Nový Opel Astra by měl významným způsobem zasáhnout do v Evropě mimořádně důležité nižší střední třídy a podle našich prvních zkušeností k tomu má všechny předpoklady. Kromě rozsáhlé výbavy, ve které například v žádném případě nechybí ESP ani klimatizace, a moderních technologií nabídne také překvapivě příznivou cenu nových vozů i příplatkové výbavy.
Astře šesté generace jsme se důkladně věnovali třeba na tomto místě, kam také odkazujeme zájemce o všechny podrobnosti. Nyní vám však nabízíme zkušenosti z prvního svezení i české ceny.
Interiér působí hodnotným dojmem
Hned po usednutí za volant vám dojde, že novinka toho má více společného s Insignií než s předchozí generací Astry, kterou deklasuje takřka ve všech ohledech. Jakmile za sebou zavřete dveře, překvapí vás pocit útulnosti a bezpečí, který je zřejmě dán především mohutným čalouněním, typickým právě pro Insignii.
Oproti páté generaci vsadili designéři unitř spíše na důsledně zaoblené linie. Kulaté přístroje jsou zapuštěny v hlubokých, chromovanými rámečky zdobených tubusech (nechybí mezi nimi teploměr chladicí kapaliny) a jejich podsvícení lze přepínat mezi bílým a rudým světlem. Středový panel s „chromovaným“ obkladem sestupuje hluboko mezi přední sedadla (řadicí páka tak je možná uložena více vzadu) a sdružuje pod velkým displejem palubního počítače a audiosoustavy skrumáž tlačítek, na jejichž rozmístění a ovládání je třeba chvíli si zvykat. Jinak je třeba pochválit celkovou ergonomii kontrolních a ovládacích prvků, jakož i kvalitu obkladových materiálů a jejich zpracování. Tříramenný volant nese na svých příčkách ovladače tempomatu a rádia s podstatně přehlednější konfigurací v porovnání s dosavadní generací, páčky pod volantem již naštěstí nejsou „namačkávací“ a k jejich tvaru ani umístění jsme neměli námitek. Za pozornost stojí ještě elektrická ruční brzda ovládaná tlačítkem na středové konzoli i podsvícená dveřní madla vpředu a ve spodním okraji kulisy řadicí páky.
K dispozici jsme měli verzi 1,6 l Turbo s výbavou Sport, jež měla na svém tachometru teprve šestnáct kilometrů a do její výbavy patří sportovně střižená sedadla, která zaujmou rozměrnými opěradly i sedáky s regulovatelnou délkou i slušnou oporou v zatáčkách.
Na snímcích vidíte přední sedadlo nastavené pro řidiče o výšce 186 cm, přičemž za ním stále zůstává dostatek místa pro dalšího cestujícího podobných proporcí. Prostor pro pasažéry vzadu zřejmě nebude aspirovat na největší ve své třídě, ale pohodlně odveze dva dospělé cestující i na delší vzdálenosti.
Zavazadlový prostor je dobře přístupný a v jeho dobré využitelnosti jistě hraje roli i prostorově hospodárná zadní náprava. Dvoudílnou podlahu lze zdvihnout a zajistit (dodává se za příplatek 1 400 Kč), přičemž se objeví oddělený prostor pro předměty menších rozměrů.
V porovnání s pátou generací Astry působí celý interiér „šestky“ podstatně hodnotnějším dojmem. Konstatování, že za volantem si budete připadat jako v autě o třídu dražším, bude znít jako klišé, ale není v tomto případě daleko od pravdy.
„Malá Insignia” je stabilní a tichá
Zvenčí je evidentní inspirace Insignií. Přídi dominuje vespod jemně prolomená maska chladiče s širokou chromovanou lištou na svém horním okraji, zaujmou ale také jakoby přimračená sdružená světla. Hladké boky karosérie jsou ozvláštněny vzhůru vybíhajícím prolisem na zadním páru dveří a širokou chromovanou lištou okolo bočního zasklení. Na výrazně skloněnou kapotu navazuje vysoké čelní sklo a linie střechy v plynulém oblouku prochází zadní výklopnou stěnou a končí až výkrojem v zadním nárazníku.
