9
Fotogalerie

Jaguar XKR-S GT: lahůdka pro USA, vznikne jen 30 vozů

Značka Jaguar připravila speciální sérii svého špičkového kupé XKR-S. V Evropě se jí ale nedočkáme.

U současného dvoudveřového modelu Jaguar XK, jenž zůstává důstojným nositelem odkazu někdejších vozů Jaguar XK z poloviny minulého století, je to celkem jednoduché: čím delší jméno, tím drsnější vzhled a větší výkony. Aktuální sestava XK, XKR a XKR-S nyní dostala nového člena v podobě modelu Jaguar XKR-S GT. Půjde o speciální edici čítající pouhých 30 kusů, představí se na nadcházejícím autosalonu v New Yorku a určena je výhradně severoamerickým zákazníkům. A jen ve velkém křídle její kouzlo netkví.

Jaguar XKRS GT 06.jpgJaguar XKRS GT 05.jpgJaguar XKRS GT 04.jpg
Jaguar XKR-S GT jako špičkový model svého druhu

Novinka je specifickou adaptací standardního modelu Jaguar XKR-S. Pod její kapotou se tak skrývá nezměněný osmiválec s přeplňováním kompresorem, objemem 5,0 l, výkonem 550 koní (405 kW) při 6 000 ot./min. a točivým momentem 680 Nm od 2 500 do 5 500 ot./min. Ten se na kola zadní nápravy přenáší skrze šestistupňovou automatickou převodovku. Ačkoli je nejvyšší rychlost stejná jako u XKR-S (tj. 300 km/h), zrychlení z 0 na 96 km/h (60 mph) se zkrátilo o 0,3 s na výsledných 3,9 s.

Na první pohled se novinka dočkala hlavně sady aerodynamických prvků, mezi kterými pochopitelně vyniká pevné přítlačné křídlo na zádi, jež údajně při rychlosti 300 km/h zvyšuje přítlak na zadní nápravě o 145 kg. Jde sice především o estetický efekt, ale příspěvek jízdním výkonům i vlastnostem je hmatatelný. Při vývoji série Jaguar XKR-S GT využili konstruktéři svých zkušeností s přípravou menšího modelu Jaguar F-Type, na základě kterých byly přepracovány silentbloky, ložiska, ramena závěsů kol i stavba zadního pomocného rámu.

Jaguar XKRS GT 03.jpgJaguar XKRS GT 09.jpgJaguar XKRS GT 10.jpg
Na voze vyniká sestava aerodynamických doplňků včetně zadního spoileru

Z modelu Jaguar F-Type bylo převzato také strmější řízení, rozchod předních kol se zvětšil o 52 mm a tlumiče mají proměnnou charakteristiku. Přední nárazník nese dodatečné elementy z uhlíkových kompozitů v podobě lízátka ve spodní části s navazujícím rozšířením předních blatníků v jejich náběhové části a dvou párů křidélek po stranách, kapota disponuje přídavnými ventilačními otvory. Důvodem instalace nových aerodynamických prvků je hlavně zvýšení přítlaku ve vyšších rychlostech a zlepšení odvětrávání motorového prostoru a brzd.

Jaguar XKRS GT 07.jpgJaguar XKRS GT 08.jpgJaguar XKRS GT 02.jpg
Jaguar XKR-S GT vznikne v počtu pouhých 30 exemplářů

Ano, brzdy: muziko, hrajte tuš! Jaguar na voze XKR-S GT totiž vůbec poprvé v dějinách svých sériových modelů použil brzdovou soustavu s uhlíko-keramickými kotouči, přičemž nyní patřil již k posledním producentům sportovních automobilů, kteří je ve své nabídce nemají. Tyto kotouče mají průměr 398 na předních a 380 mm na zadních kolech a působí na ně mohutné třmeny se žlutým lakováním. Kromě nesporného zvýšení účinnosti, zvláště při rychlé jízdě na okruzích, instalace tohoto systému údajně snížila hmotnost vozu o plných 21 kg.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud