LPG je zkapalněný rafinérský plyn. Obsahuje cca 50 % propanu + 50 % butanu a je vedlejším produktem při zpracování ropy v rafinériích, či při těžbě zemního plynu.

LPG je zkapalněný rafinérský plyn. Obsahuje cca 50 % propanu + 50 % butanu a je vedlejším produktem při zpracování ropy v rafinériích, či při těžbě zemního plynu.

Na rozdíl od CNG je v tlakových lahvích uskladněn v kapalném skupenství pod výrazně nižším tlakem. Mezi další výhody LPG podle odborníků patří čistota pohonu, kdy při spalování nevzniká tolik škodlivých látek včetně sazí.

Na rozdíl od CNG je v tlakových lahvích uskladněn v kapalném skupenství pod výrazně nižším tlakem. Mezi další výhody LPG podle odborníků patří čistota pohonu, kdy při spalování nevzniká tolik škodlivých látek včetně sazí.

Jednoznačným plusem je i skutečnost, že LPG je nejdostupnějším alternativním palivem. V České republice je přes 950 čerpacích stanic s LPG. Cena LPG je zhruba polovina ceny benzínu.

Jednoznačným plusem je i skutečnost, že LPG je nejdostupnějším alternativním palivem. V České republice je přes 950 čerpacích stanic s LPG. Cena LPG je zhruba polovina ceny benzínu.

Nevýhodou pak je nutnost zástavby velké nádrže a celková složitost systému dvou palivových soustav, kdy za studena umí pracovat jen ta benzinová.

Nevýhodou pak je nutnost zástavby velké nádrže a celková složitost systému dvou palivových soustav, kdy za studena umí pracovat jen ta benzinová.

Zatímco ještě před pár lety byl mezi továrními vozy na LPG velký výběr, dnes od tohoto pohonu automobilky opouštějí. Plně z továrny postavené modely již nenabízí Volkswagen, Opel či Škoda. Dnes ji oficiálně nabízejí pouze tři automobilky, přičemž u několika ostatních se lze domluvit individuálně. Za pokles nabídky může i nejistota výrobce v kvalitě paliva, ale také globální změna strategie pohonů.

Zatímco ještě před pár lety byl mezi továrními vozy na LPG velký výběr, dnes od tohoto pohonu automobilky opouštějí. Plně z továrny postavené modely již nenabízí Volkswagen, Opel či Škoda. Dnes ji oficiálně nabízejí pouze tři automobilky, přičemž u několika ostatních se lze domluvit individuálně. Za pokles nabídky může i nejistota výrobce v kvalitě paliva, ale také globální změna strategie pohonů.

Velký propagátorem pohonu na LPG je Dacia. U značky, která se už tak soustředí na nízkou cenu, je to pochopitelné i z hlediska provozních nákladů. Na LPG jezdí moderní přeplňovaný tříválec 0,9 TCe. V druhé nejnižší výbavě se jedná o jedinou volbu za 246 900 korun, ve výbavě Arctica již cena činí 262 900 a příplatek vůči čistě benzinové verzi je 25 000 korun.

Velký propagátorem pohonu na LPG je Dacia. U značky, která se už tak soustředí na nízkou cenu, je to pochopitelné i z hlediska provozních nákladů. Na LPG jezdí moderní přeplňovaný tříválec 0,9 TCe. V druhé nejnižší výbavě se jedná o jedinou volbu za 246 900 korun, ve výbavě Arctica již cena činí 262 900 a příplatek vůči čistě benzinové verzi je 25 000 korun.

U Loganu je situace podobná. Jen jej pořídíte vždy o pět tisíc levněji.

U Loganu je situace podobná. Jen jej pořídíte vždy o pět tisíc levněji.

Stejná nabídka výbavy a motoru je i u praktičtějšího Loganu MCV. S LPG začíná na 261 900.

Stejná nabídka výbavy a motoru je i u praktičtějšího Loganu MCV. S LPG začíná na 261 900.

I populární Duster umí z továrny jezdit na LPG. Vždy však se zážehovou šestnáctistovkou o sníženém výkonu 109 koní. Ve výbavě Open za 312 900, opět s příplatkem 25 000 oproti čistě benzinovému provedení. Lze si pořídit lepší výbavu Arctica, ovšem s pohonem 4x4 kombinovat LPG nelze.

I populární Duster umí z továrny jezdit na LPG. Vždy však se zážehovou šestnáctistovkou o sníženém výkonu 109 koní. Ve výbavě Open za 312 900, opět s příplatkem 25 000 oproti čistě benzinovému provedení. Lze si pořídit lepší výbavu Arctica, ovšem s pohonem 4x4 kombinovat LPG nelze.

Rodinné Lodgy lze pořídit s LPG pouze v druhé nejvyšší výbavě Arctica za 302 900 v pětimístné, nebo 317 900 v sedmimístné verzi. Opět se zážehovou šestnáctistovkou.

Rodinné Lodgy lze pořídit s LPG pouze v druhé nejvyšší výbavě Arctica za 302 900 v pětimístné, nebo 317 900 v sedmimístné verzi. Opět se zážehovou šestnáctistovkou.

Rodinně-užitkový Dokker v nižší výbavě Ambiance koupíte s LPG za zajímavých 262 900. Čistě užitkový Dokker Van rovnou za 221 900!

Rodinně-užitkový Dokker v nižší výbavě Ambiance koupíte s LPG za zajímavých 262 900. Čistě užitkový Dokker Van rovnou za 221 900!