Nad zadním oknem se nachází náznakový střešní spoiler (+ 5 000 Kč), propracovaná, do červena laděná zadní sdružená světla jsou ve svislé rovině dělená. Výhled z vozu je na slušné úrovni a dále k němu přispívají rozměrná zpětná zrcátka. Stěrače pracují proti sobě, ale minimální hrany na svislých okrajích okna zřejmě nebudou způsobovat hromadění sněhu.
Během krátké projížďky v okolí brněnského letiště jsme ocenili solidní výhled z vozu. I přes opačná očekávání komplikované tvarování dvojitého předního sloupku kupodivu významně nezhoršuje výhled řidiče šikmo vpřed.
Vvysoko jsme hodnotili především kvalitní tlumení nerovností, přesné (přitom však lehké) řízení a minimální náklony karosérie v zatáčce. Nová Astra potěší nízkým aerodynamickým hlukem a znamenitým vedením stopy, čímž dosavadní Astru překonává zdánlivě o více než jednu generaci.
Řazení šestistupňové převodovky k dokonalosti cosi chybí, ale je možné, že se celý mechanizmus po pár stovkách kilometrů usadí. Motor je tichý a kultivovaný, ale výrazněji se začíná ozývat teprve nad hranicí 3 500 ot./min, kdy ke slovu přijde jeho přeplňování.
Chování agregátu ve vysokých otáčkách jsme ale vzhledem k jeho syrovosti bohužel nemohli prověřit. Ostatně jako spoustu jiných apektů, jejichž skutečné možnosti odhalí teprve jejich limity, které u vozu s pár desítkami kilometrů na tachometru řidič-gentleman nepokouší. Věříme však, že vám nový Opel Astra budeme brzy moci představit v běžném redakčním testu, kdy budeme moci všechny detaily zhodnotit bez nutnosti přihlížení k tomu, že vůz ještě zdaleka není zajetý.
Osm motorů a čtyři výbavy
Nová Astra se u nás bude prodávat zprvu pouze jako pětidvéřový hatchback ve výbavových stupních Essentia, Enjoy, Cosmo a Sport. Seznam prvků standardní výbavy zatím nebyl dokončen, přesto je pravděpodobné, že již Essentia nabídne čtveřici airbagů, aktivní opěrky hlav, ESP, klimatizaci, rádio s CD a MP3, elektricky ovládaná přední okna a vyhřívaná zrcátka a plechové ráfky s pneumatikami 205/60 R16. Enjoy kromě jiného přidá okenní airbagy, chromované dekory na palubní desce a volantu nebo osvětlení konzole řazení. Cenově v podstatě srovnatelné verze Cosmo a Sport se pak budou vyznačovat mlhovkami, palubním počítačem, tempomatem, duální klimatizací či sedmnáctipalcovými litými ráfky.
Nejlevnější provedení Essentia se zážehovým motorem 1,4i bude startovat na ceně 364 800 Kč včetně DPH, podrobnosti o ostatních verzích najdete v přiložené tabulce, může však ještě dojít k drobným změnám. V tabulce najdete konečné ceny včetně DPH, do konce roku by však měly platit „zaváděcí ceny“, jež mají představovat slevu 20, 30 a 40 000 Kč pro varianty Essentia, Enjoy a Cosmo/Sport. Motory jsou v této tabulce uváděny v kódovém označení, v němž se ale jistě snadno zorientujete. První dvojčíslí za písmenem A odpovídá objemu motoru, písmeno T znamená přeplňování a písmeno D je použito pro odlišení vznětových motorů.
K dispozici bude široká škála prvků příplatkové výbavy s často dosti kamarádskými cenami, kde najdete například několik druhů předních světlometů, poprvé ve dané třídě sedadla s ortopedickým atestem (disponoval jimi i námi zkoušený vůz a zákazníka přijdou jen na 4 500 Kč), vestavěné navigační soustavy s komunikací v češtině (od 17 800 Kč), sportovní snížený podvozek (+ 4 000 Kč), elektricky ovládanou prosklenou střechu (+ 29 000 Kč), vestavěnou hands-free sadu Bluetooth (+ 12 200 Kč) nebo vyhřívaná přední sedadla (+ 8 000 Kč) a volant (+ 3 000 Kč), za elektrické ovládání zadních oken se však připlácí i v těch nejdražších verzích.
Vůz ke svezení zapůjčila a informace poskytla společnost Renocar.
Provedení | Motor | Cena |
Astra Essentia | 1,4i M5 (74 kW / 100 h.p.) | 364 800 |
Astra Essentia | 1,6i M5 (85 kw / 115 h.p.) | 394 900 |
Astra Essentia | 1,6i A6 (85 kw / 115 h.p.) | 439 900 |
Astra Essentia | 1,4 Turbo M (103 kw / 140 h.p.) | 424 900 |
Astra Essentia | 1,4 Turbo A (103 kw / 140 h.p.) | 469 900 |
Astra Essentia | 1,3 CDTI M6 (70 kw / 95 h.p.) | 424 900 |
Astra Essentia | 1,7 CDTI M6 (82 kw / 110 h.p.) | 444 900 |
Astra Enjoy | 1,4i M5 (74 kW / 100 h.p.) | 386 800 |
Astra Enjoy | 1,6i M5 (85 kw / 115 h.p.) | 416 900 |
Astra Enjoy | 1,6i A6 (85 kw / 115 h.p.) | 461 900 |
Astra Enjoy | 1,4 Turbo M (103 kw / 140 h.p.) | 446 900 |
Astra Enjoy | 1,4 Turbo A (103 kw / 140 h.p.) | 491 899 |
Astra Enjoy | 1,6 Turbo M6 (132 kw / 180 h.p.) | 496 900 |
Astra Enjoy | 1,6 Turbo A6 (132 kw / 180 h.p.) | 541 900 |
Astra Enjoy | 1,3 CDTI M6 (70 kw / 95 h.p.) | 446 900 |
Astra Enjoy | 1,7 CDTI M6 (82 kw / 110 h.p.) | 466 900 |
Astra Enjoy | 1,7 CDTI M6 (92 kw / 125 h.p.) | 486 900 |
Astra Enjoy | 2,0 CDTI M6 (118 kw / 160 h.p.) | 501 900 |
Astra Enjoy | 2,0 CDTI A6 (118 kw / 160 h.p.) | 546 900 |
Astra Sport | 1,4i M5 (74 kW / 100 h.p.) | 430 746 |
Astra Sport | 1,6i M5 (85 kw / 115 h.p.) | 460 846 |
Astra Sport | 1,6i A6 (85 kw / 115 h.p.) | 505 846 |
Astra Sport | 1,4 Turbo M (103 kw / 140 h.p.) | 490 846 |
Astra Sport | 1,4 Turbo A (103 kw / 140 h.p.) | 535 846 |
Astra Sport | 1,6 Turbo M6 (132 kw / 180 h.p.) | 540 846 |
Astra Sport | 1,6 Turbo A6 (132 kw / 180 h.p.) | 585 846 |
Astra Sport | 1,3 CDTI M6 (70 kw / 95 h.p.) | 490 846 |
Astra Sport | 1,7 CDTI M6 (82 kw / 110 h.p.) | 510 846 |
Astra Sport | 1,7 CDTI M6 (92 kw / 125 h.p.) | 530 846 |
Astra Sport | 2,0 CDTI M6 (118 kw / 160 h.p.) | 545 846 |
Astra Sport | 2,0 CDTI A6 (118 kw / 160 h.p.) | 590 846 |
Astra Cosmo | 1,4i M5 (74 kW / 100 h.p.) | 436 746 |
Astra Cosmo | 1,6i M5 (85 kw / 115 h.p.) | 466 846 |
Astra Cosmo | 1,6i A6 (85 kw / 115 h.p.) | 511 846 |
Astra Cosmo | 1,4 Turbo M (103 kw / 140 h.p.) | 496 846 |
Astra Cosmo | 1,4 Turbo A (103 kw / 140 h.p.) | 541 846 |
Astra Cosmo | 1,6 Turbo M6 (132 kw / 180 h.p.) | 546 846 |
Astra Cosmo | 1,6 Turbo A6 (132 kw / 180 h.p.) | 591 846 |
Astra Cosmo | 1,3 CDTI M6 (70 kw / 95 h.p.) | 496 846 |
Astra Cosmo | 1,6 CDTI M6 (82 kw / 110 h.p.) | 516 846 |
Astra Cosmo | 1,7 CDTI M6 (92 kw / 125 h.p.) | 536 846 |
Astra Cosmo | 2,0 CDTI M6 (118 kw / 160 h.p.) | 551 846 |
Astra Cosmo | 2,0 CDTI A6 (118 kw / 160 h.p.) | 596 846 |