Ani Thema, ani Flavia; klíčovou úlohu má nakonec v budoucnosti značky Lancia sehrát kompaktní model Ypsilon vlastní konstrukce.
Není sporu o tom, že již zítra začínající autosalon v Ženevě bude pro prestižní značku koncernu Fiat vůbec nejdůležitější výstavou v její novodobé historii, která má oficiálně odstartovat restrukturalizaci a kompletní modernizaci Lancie. Již předběžně představené modely Lancia Flavia, Lancia Thema nebo Lancia Grand Voyager zatím nevzbudily žádný výrazný ohlas (Ženeva to však může všechno změnit) a Lancia Delta ani v náznaku v předchozích letech nezopakovala úspěch první generace z konce sedmdesátých let. Zdá se tedy, že expanze 105 let staré značky Lancia, která automobilový svět obohatila o řadu převratných prvků, leží v rukou kompaktního modelu Lancia Ypsilon, jež se stane základem nové nabídky.
Lancia Fulvia, tedy zdařilá studie z roku 2003, se na silnici v dohledné době jistě nedostane...
Pánové z Fiatu hovoří o Ypsilonu jako o „kapesní vlajkové lodi“, jde tedy v duchu tradice o komfortní a technicky vyspělý automobil, ovšem v kompaktním balení. Za zmínku jistě stojí, že půjde o vůbec první Ypsilon ve čtvrt století trvající historii této řady, který nabídne pětidveřovou karoserii! Podle produktového šéfa Lancie Claudia Nerviho má tato konfigurace (a to je skutečným „objevem Ameriky“) pokrýt rozsáhlejší část segmentu B. A vida, tím se vlastně dostáváme do Zámoří, strategický záměr vpadnout s italskou produkcí do USA se totiž začíná zjevovat v ostřejších obrysech. Je totiž dost dobře možné, že by se na amerických trzích co nevidět mohla Lancia Ypsilon objevit také pod značkou Chrysler, což by mělo (ale třeba nakonec taky ne) potkat také větší Deltu.
... místo toho se těšme na komfortní variace amerických strojů 200/300, resp. Flavia/Thema
Jistým zklamáním pro ty, kteří drží v současné expanzi značce Lancia palce, je nedávné prohlášení koncernových šéfů o tom, že s ohledem na omezené možnosti odbytu můžeme prozatím zapomenout na sportovní modely. V dohledné době se tedy nesetkáme se jmény Lancia HF Integrale ani Lancia Fulvia, jejíž budoucnost byla před několika lety načrtnuta velmi zdařilou studií. Claudio Nervi k tomu uvedl: „Lancia má být ztělesněním komfortu a dokonalého zpracování. A náš vývoj chceme soustředit tímto směrem.“ Šéf komunikace Rino Drogo lakonicky poznamenal, že „zájmy zákazníků se během let změnily a klienti již sportovní Lancie nechtějí“. Aby bylo při diskusích o „sportovní Lancii“ zcela jasno, Nervi debatu ukončil takto: „Ponechme sportovní auta sesterské značce Alfa Romeo, jež má dynamiku ve své DNA.“
Chrysler Delta to v USA zatím nemá zadaleka vyhrané
Ale zpět na zem. Nervi přiznal, že Lancia Ypsilon zatím neplní požadavky amerických úřadů, ale údajně by nemělo být problémem toho dosáhnout, s čímž se v plánech počítá v případě eventuálního nástupu na výrobní linky v mexické továrně. Vše údajně bude záležet na tom, jak se v USA „chytí“ Fiat 500. Změny by v tomto případě měly být ale ryze technické. Ačkoli již vloni Chrysler na svém stánku na autosalonu v Detroitu vystavil „rebrandovaný“ Chrysler Delta, příprava sériové produkce se od té doby zřejmě příliš neposunula. Je tedy třeba počkat, jakým směrem se budoucnost Lancie (a zejména její americká kapitola) nakonec bude ubírat.
Lancia Ypsilon: hlavní trumf Fiatu v renesanci značky Lancia
Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.
Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.
Lancia Ypsilon