Na autosalonu v Ženevě jsem si povídal s Arnoštem Barnou, generálním ředitelem společnosti Kia Motors Czech. Ptal jsem se zejména na to, co stálo za výrazným nárůstem registrací vozů Kia v loňském roce.
Loňský automobilový rok se v Evropě nesl ve znamení přechodu na novou metodiku měření spotřeby WLTP a nástup přísnější emisní normy. Pro řadu výrobců to byla noční můra. Homologační zkušebny byly přeplněné, přednost dostaly motory, o které byl největší zájem. Začátkem podzimu pak došlo k výraznému propadu registrací, protože výrobci zjednodušeně řešeno neměli co prodávat.
Pokud budeme hodnotit registrace v evropském měřítku, nebyl to až takový průšvih. Trh klesl minimálně, v kladných číslech byly třeba značky Volkswagen, Peugeot, Opel, Škoda, Citroën, Hyundai či Kia. V rámci našeho trhu byla situace jiná. Volkswagen klesnul o 9,6 %, Škoda zůstala na svém, Opel spadl o 23,6 % a Hyundai měl o 4,4 % registrací méně. Z dále uvedených výrobců se dařilo Peugeotu (+25,3 %), Citroënu (+20,5 %) a značce Kia, která rostla o 13,1 % a připsala si téměř 4% tržní podíl.
Pro značku Kia nebyl růst registrací ničím novým. V evropském měřítku rostla podesáté v řadě, přiblížila se metě pěti set tisíc vozidel a dosáhla rekordního tržního podílu 3,2 %. Na ženevském autosalonu jsem měl možnost si povídat s Arnoštem Barnou, ředitelem společnosti Kia Motors Czech, a pochopitelně mě zajímalo, jaký byl recept na úspěch.
„Na úspěchu v loňském roce se podílelo mnoho elektrifikovaných vozů, které máme již několik let v nabídce. Ve dvou karosářských verzích dorazila nová generace modelu Ceed a ve čtvrtém kvartálu jsme uvedli na trh modernizované SUV Sportage. Neublížil nám ani přechod na přísnější emisní normu. Všechny potřebné homologace jsme měli hotové s předstihem, takže od 1. září běžel doprodej starých modelů a současně těch nových, plně homologovaných. Po celé Evropě jsme měli pro zákazníky připraveny nové vozy skladem,“ prozradil v Ženevě Arnošt Barna.
Na ženevském autosalonu nebyla o elektrifikované modely nouze a želízka v ohni měla také Kia. Na svém stánku představila facelift Nira a evropskou verzi modelu e-Soul, který v nabídce doplní loni v Paříži představené e-Niro. V obou případech se bavíme o crossoverech s dlouhým dojezdem, každý z nich však bude mít jinou cílovou skupinu zákazníků.
Rozdíly pramení už z faktu, že elektrické Niro pouze doplňuje hybridní a plug-in hybridní verzi, zatímco nový Soul bude vznikat pouze jako elektromobil. „Výjimečností hybridní a plug-in hybridní varianty Nira je především možnost tažného zařízení pro brzděný přívěs a to až do hmotnosti 1300kg,“ připomíná Barna.
„Niro cílí hlavně na rodiny. Mezi jeho přednosti patří velká dojezdová vzdálenost u všech nabízených verzí, ale také velký vnitřní prostor a vysoká variabilita. Naproti tomu e-Soul je designově zcela odlišný, má mnohem hranatější tvar karoserie a osloví zákazníky, kteří se chtějí hodně odlišit,“ upřesnil rozdíly mezi oběma elektromobily Arnošt Barna.
Cenový rozdíl však nekomentoval. „V tuto chvíli neznáme ceny e-Nira a e-Soulu pro Českou republiku ani jiné evropské trhy, rozdíl tam ale bude. Lišit se bude také vnitřní výbava, stejně jako na konvenční modely však i na nové elektromobily poskytneme záruku 7 let s omezením na 150.000 ujetých kilometrů,“ uzavírá Barna téma nových elektromobilů. Jenom o těch ale blízká budoucnost Kie nebude. Už v příštím roce totiž uvede vůz na vodíkový pohon. Zatím nebylo rozhodnuto, na které trhy přijde dříve, a na které později.