Většinu své modelové řady nabízí s LPG i Fiat, který se ale zaměřuje i na CNG. Nejmenší Pandu lze s LPG pořídit v kombinaci s dvanáctistovkou o výkonu 69 koní a prostřední výbavou Plus za akčních 267 000 korun. Příplatek oproti běžné verzi činí nemalých 40 000 korun. Zajímavé je srovnání právě s CNG. Tento typ pohonu je spojen výhradně s přeplňovaným tříválcem 0,9 TwinAir o výkonu osmdesát koní. Ve stejné výbavě stojí 335 tisíc.

Většinu své modelové řady nabízí s LPG i Fiat, který se ale zaměřuje i na CNG. Nejmenší Pandu lze s LPG pořídit v kombinaci s dvanáctistovkou o výkonu 69 koní a prostřední výbavou Plus za akčních 267 000 korun. Příplatek oproti běžné verzi činí nemalých 40 000 korun. Zajímavé je srovnání právě s CNG. Tento typ pohonu je spojen výhradně s přeplňovaným tříválcem 0,9 TwinAir o výkonu osmdesát koní. Ve stejné výbavě stojí 335 tisíc.

Sice přestárlé, ale stále slušné malé auto - to je Punto, které také lze pořídit s LPG. Propan-butan v tomto případě pohání atmosférickou čtrnáctistovku. V jediné výbavě Plus stojí akčních 274 900 korun, o 29 tisíc více, než benzinová varianta, ovšem o 35 levnější než stejný motor na CNG, který je navíc o sedn koní slabší (70).

Sice přestárlé, ale stále slušné malé auto - to je Punto, které také lze pořídit s LPG. Propan-butan v tomto případě pohání atmosférickou čtrnáctistovku. V jediné výbavě Plus stojí akčních 274 900 korun, o 29 tisíc více, než benzinová varianta, ovšem o 35 levnější než stejný motor na CNG, který je navíc o sedn koní slabší (70).

Zajímavou nabídkou je Fiat 500L na LPG. Kombinuje totiž už příjemně svižnou přeplňovanou čtrnáctistovku o výkonu 120 koní a základní výbavu Plus. Takto stojí 423 000, o 26 tisíc více, než čistě benzinová varianta.

Zajímavou nabídkou je Fiat 500L na LPG. Kombinuje totiž už příjemně svižnou přeplňovanou čtrnáctistovku o výkonu 120 koní a základní výbavu Plus. Takto stojí 423 000, o 26 tisíc více, než čistě benzinová varianta.

I úplnou novinku a naději Fiatu v nižší střední třídě lze provozovat na LPG. Opět s turbo-čtrnáctistovkou jej lze pořídit v základní výbavě Tipo za akčních a nekulatých 371 735 korun. S trochou výbavy navíc stojí v linii Plus 400 235, kde jej již srovnat s benzinovou verzí. Rozdíl činí 28 500 korun. Zajímavé je, že plynové Tipo v základu stojí na korunu stejně jako varianta s klasickým pohonem v prostřední výbavě.

I úplnou novinku a naději Fiatu v nižší střední třídě lze provozovat na LPG. Opět s turbo-čtrnáctistovkou jej lze pořídit v základní výbavě Tipo za akčních a nekulatých 371 735 korun. S trochou výbavy navíc stojí v linii Plus 400 235, kde jej již srovnat s benzinovou verzí. Rozdíl činí 28 500 korun. Zajímavé je, že plynové Tipo v základu stojí na korunu stejně jako varianta s klasickým pohonem v prostřední výbavě.

Položku tovární přestavby na LPG najdete i u Hyundaie i10. Váže se s prostřední výbavou family+, která má jediný motor - litrový tříválec. Příplatek činí 29 990 korun.

Položku tovární přestavby na LPG najdete i u Hyundaie i10. Váže se s prostřední výbavou family+, která má jediný motor - litrový tříválec. Příplatek činí 29 990 korun.

Na rozdíl od CNG je v tlakových lahvích uskladněn v kapalném skupenství pod výrazně nižším tlakem. Mezi další výhody LPG podle odborníků patří čistota pohonu, kdy při spalování nevzniká tolik škodlivých látek včetně sazí.
Jednoznačným plusem je i skutečnost, že LPG je nejdostupnějším alternativním palivem. V České republice je přes 950 čerpacích stanic s LPG. Cena LPG je zhruba polovina ceny benzínu.
Nevýhodou pak je nutnost zástavby velké nádrže a celková složitost systému dvou palivových soustav, kdy za studena umí pracovat jen ta benzinová.
Zatímco ještě před pár lety byl mezi továrními vozy na LPG velký výběr, dnes od tohoto pohonu automobilky opouštějí. Plně z továrny postavené modely již nenabízí Volkswagen, Opel či Škoda. Dnes ji oficiálně nabízejí pouze tři automobilky, přičemž u několika ostatních se lze domluvit individuálně. Za pokles nabídky může i nejistota výrobce v kvalitě paliva, ale také globální změna strategie pohonů.
16
Fotogalerie

LPG má stále smysl. Přehled aut s tímto pohonem, a proč je chtít

Zatímco na zemní plyn CNG realizuje tovární přestavbu více výrobců, sehnat takový vůz na LPG dá zabrat. Pár takových na českém trhu ale existuje.

Náš přehled včetně obecných informací o pohonu na LPG si prohlédněte v komentované galerii:

lpg-servis-main-slider-tankovani-yellow.jpgvolkswagen-golf-bifuel-2.jpgrebrand-cerpacich-stanic-lpg-pro-as-kralupol.jpg

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud