 36,2 tis., což mu stačilo pouze na čtvrté místo. Polo bylo v lednu a únoru za Golfem, nyní je dokonce až páté (33,4 tisíce). Mezi nejlepší se naopak vrátil šestý Ford Focus (32,3 tis. jednotek).
Nissanů Qashqai se prodalo 31,5 tisíce, momentální úspěchy japonské automobilky jsou tak hlavně jeho zásluhou. Na osmičce najdeme stylově dvěstěosmičku od Peugeotu (27,4 tisíce). Tu následuje Audi A3 včetně sportovních derivátů s písmeny S a RS (24,9 tis.). Pořadí bestsellerů uzavírá Opel Astra, který se v něm také objevuje po delší době (23,5 tisíce). Jenže jako jediný má záporné znaménko u meziročního srovnání (-626 jednotek, -2,6 %).
O největší procentní porci vylétla Corsa (+63,8 %), druhé nejmenší Audi se může těšit z posílení o 14,9 %, lehce pod třináct hlásí Qashqai a téměř dvanáct má ještě Clio. Éčková generace malého Opelu (plus sesterský Vauxhall) sice není nová úplně od základu, vede však i v kusovém žebříčku, zlepšila se oproti té minulé s písmenkem D o sedm tisíc.
Navrátilcem je také Focus, který se začal prodávat ve faceliftované verzi; Polo jsme v poslední době byli zvyklí vídat na stupních vítězů, tentokrát je až páté
Clio získalo v porovnání s březnem 2014 skoro 3,8 tisíce jednotek, přes 3,5 tis. Qashqai a 3,2 tisíce Fiesta spolu s A3, S3 a RS3. Octavia se do současné Top 10 neprobojovala.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v březnu 2015 |
Pořadí |
Model |
3/2015 [ks] |
3/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
VOLKSWAGEN GOLF |
56 269 |
56 198 |
71 |
0,1 % |
2. |
FORD FIESTA |
47 686 |
44 451 |
3 235 |
7,3 % |
3. |
OPEL/VAUXHALL CORSA |
40 862 |
33 859 |
7 003 |
20,7 % |
4. |
RENAULT CLIO |
36 217 |
32 439 |
3 778 |
11,6 % |
5. |
VOLKSWAGEN POLO |
33 421 |
30 639 |
2 782 |
9,1 % |
6. |
FORD FOCUS |
32 298 |
30 705 |
1 593 |
5,2 % |
7. |
NISSAN QASHQAI |
31 499 |
27 934 |
3 565 |
12,8 % |
8. |
PEUGEOT 208 |
27 374 |
26 415 |
959 |
3,6 % |
9. |
AUDI A3/S3/RS3 |
24 909 |
21 679 |
3 230 |
14,9 % |
10. |
OPEL/VAUXHALL ASTRA |
23 546 |
24 172 |
-626 |
-2,6 % |
- |
Celkem |
1 644 985 |
1 480 004 |
164 981 |
11,1 % |
Nejprodávanější značky a koncerny
Všechny značky v Top 10 rostou – a některé opravdu hodně výrazně. Ztrátu nezaznamenala žádná z nich. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen s konečným účtem 182.880 nových osobních aut. Na dvojku vyšplhal Ford (137.530), bronzová je evropská větev GM reprezentovaná Opelem a britským Vauxhallem (118.105). Šestimístné číslo má ještě čtvrtý Renault (106.123).
Peugeot uzavírá nejlepší pětku (95.959), ale stotisícovou hranici nepřekonal, jak je vidět. Z německého luxusního triumvirátu bylo v březnu nejúspěšnější šesté Audi (87.688) těsně před Mercedesem (82.980) a BMW (81.857). Na devítku se vklínil Nissan coby momentálně nejúspěšnější japonská značka (80.471), v desítce je znovu i Fiat, ten se chlubí 74.082 kusy a jeho umístění fanoušky Turína určitě potěší. Citroën, občas se objevující Toyota, či naše Škoda tentokrát chybějí. Březen navíc bývá tradičně silným měsícem, proto ta oproti jiným obdobím vysoká čísla.
Horní polovinu žebříčku tradičně tvoří malá auta, tedy až na nejvyšší příčku
Meziročně se nejvíce zvedl Nissan (+21,1 %), který poslední dobou na starém kontinentu boduje. Trojcípá hvězda má stále výrazných +15,6 % , třetí je v této statistice Fiat (+13 %). Peugeot s Volkswagenem vykazují přes 11% nárůst a desítku v tomto ohledu překonal i Renault. To máme šest výrobců z Top Ten... Pěkné!
Velmi zajímavá data poskytuje žebříček koncernů organizace ACEA byť se od těch z JATO ve finále liší, protože zahrnují celou třicítku zemí. Některé značky dohromady evropské sdružení automobilových výrobců navíc ani neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost zmiňme alespoň krátce aktuální pořadí: celá skupina VW prodala v březnu 2015 381 tisíc vozů a zvedla se o 10,3 %, druhý francouzský PSA 167,3 tisíce a třetí Renault 146,2 tisíce, i on si polepšil o 10,5 %.
Nuda, nuda… Golf v prodejích na evropském trhu stále válcuje všechna ostatní auta
Ford má 136,1 tisíce přírůstků a okupuje „bramborovou“ pozici. Pátá je skupina Opel se 119 tisíci kusy, ale naopak s minusem o procento kvůli odchodu Chevroletu. Stotisícovou metu pokořili bez problémů také u BMW včetně Mini, hlásí 104,7 tis., respektive o 10,3 % více.
Největší trhy
Lídrem mezi zeměmi překvapivě není Německo, nýbrž Británie. Za jediný měsíc se tam prodalo skoro půl milionu kusů, přesně 492.774. Naši západní sousedé se musí smířit s druhou příčkou, v březnu 2015 si koupili 323.039 nových osobních aut (lehká užitková do svých statistik JATO nezahrnuje).
Francouzský trh se zastavil na čísle 196.524 a patří mu tentokrát bronz. Italský pak vykazuje 162.476 vozů. Šestimístnou cifru (113.679) hlásí i Španělsko. To tzv. Velkou pětku víceméně tradičně uzavírá. Díky štědrým vládním pobídkám, tedy šrotovnému, v zemi zabírající větší část Pyrenejského poloostrova odbyt vylétl o 41 %. Také Itálie hlásí výrazných +15 % ve srovnání s loňskem.
Navýšení koneckonců zaznamenali všichni hlavní hráči, Německo s Francií devět a Británie šest procent. Výkyvy odbytu nejsou v Albionu tedy nijak neobvyklé, vždyť v únoru byly Ostrovy až páté se 77 tisíci...
Česká republika skončila klasicky dvanáctá, JATO u nás eviduje 21.155 kusů, což značí výrazný skok o 27,6 %, z necelých 18,6 tisíc loňských.
Kondici trhu dokazuje i to, že z těch větších než náš se propadl jen nizozemský. A navíc mírně, ztratil pouze cca 800 aut, nebo 2,6 %, chcete-li. Naopak se výrazně dařilo odbytu v Polsku (+35,6 %, 33,6 tis. místo 24,7 tis. exemplářů), Švýcarsko má skoro 18% navýšení a Švédsko přes 14 %.